KÖLN (Gamer.no): Det virker som en evighet, men det er bare et drøyt år siden DayZ tok verden med storm. Det som i utgangspunktet var en enkel modifikasjon basert på militærspillet ArmA II ble et fenomen over natta, og med over én million unike spillere på dette tidspunktet i fjor var det bare et tidsspørsmål før en helversjon ble mer enn aktuelt for utviklerne.
På besøk hos Bohemias bås under årets Gamescom skulle man likevel ikke tro at dette var utgiverne bak to spill av et slikt kaliber. Et beskjedent antall datamaskiner var satt opp på stedet, hvorav én kjørte ArmA 3 og én viste fram DayZ. På plass for å veilede oss rundt i nyutgaven av Chernarus var mannen bak DayZ, i egen høye person, nemlig Dean «Rocket» Hall.
Bygges fra grunnen av
Det største ankepunktet ved den opprinnelige utgaven av DayZ var, er, og forblir modifikasjonens utseende. Dette er derfor også noe av det første man legger merke til idet man kastes ut på de zombiebefengte slettene i spillets fullversjon. Denne gangen vises apokalypsen fram som et fargerikt og fortryllende autentisk sted: Husvegger er fint avrundet der de skal, og alt fra gresstrå til våpen har en klar skarphet over seg.
– Vi har bygget, og fortsetter å bygge, spillet helt fra grunnen av, innrømmer Hall. Vi ønsker at produktet skal være noe eget, og det er også derfor vi redesigner alt fra det grafiske uttrykket til zombienes oppførsel. Vi er oppmerksomme på at den kunstige intelligensen har vært ustabil i lang tid og de vandøde er et av mange elementer vi lager helt på nytt, forteller Hall.
– Målet er å oppnå zombier som er langt mer fysiske, noe vi blant annet ønsker å vise ved at de kan snuble over gjerder på jakt etter spilleren. Siden spillet fremdeles er under intensiv utvikling velger vi derimot å fokusere på andre ting enn så lenge. Nå baserer vi opplevelsen på den samme spillmotoren ArmA III utvikles på, men samtidig gjør vi det til vårt spill.
Autentisk opplevelse
En langstrakt og åpen slette er åstedet for demonstrasjonssekvensens første del, og Hall går straks i gang med å vise fram nye funksjoner. Med på det noble oppdraget har vi en annen spiller som i fulldekkende drakt og pilothjelm lar seg selv utsette for en rekke eksperimenter, deriblant ufrivillig blodtapping og småsprøe zombiejakter.
Selv har vi på oss en rød olajakke og mørke jeans, og fra første stund legges det vekt på spillets nyutviklede kles- og inventarsystem. I et grensesnitt, som aller mest ligner på noe hentet fra Minecrafts eventyrlige verden, kan man gjøre alt fra å ta på seg ulike klesplagg til å sette sammen en sprøyte og en pose med blod for å lage en intravenøs kombinasjon.
Man får også lov til å modifisere og demontere våpnene sine til det ugjenkjennelige, og alt foregår via et par simple dragninger og beskjedne klikk med musepekeren.
Menysystemet virker svært intuitivt, og selv de mest trivielle handlinger går unna når Hall viser det fram. På samme måte som alt annet i spillet ligger det nemlig et svært autentisk lag på toppen, og man kan for eksempel ikke benytte seg av en boks med bønner uten å ha en boksåpner for hånden. Flisespikkeri? Utvilsomt, men samtidig bidrar dette til en helt ny type realisme og autensitet. Skal man lade om våpenet sitt må man passe på at kulene er satt inn i magasinet, og skal du drikke vann fra en lokal brønn må du sørge for å ha en flaske til overs.
Sykt
Det å drikke vann fra en tilfeldig brønn er derimot ikke det lureste man kan finne på. Bakterier lusker overalt, og selv om basiller ikke nødvendigvis er noe man tenker på mens man prøver å overleve i en farlig og fremmed verden full av zombier, er dette noe hjernene bak DayZ virkelig har fundert over. Er man riktig uheldig kan man derfor pådra seg en rekke sykdommer, deriblant kolera.
Dette er derimot ingen øyeblikkelig dødsdom, for spillet gir deg en brukbar oversikt over de ulike sykdommene man kan rammes av. Symptomer får man også mulighet til å observere gjennom spillets tilbakemeldingssystem, godt kamuflert som en alminnelig chat. Her dukker det stadig opp meldinger som blant annet forteller deg at "du føler deg sulten" eller "du er dehydrert". Man kan og bør følge med her for å oppdage og forhåpentligvis finne ut av hva man lider av.
