Svært delte meninger om at man kan selge «mods» i Steam Workshop

Skyrim er første spill ute, men flere kommer i løpet av de neste ukene.

Skjermbilde av Steam

Torsdag kveld åpnet Valve for at moddere kan ta betalt for spillmodifikasjoner i Steam Workshop. I første omgang er det det uhyre populære sandkassespillet The Elder Scrolls V: Skyrim som lar modderne tjene en slant på arbeidet sitt, men ifølge pressemeldingen kommer andre titler til å få den samme muligheten, dersom utviklere og utgiverledd ønsker det.

Du kan gjøre mye rart med Skyrim-mods.

De som ønsker det an velg e sette sin egen pris, eller la kundene selv velge hva de ønsker å betale. Man kan også dele opp inntektene mellom flere personer, slik at alle som har jobbet med modifikasjonen får betalt.

For kundene er det verdt å nevne at man kan angre på kjøpet i 24 timer etter kjøp, så faren for å bli snytt av noe ræl her er forsvinnende lav.

Inntektsfordeling

Det som har fått noen skeptiske blikk er likevel inntektsfordelingen. Slik Valve forklarer modellen til Kotaku som at utgiverleddet eller utvikler selv velger hvor mye av kaka de vil gi av salget til modderne. I Skyrims tilfelle er fordelingen 25 prosent til skaperne og 75 prosent til utgiver Bethesda. Steam tar ifølge Kotaku den samme delen som de eller gjør i alle former for mikrotransaksjonssalg.

Laber stemning.
Skjermbilde av Steam

Selvfølgelig er det også noen som reagerer på at det som altid har vært gratis nå vil koste penger. På Steam er diskusjonene delt, men de fleste virker å se på den nye utviklingen som noe uheldig av forskjellige grunner.

Noen peker på at det er fullt mulig å ta betalt for andres arbeid (noe Valve vil bekjempe dersom det klages inn), andre er redd for at åpenheten og delingsviljen som har gjennomsyret miljøet vil ta slutt. Noen virker også å stille seg på hælene fordi noe som alltid har vært gratis nå vil koste penger.

Noen er også positive, og ser på det som at forskjellen mellom spillskapere og moddere viskes ut. Spillskaper Soren Johnson, som har jobbet på Offworld Trading Company og Civlilzation, tror dette er noe av det største som skjer i år. Jake Rodkin fra Campo Santo ser på dette som en videreføring av Valves lange arv om å hyre inn moddere til å jobbe for dem.

Å ta betalt for modifikasjoner er egentlig ikke noe nytt, men det å åpne for det og systematisere det på denne måten er det få andre eksempler på. Faktisk åpnet Valve allerede i 2013 for at skaperne av Black Mesa – en helrenovering av Half-Life gjort i Half-Life 2-motoren – kunne ta betalt for arbeidet sitt. Nylig fikk også en tidligere SimCity-utvikler mye oppmerksomhet for å ta betalt for å skape modifikasjoner til Cities: Skylines via nettstedet Patreon.

Vi så på en av de mest ventede Skyrim modifikasjonene for en stund siden.
Vi utforsker 12 år gamle Morrowind i en slående Skyrim-drakt »

Siste fra forsiden