Oslo (Gamer.no): Med HTC Vive og Oculus Rift tilgjengelig i butikken, er den nye generasjonen virtuell virkelighet i full sving allerede. Nye tiltak, som norske VR Games, forteller oss at det er mange som har troen på teknologien, og at den forhåpentligvis har kommet for å bli denne gangen.
Et selskap som, til manges overraskelse, var tidlig ute både med å snakke varmt om VR samt avsløringen av sin egen versjon av brillene, var Sony. Med Project Morpheus gjorde det japanske spillselskapet en potensiell genistrek i 2014 ved å fortelle at deres VR-briller ville være kompatibel med de over 40 millioner allerede solgte PlayStation 4-konsollene ute i det fri.
Nå er det litt over en måned til PlayStation VR slippes i Norge, og vi har tatt en titt på brillene for å se hva vi kan ha i vente fra spillgiganten.
Lett, komfortabelt, robust
Det første som slo meg da jeg tok på brillene var hvor lette de var. Designet er futuristisk og mer behagelig på øyet enn både Vive og Rift. I tillegg føler jeg at brillene ligger lettere over øynene: Selve brillene er festet med en arm til en ramme som går rundt hodet, noe som tar tyngden av anretningen bort fra ansiktet, og legger hoveddelen av vekten på issen.
Du føler nesten at du har brillene svevende foran deg, men uten at det blør inn noe særlig lys av den grunn. Litt lysblødning ved neseroten klarte jeg ikke å unngå, men ikke nok til at det var distraherende. Dessuten vil nok romlyset i de fleste hjem sannsynligvis være mer dempet enn i lokalene der testen foregikk.
Er du nærsynt og ikke særlig glad i kontaktlinser, kan det være greit å vite at PlayStation VR er romslig nok til at du kan beholde brillene dine på. Med justering av både rammen rundt hodet og avstanden mellom ansiktet og brillene, er det mye rom for enkel tilpasning. Jeg endte opp med å ta på og av VR-brillene selv, uten hjelp fra teknikerne på huset.
Gangsterskyting og haisafari
I den første demoen jeg prøvde, London Heist, satt jeg i passasjersetet på en bil sammen med en britisk skurk i full fart nedover motorveien i London. Fartsfølelsen var der umiddelbart, og det føltes ubehagelig på riktig måte å åpne døren på bilen og lene meg ut: Jeg ble redd for å dette ut, men ikke bevegelsessyk.
Det samme gjelder følelsen jeg satte med i demoen Into the Deep. Her ble jeg senket ned mot havbunnen i et dykkerbur, hvor jeg trygt kunne observere de forskjellige sjøskapningene som fløt søvnig forbi. Det vil si, trygg observering av søvnige skapninger til en hvithai bet av fronten på buret og ødela stemningen fullstendig, takk skal du ha.
Ubehagelig er det selvfølgelig, når hjernen din på død og liv skal kjøpe løgnen om at du er hundre meter under havoverflaten alene sammen med en hvithai, men aldri kvalmende.
Nå kan det virke som at jeg har ganske god toleranse for bevegelser i VR, så om du har opplevd sjøsyken selv, kan du ta dette med en klype havsalt.
Den demoen som var den største utfordringen for sansesystemet var RIGS Mechanized Combat League. RIGS er et konkurransespill hvor du spiller på lag med to andre, og styrer mekaniserte roboter med mål om å score høyere poeng enn det andre laget. Det er et spill med ganske høyt tempo, og bærer preg av å være inspirert av spill som Titanfall og Rocket League.
Dette var det eneste spillet som ble styrt med den vanlige DualShock 4-håndkontrolleren, og ikke PlayStation Move. Her måtte man sikte med hodebevegelser, bevege mech-roboten med venstrespaken samt snu roboten med høyrespaken. Det ble mye å lære på en gang når man er vant til å gjøre all sikting med høyre spak, og det var vanskelig å ikke blir forvirret.
Etter litt prøving og feiling fikk jeg til slutt inn noen poeng for laget, men merket at dette kunne fort blitt en kvalmende affære. Jeg tror dagsformen og energien har mye å si for hvor påvirket man blir i VR, og RIGS er et spill som lett kan bli tungt på feil dag.
