Selv om det har vært rimelig lett å koble PlayStation 4-kontrolleren til PC-en for å spille allerede, kan det alltids bli enklere.
Det virker det som om Steam har tenkt i hvert fall, når plattformen nå forteller at de ønsker å ha såkalt «native» støtte for Sonys håndkontroller. I praksis betyr dette at det blir lettere for utviklere å dra nytte av kontrollerens mange egenskaper når de legger opp kontrollergrensesnittet i spillene sine. Dette fortalte Valves Jeff Bellinghausen under Steam Dev Days-konferansen onsdag, ifølge Gamasutra.
– Tro det eller ei, når du bruker PlayStation 4-kontrolleren gjennom Steam API-et er det akkurat det samme som Steam-kontrolleren. Du har akkurat de samme API-spørringene, du får bare handlingene, ikke inputen, og Steam API-et tar seg av resten, sier Bellinghausen.
Valve-representanten skrøt så litt mer av Sonys kontroller, og pekte på at den har både et gyroskop og en berøringsflate – noe som betyr at den har flere funksjoner som er like med Steam-kontrolleren.
Flere kontrollere skal få samme støtte
I tillegg fortalte Bellinghausen at Valve har planer om å legge til rette for andre kontrollere på samme måte med tid, uten at han gikk mer i detalj på hvilke det er snakk om.
Steam Dev Days er en konferanse i Seattle der spillselskapet Valve samler utviklere sammen for å lære fra både hverandre og det toneangivende spillselskapet. I år har konferansen et stort fokus på VR og VR-teknologi, men man er innom alle slags tema, slik som hvordan spillere bruker Steam, salgsdatatolkning og andre mer tørre tema.