Sniktitt

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Sherlock Holmes neste spilleventyr kan bli hans beste

Mesterdetektiven vender tilbake på neste generasjons konsoller. 

KÖLN (Gamer.no): Mesterdetektiven fra Baker Street er i vinden som aldri før, og når Sherlock Holmes ikke portretteres av jernmenn på det store lerretet eller moderniseres i prisbelønte TV-serier, dukker han opp i dataspill. Sherlock Holmes: Crimes & Punishments er det syvende spillet i den lisensierte Sherlock Holmes-serien. Nok en gang får vi ta et dypdykk inn i detektivens deduksjoner, denne gangen på en helt ny konsollgenerasjon.

Vær Holmes

«Du skal tro at du er Holmes», bedyrer den tyske frøkna som skal ledsage meg gjennom demonstrasjonen av Crimes & Punishments. Hun peker på skjermen hvor Sherlock Holmes sitter i en gammelmodig dagligstue på for drøye hundre år siden. Detektiven som sitter og patter på en sigarett ser opp idet lydene av skritt og klirrende håndjern får ham til å tenke. Ideer og refleksjoner dukker opp som tekst omkring på skjermen, og slik blir jeg som spiller inkludert i deduksjonen.

Som vanlig er det Inspektør Lestrade som er på vei med nok en sak som politiet ikke har klart å løse. Denne gangen har noen blitt drept på en herregård, og Sherlock tar bein og hestedrosje fatt.

Attenhundretallets London er et spennende sted, og med Unreal Engine på en nestegenerasjonskonsoll ser det ikke så aller verst ut heller. Crimes & Punishments har tatt det grafiske til nye høyder i Sherlock Holmes-serien, og alt fra solen som skinner over de dunkle mursteinsbyggene til den frodige åkeren utenfor vårt neste åsted oser av kvalitet og detaljrikdom.

Måten man tar seg gjennom disse omgivelsene er derimot litt mindre imponerende. Sherlock beveger seg med en merkelig stivhet som kan skyldes viktoriansk pompøsitet, men som mest sannsynlig bunner i svak animering. Det går litt i rykk og napp der han spankulerer gjennom gatene. Det ser spesielt rart ut når man stopper opp underveis, for å speide utover de vakre omgivelsene.

Løgner! Eller?

Velkjent detektivmodus

På eiendommen til en beskjeden herregård står et spinkelt skur, og her finner vi dagens åsted. Som tatt ut av en god krim er det blodig og makabert, og ironisk nok har en erfaren sjømann blitt spiddet med sin egen harpun. Holmes går straks til verks, og her trer vi inn i en førstepersonsmodus for å etterforske alt fra drapsvåpen til etterlatt bevismateriale.

Her er Crimes & Punishments mer eller mindre som et pek-og-klikk-spill å regne. Man kan plukke opp ulike gjenstander for å rotere og zoome etter eget ønske, og fokusområder følges opp med betraktninger fra hovedpersonen. Aktuelle opplysninger noteres ned i et hendig register som blir kjekt å ha underveis i etterforskningen.

Smiling er fy fy hos Scotland Yard.

Av det jeg fikk se virket det som om man kunne trykke på og pirke borti det meste som ikke var spikret fast i skuret. Selv om interaktivitet er vel og bra er det viktig å finne en balansegang mellom for mange og for få distraksjoner. Vi trykket ikke på noen av de obskure gjenstandene, men jeg har vanskelig for å se for at en bordlampe er viktig for drapet og da bør den kanskje ikke være trykkbar i utgangspunktet.

Heldigvis vet Sherlock råd, og ved å trykke på en knapp aktiveres spillets detektivmodus. Her settes hovedpersonens hjerne i høygir og spesielle gjenstander stikker seg fram. Batman, se opp!

Les også
Anmeldelse: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Svartepetter og enkefru Halvorsen på nye eventyr

Spillet vil i sin endelige form bestå av syv etterforskningssaker, alle inspirert av Arthur Conan Doyles romaner og noveller. Vi fikk se et lite utdrag hentet fra «The Adventures of Black Peter», og i tråd med den opprinnelige fortellingen bar det først som sist ned til Scotland Yard. Her fikk vi se et helt annet aspekt av spillet, nemlig høringen og den påfølgende avgjørelsen.

Med tilgang til et knippe mulige drapsmenn får man til syvende og sist møte de ansikt til ansikt. Her inntar spillet en rolle som minner mye om den L.A. Noire tok på seg for to år siden, hvor du stiller spørsmål, får svar i retur, og må skille løgn fra sannhet. Man kan se nærmere på ansikt og kroppspråk mens de prater, og her kommer grafikken virkelig til sin rett. Dette er detaljarbeid på sitt aller beste.

Ulike detaljer ved klesplagg og utsmykninger blir også lagt vekt på. Er den mistenkte altfor fint kledd i forhold til yrket sitt? Da er oddsene store for at han har stjålet klesdrakten.

En møkkete gate i attenhundretallets London.

Helt til slutt kommer konklusjonen, og her må spilleren trekke i de riktige trådene og komme til enighet med seg selv. Var det den lugubre snekkeren som klabbet ned enkefru Halvorsen med hammeren sin? Eller var den Klovnen Bozo som kaldkvelte kjerringa med et ballongdyr? Uansett hvilke slutninger du kommer fram til er de gjeldende, og spillet vil ha en rekke avslutninger på lur. Bare én trekkes, og denne baserer seg på dine valg.

