SAN FRANCISCO (Gamer.no): Om det er år og dag siden du sist stakk hodet inn i på en spillside, har du kanskje ikke fått med deg at MOBA-spill hersker over verdenen nå. League og Legends og Dota 2 er de to åpenbare gigantene på markedet for øyeblikket, men det finnes flust av oppkomlinger som ønsker å kapre en bit av kaka.
Nyeste kandidat til å tre inn i markedet er Infinite Crisis – et MOBA-spill som søker å blande heltene og skurkene fra DC-universet med det velkjente lagsamarbeidskonseptet. Etter en rask utprøving under årets GDC virker det også som om det kommende gratisspillet kan finne et publikum – om enn et lite et.
Fra MMO til MOBA
Vel og merke er dette Turbines første forsøk på den blomstrende sjangeren. Utvikleren er kjent for sine nettrollespill, slik som Lord of the Rings Online og Dungeons & Dragons Online. Disse har hatt størst suksess etter å ha omfavnet gratisspillmodellen. Med andre ord har de litt erfaring med å gi folk verdi, og samtidig som de vet å skvise noen slanter ut av publikum for å holde seg i live.
Ikke at Infinite Crisis virker å ha uhumske forretningsmodeller som største fokuspoeng. Spillet er umiskjennelig likt sine inspirasjonskilder i at det byr på konkurrering fremfor pengekrav.
Og selvfølgelig er det noe litt annet å klabbe og babbe med DCs superheltgalleri enn å gyve løs på hverandre med blandingsopphavsfigurene i Dota 2 og League of Legends.
For de uinnvidde er det dog verdt å vite at Infinite Crisis blander inn en drøss av alternative DC-figurer, slik som kuriøse Gaslight Batman og Nightmare Batman. Faktisk har DC visstnok 52 verdener i sitt såkalte multivers, alle med ulike versjoner av begivenheter og figurer.
Infinity Crisis er, både i tegneserien og i spillet, en ypperlig mulighet til å slenge disse vidt forskjellige figurene sammen. Med et slikt åpent blandingsunivers kan man potensielt sett se hundrevis av figurer i spillet etter lansering.
Kjente takter
Som en drøss andre MOBA-spill stiller hver figur med fire aktive egenskaper, samt én figurspesifikk passiv egenskap. Det er ingen store overraskelser å spore her – figurene gjør ting som å slenge fra seg sterkere angrep, jumpe fra sted til sted, eller sakke motstanderen med angrepene.
Rollefordelingen som sjangerspillene benytter seg av virker også å være intakt. Hver figur har tre ulike grafer som viser styrker og svakheter: angrep, helse og kraft. Kraft er da hvor mye skade ferdighetsangrepene lirer av seg. Ut fra denne infoen er det rimelig enkelt å få et greit grep om hvilke figurer man ønsker å prøve ut, men som vanlig avhenger rollene av hva slags utstyr man ikler superhelten.
Selv sparket jeg spilljournalistrumpe med Gaslight Batman, en alternativ Lynvinge som gjør ganske vondt med sine pistoler, men som kreperer av det minste vindkast. Han gjør heller ikke så mye skade med kraftangrepene sine. Til gjengjeld er han svært smidig, og kommer seg lett unna de fleste situasjoner om man er oppmerksom.
Man løper som vanlig rundt om på brettet, knerter mindre datastyrte figurer og opparbeider seg penger. Når man dør venter man en stund, før man gjenoppstår i baseområdet. Her kan man også meske seg i gjenstander som man kjøper for penger, før man gir seg ut i kampens hete igjen. Akkurat som ventet fra et MOBA-spill, altså.
Likheter og forskjeller
I prøveutgaven vi fikk teste ble to lag på fem journalister slengt mot hverandre på et rundt brett med fem fangpunkter. League of Legends-spillere vil nok peke på at brettet er så å si klin likt Dominion-kartet The Crystal Scar på overflaten. Graver man litt dypere vil man dog finne noen forskjeller.
Viktigst av disse er muligheten til å ta i bruk omgivelsene til å lage kvalm. I likhet med NetherRealms kommende DC-slåssespill, Injustice: Gods Among Us, ønsker nemlig Turbine å gi inntrykket av at superhelter er supersterke. Derfor kan figurene med størst ruslebiffpotensiale plukke opp slikt som biler, og slenge metallklumpen på motstanderne.
En annen viktig forskjell er at brettet endrer seg under spilling. I vår spillrunde ramlet det for eksempel ned meteorer på bestemte steder. Om man ikke er kjapp med å deaktivere nedfallspunktene nært basen, kommer laget til å ta skade når meteorene ankommer.
Vi ble lovet på tro og ære at Turbine jobber med flere kart, blant annet en variant på det populære trefilskartet fra Dota og League of Legends.
Som seg hør og bør satser Turbine også på å engasjere spillere med et metasystem for nivåbygging og progresjon. Kamper gir erfaringspoeng til en profil. Samtidig forteller utvikleren at man bygger opp egen erfaring med de heltene man spiller mest. Akkurat hvordan dette fungerer var litt uklart, men det ble nevnt at man skal kunne ta noen figurspesifikke spesialferdigheter til de man spilte mest og bruke med andre. For eksempel skal sterke Supermans bilkastingsferdighet brukes med mer veike figurer.
Konklusjon
Infinite Crisis virker å bli et MOBA-spill, tvers igjennom. Fra det øyeblikket man setter seg ned med spillet glir fingrene naturlig på plass over Q-, W-, E- og R-tastene, og man flytter musepekeren akkurat slik man er vant med fra konkurrentspillene.
Akkurat nå virker nettopp likheten med sine inspirasjonskilder å være ett av Infinite Crisis’ større problem – og skussmål. Det er svært likt andre MOBA-spill på mange områder, kanskje litt for likt. Det betyr selvfølgelig at overgangen fra andre spill er forholdsvis lett, men samtidig vil nok en del spørre seg om hvorfor de skal bytte.
Så er det kanskje nettopp veteranene DC og Turbine ønsker å treffe – veteranene som verdsetter MOBA-spill, men som også ønsker å spille med sine favorittegneseriehelter. Det kan godt hende de klarer å karre til seg en nisje der, men selv om spillet virker å være kompetent og velskapt kommer neppe tegneserieplebeiere som meg selv til å ta skrittet over.
Infinite Crisis er for tiden i lukket betatesting, men skal i planen slippes til Windows i løpet av året. Ved lansering skal minst 12 figurer være tilgjengelig.