Star Citizen-utvikleren gir skuffede fans pengene sine tilbake

Har refundert støtte til over 1200 backere.

Cloud Imperium Games

Det ambisiøse romspillet Star Citizen fortsetter å håve inn penger via sin folkefinansieringskampanje, men selve utviklingen av spillet har møtt på en del problemer i det siste. Utvikler Cloud Imperium Games har slitt med å lansere spillets moduler til planlagt tid, og nå har noen av spillets tilhengere sett seg lei av forsinkelsene.

En av de misfornøyde spillerne, som i løpet av 18 måneder støttet utviklingen med over 8000 kroner, forteller til Polygon at han ba om pengene sine tilbake på grunn av alle utsettelsene. Etter en lengre søknadsprosess fikk han hele beløpet refundert av utvikleren.

Ifølge en talsperson som Polygon har snakket med har studioet godkjent over 1200 forespørsler fra fans som vil ha tilbake pengene sine. Spillsjef Chris Roberts understreker imidlertid at det kun er ytterst få som er misfornøyde, og med tanke på at Star Citizen har nesten en million registrerte spillere er de få refusjonene av liten betydning for prosjektet.

Ingen offisiell prosess

Riktignok ville Roberts ikke si hvor mange forespørsler Cloud Imperium Games har avvist, og utvikleren har ingen offisiell prosess for spillere som vil ha tilbake pengene sine:

Er du misfornøyd har du muligheten til å få Star Citizen-pengene dine tilbake. Vis mer

– Vi reklamerer ikke for det, men når spillere tar kontakt og er villige til å snakke med oss på en rolig måte godkjenner vi stort sett ønsker om refusjon. Vi vil ikke tvinge folk til å være en del av prosjektet dersom de ikke er fornøyde, sier Roberts.

Han presiserer at utvikleren ikke er juridisk forpliktet til å tilby tilbakebetalinger, og minner om at de ikke kan lage spillet hvis de ikke har penger:

– Behandlingen av søknader om refusjon er på ingen måte automatisk, og beslutningene vi tar er fullstendig skjønnsmessige fra vår side.

«FPS-modul» underveis

Siden folkefinansieringskampanjen for Star Citizen ble sparket i gang i 2012 har utviklingen vært preget av en rekke forsinkelser, mye grunnet spillets stadig voksende omfang. Til dags dato har fans spyttet inn over 700 millioner kroner og Cloud Imperium Games introduserer stadig nye funksjoner etter hvert som pengene ruller inn.

«FPS-modulen» Star Marine skal være rett rundt hjørnet.
Cloud Imperium Games
Vis mer

Ifølge den opprinnelige planen skulle det endelige spillet lanseres mot slutten av 2013, men hittil har spillere kun fått prøve to av spillets planlagte moduler – en som lar deg luske rundt i skipshangaren din, og en som lar deg prøve ut romkrigskamper.

I utgangspunktet håpet utvikleren å slippe «FPS-modulen» Star Marine i april, men uventede problemer førte til modulens utsettelse. Nå skal visstnok de fleste problemene være løst, og i et intervju mot slutten av juli annonserte Roberts at Star Marine trolig ville lanseres før utgangen av august.

Europa Universalis-skaperne prøver seg også på romspill.
Stellaris byr på strategi og utforskning i en enorm galakse »

Ledige stillinger
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (69)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
henrikwl
10 år siden

Jeg støttet prosjektet med $65 for noen år tilbake, og de pengene har jeg avskrevet. Flott hvis de noensinne klarer å skyve noe ut døra, men slik det ser ut nå kommer de jo aldri i mål - ambisjonene stiger jo fortere enn pengene renner inn.

 

Jeg har prøvd det de har sluppet til nå, og er ikke fryktelig imponert. Hangarmodulen er for så vidt grei; den er jo bare ment å vise frem grafikk og diverse spillmotorsnadder og det er kult nok. Men den romskipsmodulen er en katastrofe. Skipet er komplett umulig å styre, og av og til havner jeg i ett eller annet perspektiv som jeg ikke kommer ut av - jeg må alt-tabbe til desktop og drepe spillet.

 

Spill under utvikling, alpha-release og alt det der, jeg vet det. Mye mulig jeg vil få alt forklart hvis jeg bruker en kveld på å lese foruminnlegg og jakte rundt etter info, men så investert er jeg ikke i det. Jeg satser på de gjør ting spillbart til release.

Johari
10 år siden

Tror folk er litt for opptimistike med tanke på hva tid det tar å lage spill.

