Sniktitt

South Park: The Fractured but Whole

Superhelter og fisehumor i skjønn forening

South Park-oppfølgeren blir mer taktisk enn forgjengeren.

LOS ANGELES (Gamer.no): Guttegjengen i South Park har byttet ut alver og trollmenn til fordel for superhelter i oppfølgeren til The Stick of Truth. The Fractured but Whole tar et skråblikk på den eksplosive populariteten til Marvel og DCs superheltfilmer samtidig som de beholder den samme satiriske fisehumoren Matt Stone og Tray Parker er kjent for.

Samtidig har Ubisoft gjort noen smarte valg ved å forbedre kampsystemet og måten du kommer deg rundt i byen South Park. Som de fleste gode oppfølgere bygges det videre på hva som var best med det forrige spillet, i tillegg til at det får et helt rom med godt voksne spilljournalister til å le høylytt av en skikkelig god fis.

Finn din identitet

Tipper det var sånn det så ut hos Marvel også.
Ubisoft

Kort tid etter The Stick of Truth har Stan, Kyle, Kenny og Cartman bestemt seg for å droppe fantasy-leken og heller valgt å leke superhelter. Du inntar nok en gang rollen som «Sir Douchebag», den nye gutten eller jenta i gata, som nå har blitt «King Douchebag» etter å ha «vunnet» den forrige leken. Dessverre har ikke en fantasy-konge særlig mye å gjøre i en superhelthistorie, så du må begynne helt på nytt igjen.

Handlingen tar utgangspunkt i en krangel internt i guttegjengen, der begge mener de kan etablere en vellykket superhelt-franchise som kan tjene tonnevis med penger. King Douchebag er som alltid en stille observatør som utelukkende er med på ting fordi han tilsynelatende ikke har noe bedre å gjøre. Jeg synes de gjerne kunne gitt ham litt mer personlighet denne gangen, kanskje også en stemme, men dette ville nok også satt noen kjepper i hjulene for innlevelsen. Vi vil være en del av det som skjer, samtidig som vi vil le av alle de sprø tingene som foregår rundt oss.

Som superhelt nederst på rangstigen slutter du deg til «Coon and Friends», heltelaget til Cartmans alter ego «The Coon». Klassesystemet har blitt utvidet slik at du har flere muligheter å velge mellom. Jeg teller hele tolv unike klasser totalt, som ifølge spillets utviklere kan kombineres med hverandre, men til å begynne med har du kun tilgang til tre: «Brutalist», med superstyrke, «Blaster», som angriper på avstand med ulike typer skudd, og «Speedster», som bruker overmenneskelig fart for å overvinne fiender. Etter at Cartman gir deg en passende teit og ikke spesielt komplisert bakgrunnshistorie blir du bedt om å patruljere byen og stanse kriminelle handlinger.

Mer taktikk

Det Ubisoft ser ut til å være mest stolte av under E3-presentasjonen er det oppussede kampsystemet. The Stick of Truth lånte mye fra turbaserte rollespill når man gikk inn i en kampsituasjon, der samtlige sto bom stille og angrep hverandre én etter én. Samtidig kunne man blokkere eller gi angrepene sine litt ekstra futt hvis man timet slagene sine riktig. Dette har i stor grad blitt utvidet og frisket opp for å gi flere taktiske muligheter.

Denne gangen kan du være jente.
Ubisoft

Slåsskampene foregår nå på et rutenett der samtlige kan bevege seg rundt og angripe den de vil. Alle heltene har sine individuelle krefter og spesialangrep som kan treffe én eller flere motstandere på forskjellige måter. Ett angrep treffer alle som står på linje, mens et annet treffer alle som står rundt deg.

Angrepene dine styres nå av en «cooldown»-mekanisme som bestemmer hvor ofte du kan bruke hver av dem. Det skaper et nytt taktisk lag enn det manabaserte systemet fra forrige gang og gjør at man må tenke et par flere skritt framover i tid enn man gjorde i The Stick of Truth.

Konklusjon

South Park: The Fractured but Whole ser ut til å være i gode hender etter overgangen fra Obsidian til Ubisoft San Francisco. En god stund så det ut til at vi bare skulle få utelukkende dårlige spill basert på Stone og Parkers satireserie, men i desember har vi muligens fått to skikkelig gode. Jeg er gira på det neste kapittelet i South Park-rollespillene og håper virkelig at lynet kan slå ned to ganger på samme sted.

Les også
Anmeldelse: South Park: The Fractured But Whole
Scott Malkinsons alter ego er sikkert en fyr uten diabetes.
Ubisoft

Utviklerne ser ut til å ha tatt mange smarte valg for å bygge videre på det første spillet. Historien er proppfull av treffende metavitser og barnslig fisehumor, som fikk samtlige spilljournalister på besøk hos Ubisoft til å le godt og høylytt.

Kampsystemet har blitt utvidet og gjort mer taktisk, og selve byen South Park virker større og mer omfattende enn noen gang. Et nytt system for å lage hjelpegjenstander og utstyr kommer også godt med for å skape en skikkelig RPG-følelse.

Det beste av alt er måten du kommer deg rundt i byen på. «Fartkour», som kombinerer dine venners superheltkrefter og stålkontroll på egen ringmuskel, er tydeligvis det som gjelder.

South Park: The Fractured but Whole kommer til PlayStation 4, Windows og Xbox One 6. desember.

Du finner enda mer stoff fra E3 2016 på våre E3-sider »

Siste fra forsiden