Sony fikk hjelp av skytespillutviklere til å designe DualShock 4

– Vi prøvde et latterlig bredt utvalg av kontrollere.

Da tiden var inne for å spikre en design for PlayStation 4-spaken, sendte Sony ut en rekke prototyper til utviklere av førstepersons skytespill for å få innspill. Dette forteller PlayStation 4-designer Mark Cerny til IGN torsdag.

– Vi så på de bestselgende titlene der ute – dersom vi fant folk vi kunne ha en dialog med, begynte vi å sende ut en strøm av spaker. Og vi ville etterspørre tilbakemelding på ting som konkavitet eller konveksitet, skulderknapptyngde og plassering, samt presisjon, forteller Cerny.

Spak vs. spak

Denne generasjonen har diskusjonen om hvilken spillspak som er best vært et hett tema. Selv om enkelte foretrekker Xbox 360-spaken av ergonomiske hensyn, er det andre ting – slik som d-pad-knappene – som PlayStation 3-spaken får skryt for. Den største forskjellen har nok likevel vært plasseringen av de to analoge stikkene: Der Sonys Dual Shock 3 har sidestilt både venstre og høyre analogstikke, slik at de er like høyt på kontrolleren, har Xbox 360-spaken løftet venstre analogstikke opp til d-pad-området.

Egner denne seg til førstepersonsspill? (Foto: Barone Firenze, Shutterstock.com) Vis mer

Cerny kan fortelle at også analogstikkeplasseringen var et hett tema i designprosessen.

– Vi laget og testet et latterlig bredt utvalg av spaker, og vi lot folk prøve å spille spill med de. Den nåværende designen kom ut av denne prosessen. Vi konkluderte med at det å ha to analogstikker plassert i samme høyde fungerer helt fint, sier Cerny

PlayStation 4s slippdato kryper stadig nærmere. Nå er det like over to måneder til den nye konsollen slippes her i Norge, 29. november. Rivalmaskinen Xbox One lar vente på seg inntil videre, med en foreløpig vag lovnad om slipp i begynnelsen av 2014.

Les også: Vi har testet PlayStation 4 Les også: Vi har testet Xbox One

Kommentarer (37)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
jihn
12 år siden

Gleder meg til å få henda på den nye kontrolleren, for meg var ds3 en skuffelse. Synes 360 kontrolleren er milevis foran der.

Hadde vi endt opp med en ds4 som hadde minimale forskjeller fra ds3, hadde jeg gjerne gått for XO først.

 

Gleder meg som det lille barnet jeg er :p

ResidentDante
12 år siden

Kjempebra at Sony har tatt kritikken til seg og endret kontrollen. Jeg syns PS3 kontrolleren var en stor skuffelse. Grusomme triggere, altfor løse analogstikker og de var buet feil vei. En perfekt PS4 kontroller hadde vært om de bytta d-pad og venstre stikke sin plass. Sony tror visst fortsatt at d-paden skal være den sentrale styringsformen i 2013 og plassert den i hovedposisjon....wtf?!

sprintball96
12 år siden

Føles ut at det er kunn meg som liker PS3 kontrollen.. :p

Leonarfd
12 år siden

Glad for at utgangspunktet er veldig likt ds3. Det jeg hatet mest med x360 var at de flyttet venstre stick opp. passformen er veldig god på x360 sin. Foretrekker at ds3 er lettere. Har langt over gjennomsnittet store hender, og har ikke noe problem med ds3. Eneste jeg ønsker meg er bedre triggers. Har to ubrukelige x360 kontrollere med slapp venstre stick, mens min første ds3 kontroll fra launch day som er brukt over 10 ganger så mye har bedre respons i sticksa.

TAZHEL
12 år siden

Kjempebra at Sony har tatt kritikken til seg og endret kontrollen. Jeg syns PS3 kontrolleren var en stor skuffelse. Grusomme triggere, altfor løse analogstikker og de var buet feil vei. En perfekt PS4 kontroller hadde vært om de bytta d-pad og venstre stikke sin plass. Sony tror visst fortsatt at d-paden skal være den sentrale styringsformen i 2013 og plassert den i hovedposisjon....wtf?!

 

lol det e jo det de har gjort, begge analog stikkene er i hovedposisjonen. dessuten da slipper man å holde tomlene skjeivt når man spiller fps, virker bare heilt feil.

Siste fra forsiden