Selv om det ikke nødvendigvis er en spesielt elegant løsning får man direkte feedback på alt man gjør i spillet, og det skal være vanskelig å tolke disse meldingene feil.
Med de rette ressursene på din side kan det dermed hende du klarer å kurere jævelskapen før du stryker med. Dette hører dog med til sjeldenhetene, og da må man lete etter ulike gjenstander i omverdenen. Hall åpner bilpansere og kott på sin vei gjennom en liten landsby, og underveis forklarer han:
– DayZ er et spill som mer enn noe annet handler om å overleve. Samtidig er det også et spill som krever at du plyndrer, jakter og leter etter ting som kan hjelpe deg underveis. Du klarer deg ikke lenge i ødemarken, og spesielt ikke alene.
Dine historier
For å hjelpe spilleren litt på vei står man fritt til å gå inn i nittifem prosent av bygningene man ser på sin ferd gjennom Chernarus. Det er en stor og svært åpen verden som ligger for dine føtter, og selv om mye er råttent og ødelagt kan man også finne mange gullkorn her. I en haug med skrot kan det for eksempel ligge en ettertraktet boksåpner eller en pose med ukokt ris, begge nyttige gjenstander.
Ris blir derimot fremstilt som et tveegget sverd, for selv om det fyller magen og fjerner sult, blir man samtidig fryktelig tørst av å spise knusktørr ris. Plutselig sitter man foran brønnen igjen, og jeg tar meg i å tenke hvor ubarmhjertig og sadistisk det hele fremstår, og da spesielt for en nykomling som meg.
Alt er derimot ikke bare edder og galle. En annen ting man kan lete seg fram til er bøker, og det er her jeg øyner noe av det som har gitt DayZ rykte på seg for å være et spill hvor spillerne lager sine egne fortellinger. Ikke bare finnes det en rekke nyttige bøker som lærer deg om de utfordringene du kan risikere å møte på i verdenen: det finnes også bøker som ikke har noen funksjon overhodet, annet enn det faktum at de er bøker.
Da snakker vi om helt vanlige bøker som har blitt hentet fra virkeligheten og programmert inn i DayZ' univers. Hvorfor? For at du alltid skal kunne søke dekning fra de levende døde og samtidig kunne arrangere den faste bokklubben i toppen av et flytårn. Dette er helt i tråd med det vi allerede har sett fra DayZ' brukerskare, hvor gladiatorkamp og gudstjeneste er blant de mest kreative eskapadene.
– Bøkene er en minimal detalj, men vi føler at dette er ett av de mange elementene som bidrar til å gjøre vår verden så levende, smiler Hall idet jeg foreslår mitt bokklubb-konsept.
Konklusjon
Den nye, fullstendige og uavhengige versjonen av DayZ preges av grandiose ambisjoner og utviklere som ikke skyr litt ekstra arbeid for å oppnå det resultatet de ønsker å vise fram til spillerne. Når Dean Hall derfor snakker om å skape store deler av den massive flerspillerdelen fra grunn av er det med den største naturlighet, til tross for mine skeptiske øyenbryn.
Det lille innblikket vi fikk i Chernarus' nye og nypolerte funksjoner bærer lovnad om et autentisk og realistisk spill, hvor spilleren står i fokus. Spillerens valg av klær, valg av våpen, valg av drikkevannskilde, valg av ukens bok i bokklubben - alt er opp til den enkelte, og når zombiene står på sidelinjen i et zombiespill sier dette egentlig sitt.
Det kan hende det blir litt mye å ta innover seg for nykomlinger, men med tanke på hvor stor og åpen verdenen er tror jeg de ulike funksjonene vil komme svært naturlig til spilleren. Jeg gleder meg i hvert fall til å bryne meg på rollen som overlevende i DayZ, samme hvor kort eller lenge jeg klarer å holde meg i live.
DayZ har ikke lenger noen fastslått lanseringsdato, men lanseres først og fremst for Windows. Utviklerne jobber med å gjøre spillet klar til alfa-testen som etter sigende vil starte en gang i løpet av året.
Les også: DayZ har ikke lenger noen måldato Les også: Minecraft møter DayZ i 7 Days To Die