Tjenesten Onlive lar deg spille spill via raskt bredbånd; alt du trenger er et tilleggsprogram til nettleseren din og ADSL-tilkobling. Spillene spilles på en ekstern server, og du behøver derfor ikke ha den nyeste maskinvaren fordi det du ser på skjermen, er live video av det som foregår på serveren. I teorien skal spillene fungere på en hvilken som helst Mac eller PC, og du trenger ikke laste ned spillet før du setter i gang.
Dersom du foretrekker å spille på TV er også Onlive Microconsole underveis. Den lille konsollen er ment å erstatte dagens spillkonsoller ved å tilby adgang til et bredt spillbibliotek, uavhengig av dyr maskinvare og plasskrevende spillesker.
Flere spillutgivere har stilt seg positive til samarbeid med Onlive, og på listen over støttespillere finner vi blant annet innflytelsesrike aktører som EA, Ubisoft, Atari og Eidos. Onlive-sjef Steve Perlman lover også at storspill vil bli tilgjengelig på Onlive samtidig som de settes i butikkhyllene.
Mer kritiske røster stiller seg foreløpig skeptiske til prosjektet, og det hersker tvil om hvorvidt den jevne forbruker har tilgang til den båndbredden som kreves for å unngå sjenerende forsinkelser i overføringen. En del samlere vil nok også være i harnisk over at Onlive forsøker å utrydde hobbyen deres: Spill vil kringkastes fremfor å leveres, og brukeren betaler en månedlig avgift for tilgang til tjenesten.
Selve tjenesten tilbyr profiler tilknyttet spilldata, vennelister og små videoklipp som kan fanges fra alle spill og deles med venner. Når du kjøper spill betaler du for tilgang til dem via tjenesten, og ikke for det fysiske produktet eller engang for å få levert data. I tillegg kan man kjøpe midlertidig adgang til spill, men Onlive har ikke ferdigstilt forretningsmodellen sin ennå og foreløpig virker det som om vilkårene er opp til hver enkelt utgiver.
Kilder som allerede har testet tjenesten melder om en overraskende positiv opplevelse, og noen spår til og med slutten på butikksalg av spill og konsoller. Muligheten til å spille moderne, høyoppløste og teknisk sofistikerte spill på eldre maskinvare er uten tvil fristende for mange, og kan komme til å bli en braksuksess om produktet fungerer like godt som utviklerne hevder.
(Kilder: Eurogamer, Rock, Paper, Shotgun og IGN.)