Det har vært delte meninger om hvorvidt de svære priskuttene i salgene på nettbutikken Steam til syvende og sist gagner skaperne av spillene. Nettjenesten har de siste årene gjort seg kjente for å ha hyppige storsalg der prisene kappes sterkt.
Tjente like mye på åtte timer som på to år
Én utvikler som i hvert fall kan si seg fornøyd med resultatet av det to uker lange salget rundt jul og nyttår er PixelJunk-utvikler Q-Games. Det svært visuelle plattformspillet PixelJunk Eden fikk prisen satt ned med hele 90 prosent i en periode, etter å ha blitt stemt frem av Steam-brukerne blant flere andre spill.
Ifølge studioleder Dylan Cuthbert gikk salget av spillet i taket under perioden.
– Vi tjente inn inntektene våre til dags dato i løpet av bare åtte timer, forteller han via Twitter. Han spesifiserer også at det her er snakk om Steam-utgaven av spillet.
PixelJunk Eden ble først lansert på Steam i februar 2012, for nesten to år siden. Spillet har vært tilgjengelig på PlayStation 3 siden 2008.
Fornøyde utviklere
PixelJunk Eden er ikke den eneste solskinnshistorien som har kommet ut av Steams store salg. Sommeren 2012 fortalte flere utviklere om store inntektshopp i salgsperiodene. Torchlight-utvikler Max Schaefer fortalte for ekesmpel at spillet kunne få flere tusen prosent salgsøkning, og at effekten gjerne fortsetter i flere uker etter salget er avsluttet.
Steam-utvikler Valve utdypet også disse sterke resultatene den gang, og fortalte at de fine tallene ikke er noe som skjer kun de færreste.
– Det er ikke uvanlig at våre partnere kan doble inntekten 10 – 20 ganger om spillet blir lagt ut som en «Daily Deal». Noen titler tar virkelig av, og noen utviklere kan se en økning på 70 – 80 ganger i inntekt, forklarte Valves Jason Holtman den gang.
Valve har gjort stor suksess med spilltjenesten og -nettbutikken Steam.
Selv konkurrent Microsoft har skrytt av Valve og Steam »