SAN FRANCISCO (Gamer.no): Å nekte for at virtuell virkelighet er inn for tiden blir litt som å nekte for at sola står opp om morgenen. Flere og flere utviklere kaster seg på trenden i et forsøk på å skape noe som benytter seg av den nye spillteknologien iverksatt av gutta i Oculus VR.
Én av disse utviklerne er nederlandske Vertigo Games, som ikke så mye har kastet seg på bølgen som de har stupt under den. Deres nyeste prosjekt, World of Diving, forsøker å gjenskape opplevelsen av å dykke. Utvikleren lover endeløse hav, prosedyregenererte omgivelser og full støtte for Oculus Rift:
─ Vi så Kickstarter-kampanjen for å finansiere Oculus Rift-brillene og ble øyeblikkelig interessert i denne nye teknologien. Da utviklerversjoner var tilgjengelige bestilte vi en med én gang for å se hva vi kunne gjøre med det. Jeg driver med dykking selv, og da jeg testet ut en Oculus Rift-demo for første gang tenkte jeg umiddelbart: «Wow! Dette er jo akkurat som å dykke!» Da var det naturlig å bestemme oss for å utvikle et dykkespill, forteller Richard Stitselaar, kreativ leder på World of Diving-prosjektet, under en spilldemo på GDC.
Dykk overalt
World of Diving er først og fremst snekret som en sosial opplevelse der spillere kan komme sammen og utforske et uendelig stort hav stappfullt av alt det store blå har å by på. Vordende dykkere kan utforske vrak, huler, og korallrev, fotografere fisk og oppdage skjulte skatter. Oculus Rift er ikke et krav, men et verktøy for å gjøre innlevelsen i spillet enda bedre:
─ Vi ønsket ikke å utelukke de som ikke har investert i et Rift-sett, men vi synes jo selvsagt at opplevelsen er best på Oculus Rift, forklarer Stitselaar entusiastisk mens spillet settes opp på TV-skjermen foran meg.
Realisme er derimot ikke utviklerens største prioriteringsområde under utviklingen. World of Diving skal nemlig ikke være en simulering av dykking, men heller en mer avslappende opplevelse. Du skal for eksempel slippe å avslutte spilløkten din fordi figuren din har gått tom for luft:
─ Hovedfokuset vårt har fra starten av vært at spillet skal være en morsom opplevelse. Du skal kunne dele denne opplevelsen med dine venner ved å spille sammen med dem eller ved å lage noe unikt de kan få oppleve.
Fansen styrer utviklingen
Potensielt vil spillet aldri gå tom for innhold, da brukerne kan redigere ulike havområder slik de selv ønsker. Du kan bygge ditt eget korallrev, tilpasse din egen sydhavsøy, og skape spennende dykkerturer for andre spillere, komplett med skjulte skatter, spesiell fisk, farlige strømninger og mye annet. Bare velg en bøyemarkør og begynn byggingen.
Akkurat hvor stort hvert enkelt område skal være ble ikke avslørt, men det virker som om spilleren vil ha tilgang til så mye plass de føler de trenger. Det er en god løsning med mye potensiale i ryggen. Spillet skal gis ut i bolker via Steams Early Access-tjeneste og utviklerens hjemmesider. Slik kan de slippe nye moduler som utvider dykkeopplevelsen. Foreløpig har du kun tilgang på et tropisk havområde, men det loves både isdykking og nattdykking i fremtiden:
─ Vi ville ikke jobbe med et spill i flere år som så ble utdatert kort tid etter at det kom ut. Så derfor valgte vi å slippe spillet stykkevis og delt på denne måten. Vi lar i tillegg publikum være med å påvirke utviklingen og bestemme hva vi skal jobbe med, forteller Stitselaar.
Å la spillets tilhengere være med på utviklingen på en slik måte kan være en potensiell fallgruve for spillet. Jo flere som tar i et produkt, jo lettere er det for dette produktet å bli utvannet og generisk. Stitselaar er overbevist om at dette ikke vil skje:
─ Nei, absolutt ikke. Brukerne stemmer over hva det neste vi skal utvikle er, men det er vi som bestemmer hva de kan stemme på. De har også vært utrolig flinke til å kvalitetssikre spillet vårt, for til syvende og sist er det jo de som skal benytte seg av det ferdige produktet. Hadde det ikke vært for dem ville vi ikke ha kommet så langt som vi har kommet.
Oppslukende
Etter mye om og men er endelig spillet oppe og går på datamaskinen foran meg. Jeg ser på det som en selvfølge å teste ut spillet med Oculus Rift-settet, selv om forrige utflukt med VR-brillene førte til både en unik svimmelhet og kvalme jeg kun har opplevd på båten til Danmark. Denne gangen var det ikke kvalme og svimmelhet som ble problemet.
