KÖLN (Gamer.no): Det har gått tretten år siden lanseringen av det aller første The Sims-spillet. Den første installasjonen i livstilsserien gikk raskt til topps på salgslistene verden over, og siden den gang har egentlig det meste vært fryd og gammen for EA og Maxis.
Oppfølgere, sidespill og utvidelsespakker har solgt unna som hakka møkk, og nå står et fjerde eventyr i simuleringsland på trappene. Bak lukkede dører hos EA på Gamescom fikk vi se The Sims 4 i aksjon, samt leke oss litt med spillets oppgraderte leketøy og funksjoner.
Kontroll på følelsene
Nytt av året er følelser, ekte som sådan, og i The Sims 4 ligger lovnader om et utvidet og langt mer komplekst følelsesregister. Tidligere har simmene latt seg råde av basisbehov som mat og søvn, så vel som sporadisk trang til å hoppe i høyet med nyinnflyttede naboer, men nå vil langt mer stå og falle på hvordan de føler seg.
I én av demonstrasjonssekvensene vist fram i Köln får vi blant annet se hvordan to menns konkurranse om en kvinnes gunst fører til depresjon, sinne, sjalusi og angst. Veien dit er den samme gamle regla, med klikking på den aktuelle personen, «dialogvalg» og vill gestikulering, men motivasjonene og resultatet er annerledes.
Nå ønsker man å spleise simmen sin med denne dama fordi han føler seg ensom og ikke er motivert til å gå på jobb. Når han så taper kampen til en sjarmerende sjarlatan veller et ufattelig sinne opp i ham, et sinne som kanskje gjør mye av den samme nytta. Det ble blant annet vist hvordan aggresjon kan brukes for å få mer ut av en treningsøkt, og det er vel ikke utenkelig at lignende manipulasjon kan brukes for å gjøre det bedre i jobbmarkedet.
Systemet virker lovende, og med alle de følelser et menneske kan tenke seg å føle skulle man også tro at mulighetene var mange. Det vi fikk servert av EA var riktignok en svært iscenesatt seksjon av spillet, men håpet mitt er at simmene kommer reagerer basert på logikk og med troverdighet, slik at man unngår fullstendig kaos. Simmer som nekter å lystre spilleren vil neppe bli godt mottatt.
The Sims 4 tar et stort steg bort fra meningsløse tallverdier og brytere som tidligere har justert tilsvarende meningsløse verdier.
Rent visuelt byr fokuset på følelser også på mye variasjon. Hver sinnsstemning har ulike interaksjonsmuligheter knyttet til seg. Når man for eksempel er i et flørtende humør kan man finne på å spille litt med musklene eller kysse motparten på hånden, noe man ellers ikke kunne gjort. Det vil også komme klart fram hvordan simmen føler seg, også om man ser bort fra den sedvanlige statusboksen hvor det står «deprimert» mørkeblått på lyseblått. Er man litt nedfor er ryggen krum og smilet vekk, mens en kar som sprudler av selvtillit spretter rakrygget nedover gata.
Klikk, pek og dra
Grunnmuren for alt dette er et oppgradert og fiffig figurmakerverktøy hvor man med enkle klikk og løse dragninger kan sette i stand drømmefiguren. Her tar The Sims-utviklerne et stort steg bort fra meningsløse tallverdier og brytere som tidligere har justert tilsvarende meningsløse verdier, som for eksempel bredden på neseryggen og dybden på øyenbrynene. Nå gjenspeiles alt man gjør i visuell feedback, og slik får man straks et langt mer personlig forhold til figuren sin.
Jeg ble selv plassert foran en datamaskin hvor man fikk fri tilgang til en tidlig versjon av skaperverktøyet. Til tross for et beskjedent klesutvalg og få spesialeffekter ble resultatet to upåklagelige og svært særegne simmer som jeg raskt ble glad i. Én av de hadde jeg det i tillegg litt morsomt med. Det var overraskende enkelt å for eksempel ta tak i et øre, dra så langt det gikk og se hvordan figuren symmetrisk falt på plass. Magen ble dratt litt fram og tilbake før jeg slo meg til ro med en beskjeden pondus, og kronen på verket var en diger potetnese og alpelue.