Lyddesign og skrekk har stort potensiale
Som spesielt lydinteressert var det hyggelig å høre at teknologien bak lyden i PlayStation VR er der den burde være. I likhet med Oculus Rift har brillene til Sony innebygd «3D-audio» eller såkalt binaural lyd, som gjør at man med et vanlig stereo-hodetelefonpar kan emulere hvordan lyder oppfattes i det virkelige liv. Min erfaring er at dette låter mye mer overbevisende enn virtuell surround-lyd. Enda bedre er det at du kan bruke et hvilket som helst par hodetelefoner eller ørepropper, og Sony har gjort det enkelt for deg ved å putte en standard hodetelefon-utgang på ledningen til brillene.
I demoen Until Dawn: Rush of Blood, et berg-og-dalbanespill med arkadeskyting, var 3D-lyden en viktig del av opplevelsen. Demoen startet med en skummel dame som kom fram fra pilarer et stykke unna meg mens hun sang på en vuggesang. For hver gang hun kom fram var hun litt nærmere, til hun til slutt stod rett inntil vognen jeg satt i.
Ikke bare var det ubehagelig å se et skrekkvesen så nærme i VR, men det binaurale lyddesignet fikk det også til å høres ut som at hun var akkurat så nærme som det så ut som. Jeg kjenner jeg begynner å irritere meg over hvor lyst jeg har til å spille Resident Evil 7: biohazard i VR, for det kommer ikke til å bli en koselig opplevelse, særlig hvis Capcom legger sjelen sin i «3D-audio»-lyddesignet.
Konklusjon
Alle demoene jeg har blitt vist vil være tilgjengelige ved slipp 13. oktober, og nå gjenstår det bare å se om det kommer bærekraftige spill som gjør brillene attraktive som noe mer enn en demonstrasjon av teknologien.
Personlig har jeg størst tro på Sonys satsing over de andre selskapenes leketøy, på grunn av spill som Resident Evil 7: biohazard og sci-fi-skytespillet Farpoint, som begge er «fulle» spillopplevelser.
Jeg har tidligere testet både HTC Vive og Oculus Rift, og jeg tør påstå det ikke føltes som noen særlig nedgradering å gå over til PlayStation VR. Der de førstnevnte kjører en kombinert oppløsning på 2160x1200 piksler, lander PlayStation VR på gode gamle 1920x1080. Dette vet jeg kun fordi jeg har lest på tekniske spesifikasjoner; det var ikke noe jeg merket den korte stunden jeg hadde med brillene.
Med et synsfelt på om lag hundre grader, og en så vidt jeg kunne se både jevn og høy bildefrekvens, ligger den også og dytter bort i konkurrentene sine, og det er slett ikke dårlig med tanke på hvor mye billigere brillene blir hvis du allerede eier en PlayStation 4: I juni skrev jeg at grunnpakken på Prisguide ligger på 4790 kroner, og der har den holdt seg. Dette plasserer brillesettet et solid hakk under hovedkonkurrentene hva angår pining av lommeboka.
Det er nettopp dette som imponerer mest med PlayStation VR. Sony ser ut til å ha skapt en teknologisk opplevelse som potensielt kan konkurrere med VR-briller til opp mot ti tusen kroner – som også krever en datamaskin til minst samme prisen for å kjøre – på en tre år gammel spillkonsoll.
Nå spekuleres det kraftig i om den oppgraderte PlayStation 4-konsollen «Neo» vil få VR-brillene til å yte enda bedre. Det får vi kanskje svaret på under den kommende PlayStation Meeting-konferansen som skal holdes i New York 7. september, men etter å ha prøvd brillene selv er jeg lettet over å se at de holder piffen på den originale maskinen.
Vil du leve deg inn i en skremmende verden i VR, kan vår sniktitt av Resident Evil 7: biohazard kanskje være av interesse for deg. Hvis det blir for skummelt, kan du heller prøve å være uovervinnelige Batman i Arkham VR.