– Grafikken er nedskalert i The Division også

Følger det etterlengtede Tom Clancy-spillet i Watch Dogs fotspor?

Ubisoft

Ubisoft skapte nylig diskusjon på nettet, da det ble klart at mange av de fristende effektene fra deres første E3-demo av åpen verden-spillet Watch Dogs som tilsynelatende hadde blitt fjernet fra spillet før lansering, kunne skrus på igjen på PC ved hjelp av en spillerskapt modifikasjon.

Watch Dogs med de fjernede effektene aktivert.

Mange spekulerte i om disse effektene hadde blitt fjernet fra PC-utgaven for å sikre at det ikke skulle være store visuelle forskjeller mellom den og konsollutgavene. Ubisoft benektet selv at det var tilfelle, og hevdet at effektene var fjernet av andre hensyn.

The Division skal også være nedskalert

Nå har selskapet nok en gang havnet i PC-fansens søkelys. Nettstedet WhatIfGaming har nemlig snakket med det de påstår er en ansatt hos Ubisoft Massive, studioet bak det kommende The Division, som mener det ligger politiske årsaker bak «nedgraderingen» av PC-versjonen:

Blir dette skjermbildet representativt for den ferdige versjonen av The Division?
Ubisoft
Vis mer

– Slik situasjonen er nå er det definitivt et stort press fra utgiveren om å ikke gjøre opplevelsen så ulik på konsoll at folk føler den nye konsollgenerasjonen ikke er like kraftig som PC. Det er antakeligvis det som skjedde hos [Watch Dogs-utviklerne] Ubisoft Montreal.

Ikke bare det, men PC-versjonen av The Division – som ifølge kilden er den versjonen som opprinnelig ble vist, selv om spillet ikke på det tidspunktet var annonsert for PC – skal også være nedskalert, og for øyeblikket jobbes det med å effektivisere minnebruken. Blant annet skal utviklerne ha fjernet mange av refleksjonene i spillet. I dette tilfellet er det imidlertid ikke bare konsollmaskinvaren som leder til nedskaleringer av grafikken, men kravet om at alt skal flyte glatt over nettet.

I tillegg påpeker han at det rett og slett krever vanvittig mye arbeid å lage detaljerte spillverdener, og at det ikke er praktisk å holde det samme detaljnivået gjennom hele spillet som man ofte har i den delen man promoterer.

Spillet har imponert med grafikken så langt.
Ubisoft

– Jeg deler håpet at kollegene mine og utgiverne og andre folk som gir falske løfter og demonstrasjoner som på uærlig vis skaper «hype» ved å vise ting de til syvende og sist ikke kan levere slutter å gjøre dette, sier han.

Han tror at når lanseringen nærmer seg vil nedskaleringene bli mer åpenbare. Samtidig tviler han på at arbeidsgiveren noensinne vil innrømme det han mener er den virkelige grunnen til at spillene blir nedskalert:

– De vil aldri innrømme at de praktiserer dette eller aktivt nedskalerer spill. Det er mye enklere å si at de fjerner ting for stabilitetens skyld, som ofte er en ren løgn som du ser av problematikken etter lansering.

Ubisoft: – Ingen kommentar

Les også
Anmeldelse: The Division

I og med at personen er anonym skal vi selvsagt være forsiktige med å ta det han sier som fakta.

Vi tok kontakt med Ubisoft for å få deres side av saken, men Ubisoft Nordic hadde ikke mer å si enn at selskapet ikke kommenterer rykter eller spekulasjoner. Vi fikk samme svar fra Ubisoft Massive.

Kilden til WhatIfGaming tror politikk var årsaken til at Watch Dogs ikke ser slik ut på PC. Vis mer

At The Division blir et lekkert spill ser det uansett ikke ut til å være noen tvil om. David Polfeldt fra Ubisoft Massive har snakket med Gamespot om det kommende spillet, og der påstår han at studioets PC-erfaring gjør underverker for hva de kan få til på de nye konsollene:

– Vi var et veldig «hardcore» PC-studio, og forstod ikke de forrige konsollgenerasjonene så godt fra et teknologisk synspunkt, sier han.

Det forandret seg imidlertid da de så spesifikasjonene til den nye konsollgenerasjonen:

– Jeg husker vi hadde et møte hvor vi bare så på hverandre og sa «er dette hva jeg tror det er?!», «er dette vår hjemmebane?» For på denne maskinvaren kan vi være utrolige, vi kan være et av de beste studioene. Så vi startet umiddelbart å fokusere tungt på konsollene.

Alle versjonene av The Division ble forøvrig nylig utsatt.

Ledige stillinger
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (50)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kakeshoma
11 år siden

Men... Men... PS4 og Xbone er jo så sykt bra? De har lissom 8 Giggs med RÆMM, en laveffekts SEPEU og 1.84 GIGAFLOPS GPU! HÆ, 1.84 gigaflops GPU må jo være helt saiko.

Brede_Skapstroppen
11 år siden

Haha.......ja der sa du vel egentlig alt som trengs kakeshoma

Nerdrage
11 år siden

GIGA FLOPP!

Gjest Slettet-RnjNn5NbHl
11 år siden

Hater Ubisoft hvis det er sant...

Boss-Znakemaster
11 år siden

Joda, nokka av flopp e det nu i de nye konsollan :p

Klarer per i dag med AMD Phenom II x6 1090T ( ikke overklokket ) + ASUS GTX 780 DC2 å kjøre 1080p i Watch_Dogs, men må ha en blanding av high og medium. Texture blandt annet på medium eller så kjører det altfor dårlig.

Har derimot fådd beskjed fra netonnet om at nye deler er sendt fra lager. Gleder meg virkelig. Får oppfølgeren til i7 4770K, 4790K, denne ilag med Asus Z97-A og nye Rambrikker håper jeg vil sparke ifra seg slik at spill som Watch Dogs ikke skal være problem. I tillegg skal etterhvert kjøre enda bedre når det først begynner å få litt bedre optimering.

 

 

Er foresten heller ikke galt om utviklere slik som ubisoft istedet for å fjerne shadere og slik på områder istedetfor beholder de og de verste og mest krevende beholder de som en ekstra innstilling som er såppas krevende at den ikke er ment for å kunne brukes før om noen år. F.eks Crysis 1 kom ut i 2007, men virket mer som det var satset på hardware anno 2009+ kanskje ?

Siste fra forsiden