Sniktitt

Heroes of the Storm

Lekent, lagbasert actionspill fra Blizzard

Heroes of the Storm kan bli nybegynnerens inngangsbillett til MOBA-sjangeren.

Blizzard Entertainment

ANAHEIM (Gamer.no): Blizzard tok deltakerne på BlizzCon 2013 med storm da de viste frem den heftige Super Smash Bros-inspirerte traileren sitt kommende MOBA-spill, Heroes of the Storm. Det har ikke vært noen hemmelighet at den amerikanske utvikleren har jobbet med et spill i sjangeren, og under åpningsseremonien dro de sløret av prosjektet.

Hvor mange Blizard-figurer kjenner du igjen?

Eventyret startet som et enkelt kart basert på Defence of the Ancients-modifikasjonen til Warcraft III, satt i StarCraft-universet med figurer hentet fra hele Blizzards spillkatalog. Ettersom utviklingen gikk tikket det gode tilbakemeldinger inn fra spillsamfunnet og Blizzard skjønte raskt at de hadde funnet en oppskrift som kunne fungere. Til slutt bestemte de seg for å lage et frittstående spill av prosjektet som først bare var ment for moro skyld.

Levende baner

Det skinner tydelig gjennom at dette er et spill utviklerteamet har hatt det veldig artig med å lage. Heroes of the Storm har det samme fargerike og lekne utseende som Blizzard-spill flest, og inneholder figurer fra hele universet den utviklergiganten. Her er alt fra Arthas, Diablo og Kerrigan til rockestjernen Elite Tauren Chieftain.

Selve kontrollen av figurene er det lite revolusjonerende ved. Man kontrollerer en fritt valgt heltefigur på et lag bestående av fire andre spillere eller datastyrte figurer. Hver helt har et unikt sett med evner og angrep, og styres ved å trykke rundt på kartet med musa.

Målet er å ødelegge basen til motstanderlaget samtidig som man sørger for at de ikke klarer å ødelegge basen til laget ditt. Det som gjør at Heroes of the Storm skiller seg ut er at banene er langt mer interaktive og levende enn hos konkurrentene.

Banene er som vanlig delt inn i tre filer man angriper og forsvarer seg på, men i tillegg finnes det små oppdrag som kan utføres for å skaffe laget en fordel. Som et eksempel viste Blizzard fram banen «Blackheart’s Bay», hvor lagene kan samle inn dubloner og gi disse til piratkapteinen Blackheart. Laget som samler færrest dubloner vil bli bombet av kanonene til kapteinen.

Det som gjør at Heroes of the Storm skiller seg ut er at banene er langt mer interaktive og levende enn hos konkurrentene.

På et annet brett ble det med noen minutters mellomrom åpnet punkter som lagene kunne ta kontroll over. Det første laget som tok over tre slike punkter fikk fordelen av at «The Raven Lord» kastet en forbannelse over det andre laget. Forbannelsen gjorde at tårnene ikke kunne angripe, og småkrypene fikk redusert sine helsepoeng. En perfekt anledning å presse seg gjennom for det friske laget.

Inngangsbillett

Blizzards mantra og utgangspunkt når de utvikler spill er deres eget ordtak; «enkelt å lære, vanskelig å mestre». Denne setningen gjelder selvfølgelig for Heroes of the Storm også.

Terskelen for å begynne å spille Heroes of the Storm er lav. Det har Blizzard fått til blant annet ved at hele laget deler på erfaringspoengene slik at alle når nye erfaringsnivåer samtidig. Dermed kan også uerfarne MOBA-spillere få følelsen av å bidra, og man slipper å ligge etter mens lagkameratene når nivå ti før du får sukk for deg.

Lagene må samle dubloner for å unngå å bli bombet av kanonene til kapteinen.
Les også
Anmeldelse: Heroes of the Storm

Et annet terskelsenkende element er at kampene sjelden varer i mer enn 20 minutter. Det er frustrerende når man føler at ingenting går sin vei og man skjønner at det går mot tap. Hvis man sliter med å stå imot fienden i Heroes of the Storm, kan man i det minste trøste seg med at det snart vil være over.

Uavhengig av hvilken heltefigur du spiller ligger angrepene enkelt plassert på samme knapperad. Det gjør det langt enklere å prøve ut nye helte enn det var i den originale Defence of the Ancients-modifikasjonen. Heltene varierer i hvor vanskelig de er å mestre, men Blizzard har gjort oss tjenesten med å opplyse om vanskelighetsgraden på figurene i menyen.

For hvert tredje nivå man når kan man velge seg en av tre nye egenskaper og evner. Disse egenskapene kan for eksempel øke skaden et angrep gjør, øke skaderadiusen på et arealangrep, eller gi deg et helt nytt alternativ til å skade fiendene. Talentene er lettfattelige, og det er fort gjort å ta et valg om hvilken egenskap man vil ha.

Det ligger i detaljene

Referansene i spillet er også sterkt delaktige til å gjøre Heroes of the Storm til en fryd å spille. Figurene har alle sine faste uttrykk de utbasunerer når de dreper en fiende, går opp i nivå og lignende.

Et av Elite Tauren Chieftains angrep er å stagedive.

Som en fyr glad i rock var naturligvis Elite Tauren Chieftain mitt førstevalg da jeg skulle velge meg en helt til min første runde. Rockeversjonen av Elite Tauren Chieftain har ingen direkte referanser til Blizzard-spill, så når han dreper en fiende sier han for eksempel «death metal!» eller «kill ’em all!», som bør være velkjente referanser for de som er glad i tung og riffbasert musikk. Slik referansehumor gjør det ekstra gøy å knerte en fiende, og spillet er fullt av slike morsomme bemerkninger.

Heroes of the Storm skal være gratis å spille, men det vil naturligvis ha mikrotransaksjoner. Blizzard har ikke gått i detalj på hva man kjøpe når spillet kommer ut, men det er det naturlig å tro at alternativt utseende og nye kostymer er blant mulighetene. Alle figurene i demonstrasjonen hadde et alternativt utseende, men det ble ikke sagt noe om disse blir tilgjengelige for alle når spillet slippes, eller om det bare var ment som eksempler på nedlastbart innhold. Blant annet kunne man spille Arthas i den gylne rustningen han hadde i Warcraft III og den mer frosne Lich King-utristningen.

Konklusjon

Jeg er ingen MOBA-spiller, men det vil nok endre seg med utgivelsen av Heroes of the Storm. Blizzards mantra, «lett å lære, vanskelig å mestre» gjelder i aller høyeste grad for dette spillet.

De interaktive banene og oppdragene underveis hever sjangeren til et nytt nivå, og den felles nivåøkningen gjør det mer innbydende å ta en runde enn i spill som Dota 2 og League of Legends.

Riktignok spilte vi bare mot datastyrte fiender satt til en lett vanskelighetsgrad. Kanskje vil frustrasjonen komme til overflaten når jeg en gang skal bryne meg mot ekte spillere. I så fall er det kun min egen udugelighet jeg kan takke. Spillet legger til rette for sånne som meg, og dette blir nok inngangsbilletten til en sjanger flere kanskje kvier seg for å prøve.

Vi kikket på spillet under BlizzCon i november. Turen og oppholdet ble betalt av Blizzard.

Siste fra forsiden