Her er noen eksempler:

Dragon Age: Origins tok 5 år. (2004-09)

The Elder Scrolls III: Morrowind tok 6 år (1996-2002)

Fallout 3: tok 6 år (2002-2008)

Final Fantasy XII: tok 5 år (2001-06)

Half-Life 2: tok 5 år (1999-2004)

Resident Evil 4: tok 6 år (1999-2005)

StarCraft II: Wings of Liberty :tok 7 år (2003-10)

Syter
10 år siden

Tror folk er litt for opptimistike med tanke på hva tid det tar å lage spill.

 

Vel, Elite Dangerous har vel gjort star citizen old news før det er sluppet. Heldigvis har de tjent inn pengene på forhånd, tror ikke de skal satse så mye på salg etter release... Det skjønner vel de også, at profitten ligger i pengene de allerede har fått - og det er derfor det går treigt.

starkr
10 år siden

Jeg støttet prosjektet med $65 for noen år tilbake, og de pengene har jeg avskrevet. Flott hvis de noensinne klarer å skyve noe ut døra, men slik det ser ut nå kommer de jo aldri i mål - ambisjonene stiger jo fortere enn pengene renner inn.

 

Jeg har prøvd det de har sluppet til nå, og er ikke fryktelig imponert. Hangarmodulen er for så vidt grei; den er jo bare ment å vise frem grafikk og diverse spillmotorsnadder og det er kult nok. Men den romskipsmodulen er en katastrofe. Skipet er komplett umulig å styre, og av og til havner jeg i ett eller annet perspektiv som jeg ikke kommer ut av - jeg må alt-tabbe til desktop og drepe spillet.

 

Spill under utvikling, alpha-release og alt det der, jeg vet det. Mye mulig jeg vil få alt forklart hvis jeg bruker en kveld på å lese foruminnlegg og jakte rundt etter info, men så investert er jeg ikke i det. Jeg satser på de gjør ting spillbart til release.

 

Er det lenge siden du har prøvd å fly? Det er det smootheste systemet jeg noensinne har vært borti. Riktignok er det uvant å faktisk ha realistisk romfysikk, til motsetning fra de fleste andre space-sim så langt. Jeg har gått i fella å trekke ut for sent på vei mot en asteroide noen ganger på grunn av at jeg tror momentet i en retning utligner så fort jeg svinger, men det er bare noe man må lære.

 

Manøvreringen er fantastisk for øyeblikket og kamp er stor underholdning. Mitt perspektiv kommer fra en noe modifisert Origin 315P, det kan fort hende andre fartøy føles annerledes. Det vet jeg ikke.

 

Ut over det skjønner jeg ikke kritikken i forhold til hva de har sluppet så langt. Den originale planen på kickstarterkampanjen ga slippvindu i løpet av 2015. Jeg kalte det ambisiøst på tidspunktet, men ikke urealistisk. Folk griner over dette før det originale slippvinduet har utløpt, som om utsettelser er noe som ikke skjer ellers. Det er heller ingen tegn på at de snakker systemene opp i skyene uten å vise resultater. Kunngjøringer støttes av videoer fra spillet som viser systemet, med fortløpende oppdateringer av hva de jobber med, hvordan ting ser ut underveis og hvilke utfordringer de jobber med å løse, eller du kan se det, teste det og gi tilbakemelding selv, om du ønsker det.

 

Planen er at enspillerkampanjen skal slippes før jul. Det tror jeg ikke de klarer med de utfordringene de har hatt med fps-modulen, men jeg ser for meg at fps-modulen kan være ferdig testet til jul. Da er det bare snakk om å lappe sammen systemene i motoren, så har du Squadron 42 i løpet av de neste månedene. Husk at Squadron 42 og universmodulen utvikles parallelt med de andre modulene. De aller viktigste modulene i hensyn til testing og feilfiksing er allerede ute eller er på vei ut veldig snart. Dette er så langt et av de ryddigste kickstarterprosjektene jeg har støttet, så jeg sitter med inntrykket at de får litt mye ufortjent pepper.

 

Ha tålmodighet folkens!

 

Elite: Dangerous er som en gammal boble i forhold. Makan til kjedelig affære må jeg tilbake til X for å finne. Sikkert greit for de som foretrekker space truck-simulatorer, men ikke for meg. Når det slapp var det tomt, innholdsløst og traust, men det kan sikkert ha endret seg siden desember. Uansett er det fryktelig kjedelig flyvning der i forhold til SC.

RadJostein
10 år siden

Frontier skal ha cred for å ha et spill ute for en brøkdel av budsjettet. Riktignok mangler det kanskje litt dybde her og der men i det store og det hele er Elite Dangerous VELDIG imponerende.

Siste fra forsiden