Historien er den samme som det alltid er i spillene om Mario, han må redde prinsesse Peach fra den fæle Bowser. For å gjøre dette må du gå gjennom all verdens forskjellige oppgaver. På veien slår du ut Bowsers tilhengere og en rad "bosser". Det er altså lite nytt under solen når det gjelder historien i spillet. Gameplayet derimot er det mange nye sider ved. Spillet begynner med en liten forhistorie til det som skal skje, Mario og vennene sitter på et fly. De er på vei til Isle Delfino, en vakker sydhavsøy, for å feriere og slappe av en liten stund. Det tar tross alt på å løpe rundt å slåss mot skurker hele tida, spesielt for en liten italiener som egentlig er rørlegger. Vel, de sitter nå på flyet, på vei til en fin ferie, da de får se en liten reklamefilm fra Isle Delfino. Det skrytes av ferske frukter, god sjømat og vakkert vær. Det ser ut til at dette kan bli en koselig pust i bakken for vennene våre. Hadde det bare ikke vært for den skyggen prinsesse Peach ser et lite glimt av i bakgrunnen på filmen. Er det, kan det virkelig være? Mario?
I det flyet går inn for landing begynner problemene, rullebanen er dekket i noe malingslignende søl, og flyet må bråbremse. Hva er dette? Dette ser da ikke ut som noe perfekt paradis. Mario og de andre stavrer av flyet og ser seg om. Det er nå Mario får utlevert en vannkanon til bære på ryggen, og får i oppdrag å spyle vekk griseriet. Etter å ha spylt vekk malingen på flystripen, noe som vel kan regnes som et opplæringsoppdrag, blir Mario arrestert og dømt for å drive hærverk. Det viser seg at Mario, eller i alle fall noen som ligner veldig på ham, har løpt rundt på øya og griset den til med maling. Mario blir dømt til å rydde opp alt griseriet. "Jaja, da var den ferien ødelagt". Dette er grunnhistorien i spillet, Mario blir feilaktig dømt og må rydde opp på Isle Delfino. Selvsagt skjer det flere ting i løpet av spillet, prinsesse Peach blir som vanlig kidnappet, og Mario må redde henne. Veldig originalt er det vel egentlig ikke, men det er vel noe av sjarmen med Mario spillene.
Varierte oppdrag
Oppdragene utføres på noen forskjellige hovedarenaer; hovedstaden på Isle Delfino er startstedet ditt før hvert oppdrag og stedet du kommer til etter utført oppdrag. Videre har vi en strand, en fornøyelsespark, en havn og en innsjø. Hvert av disse stedene har åtte oppdrag som skal gjennomføres og totalt er det 7 verdener å spille i. For å åpne nye verdener samler du Shine Sprites, disse får du ved å klare oppdrag. Oppdragene varierer ganske mye: noen er rene ryddeoppdrag hvor Mario må spyle vekk maling, andre er oppdrag hvor du skal jakte på fienden din: Skygge-Mario. Andre oppdrag har mer puzzle-karakter over seg. Disse er også de mest underholdene av oppdragene, og de desidert vanskeligste. Her skal du bevege deg over alt fra snurrende rubixkuber til sandklosser som renner bort under bena på deg.
Kontrollene i spillet er jevnt over gode, egentlig ganske like kontrollene i Luigis Mansion. Du styrer Mario med venstre analogstikke, hopper med A-knappen og spruter vann med høyre avtrekker. Selve grunnkontrollene er enkle og greie å lære seg. Det som derimot er verre er kamerasystemet i spillet, det er ikke noe fast kamera. Kameraet har en mer flytende karakter, tar du en kjapp sving så tar det litt tid før kameraet fokuserer seg inn bak spilleren igjen. Det er i og for seg greit nok det, det er bare litt vondt å vende seg til. Der problemet kommer til syne, er ved at du må gjøre veldig mye av kamera jobben selv, ved å bruke c-stikka. Greit nok, hadde det ikke vært for at det er så lite presist og vondt å bruke. Det er vanskelig å forklare hvordan problemet egentlig utarter seg, men så fort du har spilt spillet litt så skjønner du hva jeg mener.