KÖLN (Gamer.no): Under årets E3-messe fikk vi en ørliten titt på den første utvidelsen til det storslåtte rollespillet Pillars of Eternity. Vi ble lovet et høyere nivåtak, nye figurer, flere egenskaper og langt mer dialog og historie enn tidligere. På Gamescom ble del én av The White March vist fram for pressen for første gang, knappe to uker før sultne rollespillentusiaster kan benke seg foran herligheten.
Med prosjektleder Josh Sawyer bak spakene virker prosjektet å være i trygge hender. Eír Glanfath blir nå hakket større takket være det nye området som implementeres i utvidelse, og spillerne får enda mer frihet til å forme opplevelsen akkurat som de vil.
Fra Baldur's Gate til Icewind Dale
Omtrent én tredjedel inn i Pillars of Eternity blir du herre over borgen Caed Nua, og historien i The White March fortsetter rett etter denne hendelsen. Du kontaktes av borgermesteren av Stalwart, en landsby i fjellområdet nord for Caed Nua. Dette fjellområdet har blant annet vært kjent for dvergebefolkningen som holdt til der, og produserte bronse og stål av enormt høy kvalitet.
For 100 år siden forsvant derimot dvergene inn i fjellfortet Durgan's Battery og forseglet det. Innbyggerne i Stalwart forsøker nå å komme seg inn i dvergenes fort i et håp om å starte opp den sagnomsuste smia som ligger inne i fjellet. Dessverre har Stalwart-befolkningen støtt på problemer som de håper at du kan hjelpe dem med.
Der Dyrwood var et temperert skogsklima inspirert av Baldur's Gate henter The White March-fjellene inspirasjon fra Icewind Dale. Det meste er dekket av snø, istapper henger fra takene på tettbygde trehus, og innbyggerne lever av å selge fisk fra de iskalde elvene. Stalwart på sin side ser ut til å være modellert etter en vikinglandsby, der folk går kledd i pels og forsøker å gjøre sitt for å stå imot vinterkulda.
Fordi dette bare er del én av The White March hadde ikke Obsidian mange områder å vise fram, men kunne love at det kommer enda mer i del to. Fjellkjeden vil bli større, med flere steder å besøke, huler å utforske, og fiender å bekjempe.
En naturlig forlengelse
Har du allerede spilt gjennom Pillars of Eternity kan du hoppe direkte inn i The White March, men området vil også være tilgjengelig om du velger å gå gjennom hele spillet på nytt. Du betaler i bunn og grunn for en helt ny sidehistorie med mange forskjellige oppdrag, to nye følgesvenner og en hel drøss nye funksjoner. Ifølge Josh Sawyer skal dette være en naturlig forlengelse av hovedspillet, og ikke en adskilt spillpakke.
Den viktigste funksjonen du får med The White March er muligheten til å programmere og justere den kunstige intelligensen til laget ditt. Om du ikke liker å detaljstyre hver minste ting i en kamp kan dette være en kjærkommen funksjon. Målet, fortalte Josh Sawyer, er å gi deg den graden av kontroll du føler at du trenger.
Hver følgesvenn kan tilpasses til å oppføre seg på ulike måter i en kampsituasjon, og vil automatisk bruke sine unike evner og egenskaper ut fra hva slags type fiender du støter på. Én av de nye følgesvennene, Zauha, en monk med en forkjærlighet for ulike narkotikum, har for eksempel en «disruptor»-funksjon som gjør at han prioriterer fiender som bruker magi slik at han kan avbryte angrepene deres.
En konsekvens av dette nye systemet er at den generelle kunstige intelligensen i spillet har blitt bedre. Motstanderne dine er smartere og mer taktisk anlagt enn før. Når Pillars of Eternity oppdateres før lanseringen av The White March vil alle som spiller spillet få denne forbedringen.
Ta tilbake Crägholdt Bluffs
I tillegg til The White March-fjellkjeden har Obsidian også lagt til et helt nytt område i Dyrwood-regionen. Mellom fjellkjeden og Caed Nua ligger Crägholdt Bluffs, som blir angrepet av leiesoldater og andre uhumskheter som potensielt kan true ditt eget hjem. Crägholdt er et høynivåområde forebeholdt dyktige spillere som ønsker seg en skikkelig utfordring.
Under demonstrasjonen på Gamescom får jeg et lite innblikk i hva spillere kan møte på når de kommer til Crägholdt, og mye har blitt gjort for å få sammenstøt med fiendene så dynamiske som overhodet mulig. Vakter på patrulje kan snuble over en kamp mens den pågår, slik at de løper fram for å hjelpe sine kompanjonger med å slå deg. En sovende soldat kan bli vekket av slåssingen utenfor teltet hans. Utviklerne sleit opptil flere ganger med å kontrollere kampene som oppstod idet flere og flere leiesoldater kom løpende for å slutte seg til kampen.
For å hanskes med sovende og patruljerende vakter kan du nå sende enkeltpersoner fra laget ditt til å speide og snike seg rundt motstanderne. Dette skaper langt flere taktiske tilnærminger til ulike situasjoner, og lar deg blant annet iverksette knipetangsmanøvre og andre finurlige triks for å vinne kampen.
Din andre nye følgesvenn, The Devil of Carac, kan være perfekt å ha i slike situasjoner. Ikke bare er hun en sjel bundet til en maskinkropp av bronse, men som en figur av «rogue»-klassen kan hun foreta dødelige snikangrep på intetandende motstandere. Fordi det aldri var en følgesvenn med denne klassen i hovedspillet blir hun et fint tillegg til laget.
Både Zauha og The Devil of Carac fortsetter å følge deg hvis du velger å returnere til Dyrwood, og blir en naturlig del av hovedhistorien. De har selvsagt også sine egne bakgrunnshistorier som du kan oppdage, samt oppdrag de kan gi deg etter hvert som spillet går sin gang.
Konklusjon
The White March gjør et allerede stort og omfattende spill enda større. Hvis Obsidian fortsetter i samme spor som i hovedspillet kan dette bli en knallgod utvidelse som passer godt i det glimrende rollespillet de lanserte i mars. Jeg er spent på å se hvor mange nye områder vi faktisk får og hvor mye spilletid utvidelsen har å by på. Dette er bare del én av to, og når del to dukker opp er ikke godt å si.
Det nye innholdet vil nok sannsynligvis forandre hvordan man går fram i spillet. De to nye kompanjongene og den nye snikefunksjonen gir deg flere taktiske valg i en kampsituasjon, og muligheten til å programmere den kunstige intelligensen til å slåss automatisk er et finfint tillegg.
Hva gjelder det narrative i The White March er ikke godt å si, men hvis kvaliteten fra hovedspillet opprettholdes vil nok dette gå helt fint. Obsidian er dyktige historieformidlere og vet å skape engasjerende spillinnhold gitt at de får friheten til det. Dette kan bli en knakende god fantasyhistorie i et allerede fantastisk univers.
Pillars of Eternity: The White March Part One lanseres 26. august til Windows, Mac og Linux. Vi var storfornøyde med originalen da det kom ut i mars.