LOS ANGELES (Gamer.no): Etter 15 år med spillserier som Spyro the Dragon og Ratchet & Clank på PlayStation-rullebladet, valgte Insomniac i fjor sommer å annonsere at deres neste storsatsing ville komme til å bli Xbox One-eksklusivt. Sunset Overdrive heter spillet, og der de amerikanske utviklerne lenge lekte med mørkebrun skyting i det mindre vellykkede Fuse, har de nå vendt tilbake til det sinnsyke, det fargerike og det utradisjonelle.
Fornøyelsesparken fra helvete
Året er 2027, og din lokale storby, som i dette tilfellet heter Sunset City, har nettopp gått til hundene. Styresmaktene lot nemlig en livsfarlig energidrikk skli forbi sikkerhetskontrollen og ut på det frie markedet, og som et resultat har samtlige innbyggere mutert til oransje og heslige skapninger. Du var derimot ikke invitert når resten av nabolaget mesket seg med Overcharge Delirium XT, og som en direkte følge av dette står du fritt til å gjøre hva pokker du vil på denne postapokalyptiske lekeplassen.
Du kan også være hvem du vil, og spillet lar deg raskt skreddersy din helt egen figur ved å tilby et utvalg av klesplagg, hudfarger og kjønn. Og så står byen for dine føtter; I samtale med Insomniacs markedssjef Ryan Schneider ble det raskt klart at de hadde sett seg lei av gråtunge og kjedelige apokalypser:
– Sunset Overdrive er inspirert av popkulturelle fenomener som I Am Legend og Omega Man, filmer hvor hovedpersonen tar seg til rette i en post-apokalyptisk verden. Apokalypsen er nemlig ikke nødt til å suge, og vi tror spillere er ganske lei av å skyte seg gjennom det samme, gamle universet om og om igjen – de vil ha noe lyst og optimistisk, og det å gjøre dommedag til sitt eget er det Sunset Overdrive handler om.
Du står fritt til å gjøre hva pokker du vil på denne post-apokalyptiske lekeplassen.
Når jeg senere får hoppe inn i skoene til spillets protagonist er det i hvert fall klart at det ikke skorter på lys og farger i Sunset City. For anledningen er vi for øvrig låst inne i en fornøyelsespark, og alt fra fargesprakende utsalgsboder til skimrende våpeneffekter skaper liv og røre. Fiender er det også nok av, og de løper sporadisk rundt omkring, men alltid med kikkerten sin rettet mot meg.
Heldigvis tar man på seg kappen til en kapabel hovedperson, og man har flere verktøy som passer til oppgaven. Som man kan forvente av et spill skapt av Insomniac er det lite å si på kreativiteten, og våpnene man får til rådighet står stort sett i stil med det man har fått leke seg med i Ratchet & Clank tidligere.
«TNTeddy» skyter for eksempel søte, men eksplosive teddybjørner inn i mølja; «Freeze Bomb», kaster av gårde en isbombe som fryser alle fiender i nærheten; mens den mye omtalte «High Fidelity» spyr ut vinylskiver som suser fram og tilbake gjennom horden. Samtlige skytevåpen er intuitive å ta i bruk, og man hjelpes langt på vei av utviklere som vil gjøre opplevelsen så lite kaotisk som mulig.
Insomniacs andre sønn?
Ting går nemlig unna i Sunset City, og hovedpersonen er en livlig rakker, som ved siden av å kunne klatre langsetter vegger, også kan bruke alt fra busker til biler som trampoliner, samt grinde på det meste som stikker opp av bakken. Holder man seg i bevegelse over lenger tid, blir våpnene man bærer sterkere, og slik får man også en langt mer behagelig ferd gjennom byen.
Selv klarte jeg etter hvert å ta meg fra den ene enden av parken til den andre uten å berøre bakken, og det var en spenstig følelse som for gjennom fingrene. Selve hoppingen føltes litt merkelig og uvant til å begynne med, men etter en liten stund bak spakene ble jeg mer og mer komfortabel med styringen. Det å ikke berøre bakken er kanskje ikke noe mål i seg selv, men det å skape så mye avstand mellom deg og mutantene er en veldig grei ting.
