LOS ANGELES (Gamer.no): Levolution. Ja, Levolution. Det teite buzzordet farget utvilsomt mitt førsteinntrykk av Battlefield 4 under årets E3-messe. Ser man bort fra flåseuttrykket er systemet i seg selv mer spennende.
I praksis er det bare ett steg opp på utviklingsstigen som svenskene i DICE har klatret opp siden Battlefield: Bad Company i 2008. Nøkkelordet er ødeleggelser, nå betydelig mer massive enn tidligere.
Skyskraperfall
Der Battlefield: Bad Company og Battlefield: Bad Company 2 og 2011-spillet Battlefield 3 nøyde seg med å la spillere ødelegge vegger og små sementhytter, demonstrerte DICE i år hvordan man kan felle en hel skyskraper i flerspillerkartet Siege of Shanghai.
Det er noe eget ved å se en gigantisk skyskraper jevnes i en flerspillerkamp, mens sementstøv og rubbel fyller opp kamparenaen. Det er her Battlefield 4 virker mest imponerende, i de dynamiske mulighetene for ødeleggelse. Potensialet for at hver kamp utspiller seg ulikt avhengig av hvordan man tilnærmer seg de nye ødeleggingsmulighetene er stort, og DICE virker å være nærmere et slikt mål enn noen gang tidligere.
Ikke at jeg og resten av de 63 journalistene og bransjefolkene som okkuperte EA-båsens gigantiske PC-område på messegulvet greide å felle sementbeistet – det krevde nok litt mer ferdighet enn det vi hadde mellom oss. I stedet virket alle mer ivrige etter å utforske akkurat hva det er som er nytt under panseret i Battlefield 4.
Commander speaking
Første punkt er nok kommandørmodusen, som gjør et comeback etter å ha vært borte i Battlefield 3. Én person på hvert lag kan velge å ta en styrende overblikksrolle i stedet for å vasse i gjørma sammen med de andre soldatene på bakken.
Kommandantrollen kan gjennomføres på en PC eller et nettbrett, og lar vedkommende ha en direkte innvirkning på kampsituasjonen på bakken. Kall inn et kamphelikopter, videreformidling av slaginfo, lose inn kjøretøy og ressurser, samt slenge missiler mot bakken.
Hvilke midler man har til rådighet er avhengig av bakketroppenes prestasjoner. Samtidig må man til stadighet forholde seg til motstanderens kommandant.
Vi fikk dessverre ikke fikle med modusen på egen hånd, men ble i stedet kastet inn i soldatrollen på bakken sammen med de fleste andre. Og joda, Battlefield 4 er Battlefield slik Battlefield alltid har vært.
Mye er ved det gamle
Små justeringer her og der er det som skiller skytefølelsen fra forgjengeren, i hvert fall for en greit oppdatert skytespillentusiast som meg selv. Klassevalgene er de samme: Assault, Support, Engineer og Recon. Noen småforandringer er det dog å spore. Recon-klassen har for eksempel overtatt C4-ansvaret fra Support-klassen.
Selv prøvde jeg meg på de ulike klassene, men falt raskt tilbake til min trofaste Recon-skarpskyter. Speidingsvandring og avstandsskyting var det jeg hadde å tilby resten av bataljonen min, noe de virket rimelig fornøyde med. Det virker som om det meste er ved det samme, på godt og vondt.
Av andre nyvinninger kan vi nevne en ny måte å takle vannkamper på. Shanghai-kartet byr på blant annet vannskutere som man kan benytte seg av for å krysse over til den andre siden av bredden, mens man skyter etter de som våger å legge på svøm.
Men nå kan vannsoldatene skyte tilbake, og dukke under vannoverflaten for å komme seg i dekning. Dette er en gledelig endring, da vannglade spillere i Battlefield 3 var lette å plaffe ned.
Ikke overraskende både ser og høres Battlefield 4 fantastisk ut. Jeg prøvde spillet på PC, og bet meg merke i at forbedringene er merkbare. En betydelig større detaljrikdom og et lydbilde som gjør det lettere å leve seg inn i asfaltlandskapet.
Konklusjon
Som en hedning som i de siste par årene har foretrukket Battlefield på konsoll, er kanskje den gledeligste nyheten at DICE endelig virker å nærme seg likhet mellom PC- og konsollutgavene. Riktignok er likhetsjaget forbeholdt neste generasjons konsoller, som i denne omgang får både tilgang til kamper med 64 spillere og en oppdateringsfrekvens på 60 bilder i sekundet.
For PC-spillere er det dermed ikke store forandringer å spore utover kommandantrollen, litt vannplasking og bedre ødeleggelser. Det er fristende å trekke paralleller til ryktet Call of Duty-serien har dratt på seg de siste årene, der Activision anklages for å gi ut årlige spill med små oppdateringer. Nå virker ikke Battlefield 4 å trekke det like langt, men så langt virker spillet mer som en hyggelig oppgradering enn noe helt nytt.
Vel og merke er det en stund igjen til spillet er ute, og DICE har god tid på seg til å trekke sløret av ytterligere endringer og nyvinninger. Ambisjonene om å gi enspillerkampanjen et realt løft kan være godt nok. DICEs historiedel i Battlefield 3 overbevviste jo svært få i 2011.
Slik pakken fremstår nå virker dette som et mellomspill – en mindre oppgradering mens vi venter på at neste konsollgenerasjon skal sparkes i gang for fullt. Jeg tviler ikke på at det blir heidundrende moro, og at DICEs finsliping fører med seg mye godt til slagspillet. Jeg er bare usikker på om det er nok.
Les også: EA sendte ut feilaktige Battlefield 4-invitasjoner
Les også: Disse spillene imponerte oss mest på E3 2013