LOS ANGELES: (Gamer.no): Vanligvis når jeg overværer en spillpresentasjon sitter jeg avslappet i stolen og tar notater i et kategorisk format som jeg har blitt vant til etter mange spillmesser. En sjelden gang dukker det likevel opp en presentasjon som tar meg med på en tur jeg absolutt ikke var forberedt på, og når den er over sitter jeg igjen som et stort spørsmålstegn og skjønner egentlig ikke helt hva som har skjedd. Dette var tilfellet da Microsoft viste frem en svært tidlig utgave av det kommende D4.
Mørke drømmer
D4, som er en forkortelse for «Dark Dreams Don’t Die», og som også er en henvisning til den fjerde dimensjonen, tid, lover å gi deg en opplevelse litt utenom det vanlige. Du spiller en rufsete privatdetektiv ved navn David Young som etterforsker mordet på sin egen kone. Han har en overlegen analytisk evne, og vi fikk oppleve hvordan spillets protagonist til en hver tid analyserte og kommenterte alt rundt seg. Det gikk en øyeblikkelig assosiasjon i hodet mitt til den britiske TV-serien «Sherlock», men den sammenlikningen slutter også med hans analytiske egenskaper.
Denne evnen hans skal tilsynelatende ikke være av det naturlige, gudegitte slaget. Dette er noe han har anskaffet seg, og prisen han måtte betale var hukommelsen sin. Han prøver med andre ord å løse mordet på sin kone, som han har glemt. I følge spillets utvikler forsøker han å endre fortiden for å unngå at kona dør, samtidig som han vet at dette ikke er mulig.
Sjefsutvikleren for spillet er Hidetaka Suehiro, kanskje mest kjent som SWERY65. Han stod bak det svært polariserende skrekkspillet Deadly Premonition, og presenterte sitt neste spill med så mye selvtillit og «panache» at både tolken hans og de tilhørende journalistene ikke kunne unngå å bryte ut i latter ved flere anledninger. Tolken måtte forøvrig presisere flere ganger at Suehiro var fullt klar over at uttalelsene hans om spillet var selvmotstridende.
Sprelsk og annerledes
Spillet vi fikk se var åpenbart ikke klar for å slippes enda, men en liten sekvens ombord på et fly kunne de vise oss. Suehiro fortalte at spillet har vært under utvikling i 3 år, og på tross av å ikke være ferdig var det imponerende lekkert med en nydelig cel-shadet grafisk fremstilling. Vi fikk se både videoklipp og faktisk spilling i presentasjonen vår, og mest markant var dialogen i spillet.
D4 virker å ha mye interaksjon mellom figurene, og også en del indre monologer som gjør oss bedre kjent med spillets hovedfigur. Dialogen hopper opp og ned som en jojo i hendene på en syretrippende jojo-mester. Den veksler fra mørk og dyster noir-aktige tankereferat, til humoristiske utbrudd, til å være latterinduserende ene og alene fordi det ikke henger på greip i det hele tatt.
Når jeg sier at det ikke henger på greip, så er nok dette gjort med komplett overlegg. Sjelden har jeg sett en utvikler kose seg sånn når hele rommet brøt ut i latter av den rene galskapen som ble vist frem på skjermen. Suehiro ser ut til å ha tatt overlevelsesskrekken ut av Deadly Premonition, og har forsøkt å lage en mye mer regissert opplevelse. Jeg skjønte ikke halvparten av det som foregikk i demonstrasjonen vår, men det var ingen tvil om at spillets elleville historie og dialog virker svært forlokkende.
Klaps en skurk
D4 blir et episodebasert spill som vil bli levert i flere episoder eksklusivt til Xbox One. For de som liker å veive med hendene, men helst vil gjøre det mens rompa er godt plantet i sofaen, kan også D4 være interessant. Suehiro avslørte nemlig at spillet lages med full støtte for Kinect, men at dette lages med tanke på at spilleren skal sitte avslappet, og ikke hoppe og sprette rundt på stuegulvet. Det vil også støtte stemmekommandoer gjennom Microsofts årvåkne Kinect-boks.
Underveis i spillet sendes spilleren inn i en rekke situasjoner hvor David Young må sloss mot andre spillfigurer. Vi fikk se en kampscene om bord på et passasjerfly. Her gikk spillet inn i en slags tredimensjonal utgave av en klassisk kampscene i fightingspill, og tax-free-varer og underdimensjonerte brusbokser fløy rundt i kabinen mens bruduljen foregikk. Slossinga var både humoristisk, og til tider svært brutal.
Kampen ble utført ved at man gjorde ulike håndbevegelser som ble plukket opp av Kinect-øyet. Ulike bevegelser for ulike angrep, og også for å blokkere. Vi fikk en svært kort demonstrasjon hvor SWERY65 satte seg ned og tok noen kjappe slag mot fienden. Jeg tror at dersom man klarer å leve seg skikkelig inn i historien, og digger Bruce Lee-filmer, så vil man kunne sette pris på denne funksjonaliteten. For andre er det heldigvis mulig å ignorere den helt, og styre spillet med håndkontrolleren.
Konklusjon
Utover å være det rene usammenhengende galskap (på en god måte), fremstår D4 som et dialogbasert eventyrspill med elementer hentet fra slossespillsjangeren. Nøyaktig hvordan fremgangen i spillet vil være er uvisst, men vi ble lovet at dialogvalg man gjør vil påvirke historiens gang.
Det er den merkelige og mystiske historien i spillet, sammen med den elleville dialogen som får meg til å glede meg til å kaste meg over spillet. Jeg ønsker å oppdage hva det egentlig er som foregår. Historien virker jo ved første øyekast som en gal manns forsøk på å skape en historie ved å slenge sammen elleville ideer som ikke passer sammen. Er det et system, en sammenheng bak dette? Og kan den artige dialogen holde meg underholdt hele veien gjennom flere episoder?
D4 kan være et lite kupp for Microsoft. Deadly Premonition er elsket og hatet av både spillere og presse, og det kan se ut som om SWERY65 her har fått frie tøyler til å lage akkurat det spillet han har lyst til - så lenge det har Kinect-støtte, såklart. Jeg gleder meg virkelig til å se hvor dette ender opp, og selv om det trolig ikke kommer til å bli neste generasjons Halo så vil det gi Xbox One-konsollen en bredde som mange nok vil sette pris på. Det blir svært spennende å følge med på utviklingen etter hvert som det kommer flere drypp fra Hidetaka Suehiro’s hjerne.
Mens du venter på D4 kan du også glede deg til at Deadly Premonition snart kommer til Steam.