Ifølge The Wall Street Journal, som siterer analytikerfirmaet Newzoo, har Super Mario Run dratt inn over 260 millioner kroner siden lanseringen i midten av desember.
Mobilspillet – som for øyeblikket kun er tilgjengelig på iOS – ble lansert som en gratisapp som byr på tre brett. Dersom man vil spille mer, må man kjøpe spillet i appen for 109 kroner. Så langt skal spillet ha blitt lastet ned om lag 90 millioner ganger. Enkel matte tilsier da at 3 millioner av disse har kjøpt spillet, eller om lag 3,4 prosent.
Pokémon Go er større – selvsagt
Selv om 260 millioner er en fin slump, er det et godt stykke unna mobilfarsotten Pokémon Go som tok verden med storm i fjor sommer. Pokémon Go dro til sammenligning inn 1,7 milliarder kroner på en måned. Riktig nok er det snakk om både en lengre tidsperiode og flere plattformer; Pokémon Go ble sluppet til Android samtidig som iOS.
Selv om Nintendo egentlig ikke hadde mye med Pokémon Go å gjøre, kommer media og spillere til å sammenligne de to spillenes suksesser og nederlag opp mot hverandre fremover også.
Super Mario Run er for øyeblikket kun tilgjengelig på iOS. En Android-versjon skal komme i løpet av 2017.
Det har kommet nye nyheter om Nintendos neste konsoll, Switch:
Konsollen får trolig sine egne VR-briller, ifølge patent »