R.U.S.E, eller for letthets skyld, Ruse, er et nyskapende strategispill som utgis av Ubisoft. Spillet ble offisielt avduket på GDC i går, og er utviklet av Eugen Systems. Taktikk i stor skala er stikkordet, man må virkelig utnytte sine omgivelser for å være suksessfull på slagmarken. Mest av alt må man ta i bruk utspekulerte taktiske feller og triks. En rekke ulike slike triks skal være stilt til din disposisjon, hvilke du vil bruke er helt opp til deg. Å få fienden til å tro at de blir angrepet fra vest, mens det virkelige angrepet kommer fra øst, samtidig som en kutter all radiokommunikasjon i en mindre periode og forhindrer en eventuell advarsel bataljonene mellom er kanskje en god strategi.
Ruse ser ut til å ha et mål om å gjenoppfinne strategispillsjangeren. For selv om dette er en sjanger som fortsatt er aktuell, har den stått nesten stille når det gjelder nytenkning og innovasjon de siste årene.
Handlingsforløpet til Ruse er satt til den andre verdenskrig. Gjesp tenker du kanskje, men heldigvis ser det ut som settingen er det eneste oppbrukte ved dette spillet. Utviklerne skryter av en gigantisk, virkelighetsnær og vakker verden, uten noen restriksjoner. Du kan nemlig se fiender selv om de er langt ute av din egen synsvidde. Men hva slags tropper fienden angriper med kan du bare gjette, med mindre du har egne tropper i nærheten.
Spillet tar i bruk en helt ny spillmotor, nemlig Iriszoom. Med denne skal det være mulig å zoome så mye ut og inn som du vil, og spillet minner litt om Google-Earth med Z-akse og eksplosjoner, i følge Rock, Paper, Shotgun.
Ruse skal slippes til Xbox 360, PS3 og PC før dette finansåret er omme.
(Kilde: Rock, Paper, Shotgun).