World of Warcraft: Burning Crusade har tatt det norske spillmarkedet med storm, og egenhendig ført til at salget av spill gikk opp med 20,1% i årets første kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg hjalp det PC til å bli den desidert største spillplattformen i perioden, da PC-spillsalget ble fordoblet i forhold til første kvartal i fjor.
Dette forteller Faro Journalen, som har tatt en titt på de ukentlige salgstallene fra Norsk Spill- og Multimediaforening. World of Warcraft: Burning Crusade solgte mer enn fire ganger så mange kopier som spill nummer to på kvartalets toppliste, PS2-eksklusive Buzz Junior: Jungle Party. På tredjeplass finner vi Need for Speed: Carbon, mens PC-ekspansjonen The Sims 2: Årstider sitter på fjerdeplassen.
Femteplassen okkuperes av nok et The Sims-produkt, nemlig The Sims 2: Kjæledyr. Deretter følger Singstar: Norsk på Norsk, New Super Mario Bros, The Sims 2, FIFA 07 og Final Fantasy XII. Den eneste nye franchisen i topp 20-listen representeres av Xbox 360-spillet Lost Planet: Extreme Condition, som er på 20-plass.
DS vinner håndholdt-krigen
Artikkelen hos Faro Journalen forteller også at salget av PSP-spill har hatt en nedgang på over 20% i forhold til samme periode i fjor, mens DS-spill har solgt dobbelt så godt som i første kvartal 2006. Det ser med andre ord ut som Nintendos håndholdte konsoll er i ferd med å utpeke seg som en sikker favoritt blant norske gamere.
Salget av spill til Xbox 360 har også fordoblet seg siden i fjor. I tillegg påpeker Faro Journalen at selv om Wii ble lansert i fjor, og dermed har vært tilgjengelig i hele første kvartal, er spillsalget for konsollen bare 30% høyere enn spillsalget for PlayStation 3. Dette til tross for at Sonys nye konsoll kom i salg kun én uke før kvartalets slutt.
Salget av PS2-spill har sunket med 20%, men er fortsatt godt over dobbelt så høyt som nærmeste konsoll-konkurrent, Xbox 360. Avslutningsvis kan vi ta med at de tre største distributørene her til lands er Electronic Arts (med en markedsandel på 22,6%), World of Warcraft-utgiver Vivendi (med en markedsandel på 21,9%) og Nordisk Film (som distribuerer Sony, og har en markedsandel på 21,3%).