En av de artige tingene med uavhengige utviklere er at de ikke er like begeistret for hemmelighold som større studioer er. Det resulterer ofte i at vi kan følge med på spill helt fra utviklingen starter, og det er ofte ganske fascinerende.
I vinter tok programmereren Sebastian Mayer frem Unity for å lage en liten berg og dalbane-simulator. Etter noen uker fant han ut at han ville utvide konseptet til å bli et fullverdig spill i stil med Chris Sawyers klassiske Rollercoaster Tycoon.
Se spillet ta form
På forumet til nettstedet TIGSource kan du se hvordan spillet gradvis har utviklet seg. Det hele starter i april, da Mayer har jobbet med spillet i «noen uker», og viser frem noen enkle bruddstykker av et spill med svært begrenset grafikk.
Gradvis tar spillet mer og mer form, og før måneden er omme har utviklerteamet blitt dobbelt så stort. Da blir nemlig Garret Randell med på moroa, og lager grafikk. Med hans inntreden ser spillet plutselig ut som nettopp det – et spill.
Siden den tiden har utviklingen gått i rakettfart, og skaperne viser stadig frem et eller annet nytt tillegg. Underveis ba de også om navneforslag for spillet, og valget falt til slutt på det artige navnet Theme Parkitect.
Ettersom spillet kun har vært under utvikling i noen måneder, er det selvsagt ingen garanti for at det noensinne blir ferdig. Mens vi venter kan vi i alle fall følge med på utviklingen, både på TIGSource og på Twitter-kontoene til Sebastian Mayer og Garret Randell.