Man kan velge feil, og da vil dette få konsekvenser senere. Sherlock får også muligheten til å følge opp morderen eller la ham gå, derav navnets fokus på flere ulike straffeformer. Hvor suksessfullt dette blir avhenger helt av hvordan utviklerne legger opp de ulike valgene. Akkurat nå ser jeg rett og slett ingen grunn til å skulle slippe skurken fri, men dette vil kanskje Frogwares gjøre klart for spilleren når den tid kommer.

Konklusjon

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments er et spill som til tross for sin langdrøye tittel virker å være alt annet enn det. Som er rent detektivspill satt i et dunkelt, men vakkert London, og basert på Arthur Conan Doyles fortellinger ser det ut til å gjøre akkurat det det skal. Med tredjepersons utforskning og pek-og-klikk-basert etterforskning får man studere vakre omgivelser og leke med interessante objekter i tur og orden.

Det å ta seg gjennom de ulike miljøene ser litt stivt ut, men dette må man nesten prøve selv før man gjør seg opp en mening. Selve brukergrensesnittet er i hvert fall rent og oversiktlig, og alt ser egentlig ut til å flyte meget godt.

Det som blir mest spennende å se hva de syv etterforskningene går ut på og hvor de er hentet fra, men dette er nok spillets minste problem - det er mer enn nok bakgrunnsmateriale å ta av. Så lenge spillet klarer å balansere mellom for enkelt og for vanskelig tror jeg dette blir en smal saken for verdens beste detektiv. Batman kan ta seg en bolle.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments kommer i salg for PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox 360 og PC i 2014s første kvartal

Ledige stillinger
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
radiohodet
11 år siden

Sherlock Holmes neste spilleventyr kan bli hans beste

Fordi det er til neste generasjons konsoller eller pga grafikken? Eller kanskje begge deler?

 

men jeg har vanskelig for å se for at en bordlampe er viktig for drapet og da bør den kanskje ikke være trykkbar i utgangspunktet.

Jeg har ikke ord....... Det er sånne meninger fra såkalte spilljournalister som gjør at spillbransjen har blitt som den har blitt. "Hva, det skjer ikke noe awesome når jeg trykker på lampa?! Hvordan våger de!? This concept of "pointing and clicking" confuses and infuriates us." Jeg skjønner godt hvorfor Telltale har gått over til å lage filmer med et par klikk per scene for å ikke irritere anmeldere.

Sulphuras
11 år siden

 

Sherlock Holmes neste spilleventyr kan bli hans beste

Fordi det er til neste generasjons konsoller eller pga grafikken? Eller kanskje begge deler?

men jeg har vanskelig for å se for at en bordlampe er viktig for drapet og da bør den kanskje ikke være trykkbar i utgangspunktet.

Jeg har ikke ord....... Det er sånne meninger fra såkalte spilljournalister som gjør at spillbransjen har blitt som den har blitt. "Hva, det skjer ikke noe awesome når jeg trykker på lampa?! Hvordan våger de!? This concept of "pointing and clicking" confuses and infuriates us." Jeg skjønner godt hvorfor Telltale har gått over til å lage filmer med et par klikk per scene for å ikke irritere anmeldere.

Det siste du skrev synes jeg kom veldig butthurt ut, har du prøvd spillet og vet hva han snakker om? En lampe høres jo ikke ut som noe relevant for en utredelse som han gjør på åstedet, og hvor snakket de om at de liker awesome-knappen?

Godsaker
11 år siden

En lampe høres jo ikke ut som noe relevant for en utredelse som han gjør på åstedet, og hvor snakket de om at de liker awesome-knappen?

 

Blir ikke mye tenking og deduksjon om bare mordvåpenet kan highlightes da... :p

XmasB
11 år siden

men jeg har vanskelig for å se for at en bordlampe er viktig for drapet og da bør den kanskje ikke være trykkbar i utgangspunktet.

 

I'm Guybrush Threepwood. Prepare to die.

Looks like a tree to me.

A brick is a brick is a brick.

I can't move that.

I'm not a mason.

I don't want to carry that around.

It's a yellow drink in a broken glass.

It's a red drink in a broken glass.

It's a purple drink in a broken glass.

It's a brown drink in a broken glass.

It's an orange drink in a broken glass.

It's an empty broken drinking glass.

 

Savner de gode gamle pek og klikk spillene jeg. Noen burde lage flere sånne.

Please?

Pretty please?

Pretty pretty please?

Pretty please with sugar on top?

Pretty please with sugar and a cherry?

Pretty please with sugar, nuts, and a cherry?

Pretty please with sugar, nuts, a cherry, and chocolate sprinkles?

Husam
11 år siden

Jeg husker godt at jeg irriterte meg grønn over at hovedkritikken i de fleste anmeldelser mot det forrige Sherlock Holmes-spillet var at det var for mange og for vanskelige gåter... Jeg regner i utgangspunktet med at det har gjort dette spillet en god del dårligere for å slippe å møte den samme kritikken igjen.

Siste fra forsiden