Det kan se ut til at Wii U-konsollen går en rolig høstsesong i møte etter at Nintendo fredag annonserte utsettelsen av Star Fox Zero via sine Facebook-sider. Dermed uteblir enda en av utviklerens storsatsninger for året etter at de i mars besluttet å utsette Legend of Zelda for Wii U.
Ifølge Nintendos Shigeru Miyamoto er spillet teknisk sett klart for lansering, men i håp om å gjøre spillopplevelsen enda bedre trenger utvikleren litt mer tid:
– Vi ønsker å polere spillet enda litt mer slik at spillere enklere vil kunne forstå den nye spillestilen vi introduserer, forklarer Miyamoto.
To skjermer skaper problemer
Den nye spillestilen Miyamoto sikter til er måten man styrer romskipet i Star Fox Zero. Man må nemlig bruke både TV-skjermen og skjermen på Wii U-kontrolleren samtidig for å navigere stjernereven gjennom luften.
Vi fikk prøve Star Fox Zero på årets E3-messe, men vår skribent hadde i begynnelsen store problemer med å venne seg til det uvanlige kontrollsystemet:
– Hodet mitt oppfatter hvor jeg skal fly, men hendene mine vil en annen vei. Etter år med spill og ulike kontrollsystem har jeg bygd opp et muskelminne som forteller meg at frem er frem, opp er opp og ned er ned. Star Fox vil noe helt annet, og skaper med sine to skjermer et koordinasjonskaos som er så vanskelig å få tak på at jeg i skrivende stund sliter med å forklare det, skrev Øystein Furevik i juli.
Han måtte innrømme at kontrollsystemet føltes bedre etter hvert som han spilte, men lurte på hvor mange som ville legge fra seg spillet før de kom så langt. Ifølge Nintendo har de bare tenkt å finpusse på kontrollsystemet, men det er ikke utenkelig at vi får se større endringer innen spillet kommer ut tidlig neste år.
Super Mario Maker er ute nå.
Nintendos verktøykasse er overraskende moro å leke med »