Sniktitt

South Park: The Stick of Truth

Dette spillet blir helt latterlig.

LOS ANGELES (Gamer.no): Noen ganger havner et spill i klinsj mellom mulige utgivere, og blir følgelig utsatt gang på gang. Dette har definitivt South Park: The Stick of Truth blitt et offer for. Først skulle rollespillet publiseres av konkursrammede THQ, men etter mye usikkerhet ble det plukket opp av Ubisoft.

Det er fortsatt ikke satt noen slippdato, men utviklerne ser ut til å ta det hele med godt mot. I et videoklipp vist på E3 så vi en Eric Cartman i trollmannkostyme som uttalte at spillet ville komme ut «denne julesesongen, eller en annen julesesong. Du vet hvordan det er med dataspill.»

Kjente og kjære South Park-omgivelser.

Som å spille serien

Det som Ubisoft viste frem var som tatt rett ut av TV-serien, og et av områdene vi fikk se var kjente klasserom og korridorer fra South Park Elementary. Spillet er lagt opp som et slags todimensjonalt tverrsnitt av rommene, hvor figurene har mulighet til å beveges seg i dybden.

Du styrer «den nye gutten i gata» som har lagt ut på et storslått oppdrag for å bli kul. Gjennom sin reise møter han en bråte av kjente figurer, som alle virker til å ha de samme stemmene i spillet som i TV-serien. Spillet er løst bygget opp som et rollespill hvor du «slåss» mot figurene som er i din vei, og kontinuerlig utvikler ferdighetene dine.

For å bli kul er det selvsagt viktig å få mange venner. Spillets menysystem er bygget opp som en skole-PC, med Facebook som det selvsagt viktigste elementet. Gjennom spillet vil du få muligheten til å hjelpe ulike figurer på din vei, og disse vil da sende deg en venneforespørsel på Facebook. Vi ble lovet at de nyervervede vennene dine vil bli viktige senere i spillet, uten at vi fikk noe mer detaljer om hvordan.

God, gammeldags rollespillkamp

Voldelige oppgjør mellom South Park-figurene er umulig å unngå, og når det braker løs foregår det på turbasert vis. Vi fikk se vår navnløse helt kjempe sammen med sin kompanjong Butters, mot et utvalg av «fiender», eller klassekamerater. Selv om kanskje formen på kampene er vel utprøvd i mange spill, er selve angrepene av det uortodokse slaget.

Sprut vann på fienden og kast et bilbatteri i vannet. Det vil ha en sjokkerende effekt.

Utviklerne har forsøkt å lage komiske angrep basert på hvordan niåringer kan se for seg at det å slåss faktisk fungerer. Samtidig trekker de inspirasjoner fra kjente rollespillangrep. Eksempelvis kan du kaste «ildkuler» ved bruk av en lighter og en spraydeodorant. Det så ut til å være et bredt utvalg av ulike angrep som var svært morsomme, og dersom de klarer å variere disse utover i spillet vil kampene kunne forbli underholdene fra ende til annen.

I kjent stil skyr ikke Parker og Stone unna å harselere med andre, og Skyrim-spillere vil nok trekke på smilebåndet når de finner ut av at spillets helt er dragefødt. Alle dragefødte må jo også ha et dragebrøl, og siden det er South Park vi snakker om manifesterer denne evnen seg gjennom fising. Helten vår har flere fiserelaterte angrep, og vi ble også vitne til en storslått fiseduell mellom den nye gutten og den selverklærte fisekongen Eric Cartman.

Se opp for innvaderende mongolere.

Humor og underholdning

Les også
Anmeldelse: South Park: The Stick of Truth

Humor er svært vanskelig å mestre i dataspill. Det er et lite knippe utviklere som klarer å få meg til å knegge foran skjermen, men det er ikke noe som forekommer regelmessig. Med The Stick of Truth legger de lista høyt, og sier rett ut at dette skal være morsomt. Dette er et rent humorspill, og jammen ser det ikke ut til at de har fått det til også.

Jeg har vært på en del demonstrasjoner av spill etter hvert, og det er generelt god stemning blant pressen på slike samlinger. Like fullt har jeg aldri vært i nærheten av å oppleve så store latterutbrudd som utartet seg på E3-presentasjonen av South Park-spillet. Noen journalister holdt på å dette av stolen, og med god grunn. Det vi fikk se var utrolig morsomt.

Jeg skal ikke forsøke meg på å gjenfortelle vitsene i spillet, men de som liker TV-serien vil definitivt gjenkjenne den barnslige humoren. Trey Parker og Matt Stone spiller på hele repertoaret som fjellbyen i Colorado har å by på, og det vi fikk servert var svært fortreffelig. De har allerede mestret TV, film- og musikalmediene, og hvis det utsnittet vi fikk se var representativt kan de også legge til dataspill i skrytelisten sin.

Som de fleste av livets problemer kan dette løses med fising.

Konklusjon

Den etterlengtede turen til South Park ser ut til å være verdt å vente på. Spillet virker å levere et særdeles underholdende eventyr i den karikerte verdenen vi kjenner fra TV-serien. Kampsystemet fremstår morsomt og humoristisk, samtidig som det har en viss tyngde som burde gjøre det underholdende over lengre tid. Utviklerne i Obsidian har også lang erfaring med å lage dype rollespillopplevelser.

Fallgruven for spillet er om utviklerne legger lista for høyt for seg selv. Siden dette både ser og høres ut som TV-serien forventer man også den samme fremdriften og tempoet i historien, noe som tradisjonelt sett går mye langsommere i et dataspill. Denne overgangen er det få som har lykkes med, og på listen over filmer og TV-serier som har blitt spillmatisert er andelen suksesshistorier forsvinnende liten.

Likevel tror jeg at The Stick of Truth har en X-faktor som gjør at det skiller seg ut. Humoren til Parker og Stone ser ut til å gjennomsyre spillet, noe som trolig vil bli det største salgsargumentet. Når det i tillegg ikke ser ut til å være noen umiddelbare svakheter ved oppbyggingen av spillet kan i hvert fall ikke jeg annet enn glede meg til å fise min vei gjennom South Park.

Les også: Disse spillene imponerte oss mest på E3
Les også: Sniktitt på The Witcher 3: Wild Hunt

Trailer for South Park: The Stick of Truth.

Siste fra forsiden