Oculus Rift funker enda ikke helt optimalt for de av oss som bruker briller til daglig, og det blir derfor vondt å ha på seg hodesettet over lengre tid. Bortsett fra det er Oculus Rift fortsatt et produkt jeg kjenner jeg får mer og mer tro på klarer å levere virkelig fengslende spillopplevelser. World of Diving er to vidt forskjellige spill med og uten VR-briller.
Uten hodesettet festet til fjeset stirrer jeg bare inn i en PC-skjerm og ser fisk svømme forbi. Simuleringen av dykkeropplevelsen faller sammen og kunstigheten i simuleringen åpenbarer seg som et vondt sår. Med Oculus Rift på hodet er jeg der, omringet av krystallklart, asurblå vann, med en Darth Vader-aktig pusting i øret mitt for å øke autensiteten. Forbi meg svømmer fisk i ymse farger, mens sollyset danser på bølgene som skvulper over meg. Under meg ligger beige sand fullstendig uberørt av menneskehender. Det er litt overveldende til å begynne med, men likevel utrolig tøft.
Blikket faller på en annen dykker som vinker meg nærmere. Stitselaar styrer spiller nummer to og skal fungere som guide i det altoppslukende blå. Med min egen spillkontroller i hendene tar det ikke lang tid før jeg klarer å svømme bort til ham. Å skulle styre figuren min er heldigvis ikke spesielt vanskelig. Dermed kan jeg lene meg tilbake, slappe av, og ta inn så mye som mulig av undervannsopplevelsen.
Rolig og avslappet
Fordi dykking i seg selv er en sosial opplevelse ønsker Vertigo Games at World of Diving skal reflektere dette gjennom flerspillerdelen. Om du derimot ønsker å tilbringe litt tid alene under vann er det selvsagt mulig det og. Spillet kommer med en kampanjemodus der du kan utføre forskjellige typer oppdrag. Disse vil gi deg penger du kan bruke til å tilpasse og kjøpe utstyr til avataren din.
Til å begynne med vil oppdragene være ganske enkle, men etter hvert blir de mer nyanserte. Der du først skulle ta bilde av en enkelt fisk må du kanskje knipse et av en hel stim. Hvor mange slags oppdrag spillet vil inneholde fikk jeg ikke svar på, men det gir deg i det minste noe å gjøre hvis du blir lei av å sose rundt under vann.
Selve svømmingen føles ganske bra. Tempoet er rolig og avslappet, slik dykking på amatørplanet ofte er. Ingen paniske tilstander å spore her i gården. Stitselaar geleider meg over havbunnen og viser frem et par småoppdrag før vi legger på svøm igjen. Å ta bilder av fisk og skilpadder virker liksom ikke så spennende når vi har et helt hav å utforske.
Med en hendig undervannscooter går svømmingen enda kjappere og plutselig befinner vi oss foran et enormt skipsvrak. Inne i vraket er det selvsagt bekmørkt, så vi må begge finne frem lommelykter for å se bedre. Også skipsvrakene kan tilpasses og fikses på av brukerne, forteller Stitselaar, og påpeker at inne i vraket kan man plassere spesielle strømninger, skjulte skatter, eller kanskje en hai eller to.
På vei ut av vraket igjen beveger vi oss mellom svære steinformasjoner som rager opp på siden av oss. Fisk svømmer rundt oss i store og små grupper, mens sjøgress og andre undervannsplanter danser i bølgene. Det er en imponerende demonstrasjon som vitner om et meget høyt ambisjonsnivå fra Vertigo Games sin side.
Konklusjon
Selv om tidligere utflukter med Oculus Rift har resultert i svimmelt hode og opprørsk mage var min korte tid med World of Diving en langt hyggeligere opplevelse. Utvikleren har stålkontroll på spillets kjernekonsept, og klarer å gjenskape dykkeropplevelsen på en meget god og forseggjort måte. Med Oculus Rift-briller lever jeg meg inn i spillet langt bedre enn om jeg hadde stirret inn i en dataskjerm.
Det som mangler i World of Diving er innholdet, noe utvikleren lover mye av. Foreløpig har man ikke særlig mye utstyr å velge mellom når man dykker, ei heller særlig mange omgivelser utover det krystallklare tropehavet. Til tross for at det var moro å bare svømme rundt og ta livet med ro ville nok ikke opplevelsen holdt seg god i særlig mer enn en halvtime. Nye deler av spillet vil bli rullet ut etter hvert som de er klare, men noen klar slippdato har det ikke enda.
Foreløpig er jeg likevel imponert over den delen av spillet som ble demonstrert, og ser frem til hva mer Vertigo Games har å by på når spillet nærmer seg lansering.
Vi har tidligere testet Eve Online med VR-briller. Det var svært overbevisende »