Spillets sjarmerende tegneseriegrafikk fikk figuren automatisk til å gløde av personlighet, og alt i alt tok det meg fem knappe minutter å komme fram til et resultat jeg var virkelig fornøyd med. Neste figur ble en ung kvinne med legger og lår som en nordisk vår og et blikk som veide flere tonn. Her gikk jeg til fort til verks, dro i et par kroppsdeler som ikke skal nevnes med navn, og gikk etter i sømmene ved å zoome inn på detaljområder. Verktøyet er overraskende robust, og selv om man ikke nødvendigvis operer med en leireklump som kan formes nøyaktig slik man ønsker er det jaggu ikke mye om å gjøre.
Borte bra, hjemme bedre
Sist på tapetet under besøket hos EA stod nettopp tapet. Stue, bad og resten av simmenes husholdning skal nemlig settes opp og dekoreres som aldri før, og også her har utviklerne lagt fokus på en mer brukervennlig opplevelse.
– Vi har lenge innsett at det å lage et eget hus i de tidligere The Sims-spillene var en noe skremmende opplevelse, spesielt med tanke på alle faktorer man måtte forholde seg til og så mange ting som kunne gå galt under byggeoppdraget. Nå har vi fjernet noen overflødige elementer og gjort løsningene mer fleksible for spillere flest, fortalte en av de oppmøtte representantene fra The Sims Studio til de håpefulle boligmakerne i Köln.
Her fikk vi se hvordan man kan sette i stand et fullt beboelig hus på drøyt to minutter. Noen av hovedpunktene i den videreutviklede boligbyggingen er muligheten til å sette inn ferdig møblerte rom, som tatt rett fra IKEA-katalogen, samt leke seg med former og fasonger på både tak, vinduer og terasser. Det så fryktelig enkelt ut der vegger klikket behagelig på plass, hele soverom manifisterte seg foran øynene på en og grunnmurer spratt opp fra bakken som paddehatter.
Variasjonsmulighetene er også langt flere enn tidligere, og noe av det kuleste vi fikk se hos EA var muligheten til å forme huset etter eget ønske. Taket kunne for eksempel bues og strekkes helt ned til bakken, vinduene kunne dras i ulike retninger for å slippe inn mest mulig lys, og veggene kunne nå helt nye høyder. Mer enn noe annet fristet det å lage noe ala tårnet i Mummidalen, men de oppmøtte fikk dessverre ikke lov til å teste byggingen i aksjon.
Konklusjon
The Sims 4 ser ut til å videreføre alt det som har vært bra med The Sims tidligere og fyller på med massive doser brukervennlighet, følelser og tegneserieaktig sjarme. Vi blir lovet simmer som faktisk lever sine egne liv basert på deres indre følelsesliv, og hvis dette fungerer like godt i praksis som det vi fikk se i Köln lover det godt for seriens fjerde installasjon. Mulighetene til å gjøre ulike ting avhengig av hvorvidt man var full av sinne eller full av kjærlighet virker spennende, og kanskje vil dette tillegge et taktisk element til det ellers så simplifiserte simulatorspillet.
Det å lage figur har i hvert fall ikke fått noe strategisk pålegg, tvert derimot. Nå er det enklere enn noensinne å sette sine simmer til livs, og på knappe minutter sitter man igjen med noe med personlighet, enten man vil eller ei.
Det samme gjelder for bygningene man kan lage, som nå kan ta på seg ulike former og fasonger alt ettersom. Gidder du ikke bygge hus? Kopier inn en stue fra simmenes svar på IKEA-katalogen og du er klar til å simulere.
Slik jeg ser det er det de intelligente systemene og de personlige pregene som står i fokus når EA og The Sims Studio strekker seg mot det store fire-tallet. Dette lover godt for simmenes univers i de kommende årene.