Med alle disse sprettene i bakhodet, minner spillet på mange måter om en tegneserieaktig utgave av inFamous: Second Son, noe Schneider også kunne si seg litt enig i:
– Spillene deler helt klart flere kvaliteter, deriblant den vertikale friheten og et høyt tempo, men vi liker å tro at vårt spill kan stå helt på egenhånd. Fart, akselerasjon og flyt er viktige ingredienser i Sunset Overdrive, og dette, kombinert med vårt eksplosive kampsystem og spillets lette tone skaper et sluttprodukt som vi tror er ulikt alt annet, forklarer han.
Han er likevel ikke redd for å innrømme at de har hentet flere ideer fra sine egne spillserier:
– Vi har lært utrolig mye opp gjennom årene, og spilleren vil kunne kjenne igjen deler av det klassiske Insomniac når de ferdes rundt i Sunset City. Hopp og sprett er lett og lekent, akkurat som i Ratchet & Clank, mens de syke våpnene er som hentet rett ut av Resistance. Sånn sett reflekterer dette spillet virkelig hvem vi er som et utviklerstudio, og vi er takknemlige for at Microsoft har gitt oss muligheten til å eie vår egen spillserie, avslutter Schneider.
Menneskekjær
Det oser personlighet av Sunset Overdrive, og humoren ser ut til å sitte ganske så løst. Historien vet vi for øyeblikket lite om, men små drypp her og der har blant annet røpet at vi kommer til å møte flere spennende menneskegrupper. Blant disse finner man for eksempel en speiderleir som må speide alt de kan for å klare seg i møte med dommedag, samt en gjeng med rollespill-ungdommer som tar verdens undergang på ramme alvor.
Man får også hilse på andre spillere fra rundt omkring i verden. Sunset Overdrive har nemlig en vaskekte flerspillermodus, hvor åtte spillere skal samarbeide for å forsvare en base eller to spredd utover byen. Dette fikk vi også bryne oss litt på da vi besøkte Insomniac under årets E3, og spillestilen var mye lik den man får ta i bruk som solospiller.
Her har utviklerne hatt selvinnsikt nok til å gi modusen det passende kallenavnet «Chaos Mode».
Fiender strømmer stadig på, og man må kombinere våpen, bevegelse og feller rundt omkring i omgivelsene for å overleve helt til daggry. Her har utviklerne hatt selvinnsikt nok til å gi modusen det passende navnet «Chaos Mode», og det er nettopp det det hele koker ned til: Kaotiske sammenstøt var det nok av i enspillerdelen, men når man kaster syv ekstra spillere inn i det samme området blir det fryktelig stressende.
Det samme syntes tydeligvis Xbox One-konsollen jeg hadde fått utdelt, for den begynte å knele et stykke inn i demonstrasjonen, og den etterstrebde bildefrekvensen på 30 bilder i sekundet var ikke helt på plass. Dette var som sagt tilbake i juni, og mye kan ha skjedd på utviklingsfronten siden den gang, men det var likevel ikke noe godt tegn.
Konklusjon
Sunset Overdrive kan bli et riktig så bra spill når det dukker opp en gang midt på høsten. Insomniac har alltid lagd gode og fargerike eventyr (med unntak av 2012-flausen Fuse), og alt tyder på at deres første Xbox-eksklusive spill vil videreføre de positive trendene. Her har man et interessant univers, kreative våpen og hopp og sprett til krampa tar deg.
Tempoet er imidlertid langt høyere enn det man er vant med, og veien gjennom Sunset City er både friere og raskere enn i for eksempel Ratchet & Clank. Det tar en liten stund før man er komfortabel med styringen, og selv da er det et par ting som rusker litt, men parkour-elementene er både intuitive og spennende.
Ved siden av løpingen og skytingen skjer det også mye annet i selve spillverdenen, noe som ikke bare leder til en del kaos, men også et par problemer med bildeflyten, i det minste da vi fikk prøve oss på spillets flerspillerdel. Det gjenstår fortsatt å se hvorvidt den samme trøblingen består når man får det ferdige spillet stappet inn i sin helt egen Xbox One, men dette vil antagelig ikke hindre Sunset Overdrive i å være et fin-fint actioneventyr uansett.
Sunset Overdrive kommer i salg eksklusivt for Xbox One den 28. oktober. I mellomtiden kan vi med glede anbefale at du tar en nærmere titt på Insomniacs tidligere prosjekter, deriblant Ratchet & Clank-trilogien og Resistance 2.