Sniktitt

Dragon Age: Inquisition

Slående vakkert, storslagne kamper og digre drager

Det tredje Dragon Age-spillet ligger an til å bli et fabelaktig rollespill.

Det er ikke lett å drasse på en diger hale hvorhen man går.
EA
Vis mer

LOS ANGELES (Gamer.no): Det er flere ting ethvert rollespill med respekt for seg selv ikke kan leve uten, og ved siden av magi, digre sverd og fangekjellere, er drager ganske høyt oppe på listen. Dette innså også utviklerne i Bioware, og de puttet like så godt det engelske ordet for drage i tittelen da de vendte tilbake til fantasirollespill etter flere år i det ytre rom.

Fem år senere slippes det tredje spillet i Dragon Age-serien, og etter et par feilskjær i spill nummer to, ser de kanadiske spillutviklerne ut til å ha kommet tilbake på rett kjøl med Dragon Age: Inquisition.

Styggen på ryggen?

Dragekommandør

Visa er mye den samme som tidligere, og når verden trues av demoner, drager og det som verre er, blir det opp til deg å tre inn i skoene til en utvalgt helt eller heltinne. I begynnelsen av Dragon Age: Inquisition velger man først og fremst kjønn, dernest blant fire ulike raser, og så mellom tre forskjellige klasser.

Figurmakeriet består av svært tradisjonelle bestanddeler, deriblant en dverg, en kriger, og litt attåt. Her er det kanskje lite nytt å spore, men de ulike kombinasjonene gjør det likevel mulig å skape en potent og relativt unik figur.

Det virkelige spennet ligger derimot i de folkene man har rundt seg: Som tidligere handler mye av spillet nemlig om deg og dine nærmeste kumpaner, og med på laget denne gangen har vi blant annet en minotaur, en alv og en hendig magiker. Disse slåss sammen med deg på din ferd på tvers av det magiske kontinentet Thedas, og deres roller blir fastsatt når vår guide angriper en bjørn tidlig i demonstrasjonen.

Hver og en av hjelperne dine har fire ulike ferdigheter, og når man setter alt sammen kan det fort bli kaotisk på slagmarken. Spillet er likevel designmessig rent, og det er ganske enkelt å ha oversikt over hva som skjer til enhver tid. For de med et ekstra strategisk bein i nesa, kan man også stoppe tiden når som helst, zoome ut og gi kommandoer til kompanjongene sine. Plasser figurer der de hører hjemme, med pil-og-bue-skyttere lengst unna, knivfolk snikende bak fienden, og magikeren et sted midt i mellom.

Alternativt kan man selv ta direkte kontroll over samtlige gruppemedlemmer. I vårt tilfelle hopper i hvert fall de fire figurene uredd inn i kampen, med bue, sverd og stav klar, og med lokal storm, slipte kniver og skarpe piler er det lite som står igjen av det stakkars beistet.

Jesus-takter. (Bilde: EA).

Vinter og vår

Her griper representanten fra Bioware muligheten til å fortelle om hvordan dine handlinger i spillets univers vil påvirke omgivelsene over tid: slakter man for mange bjørner vil bestanden svinne til det ugjenkjennelige.

Ser bra ut. (Bilde: EA).
Les også
Anmeldelse: Dragon Age: Inquisition

Ord som «dynamisk», «levende verden» og «ambisiøst rollespill» kommer på løpende bånd, og jeg merker jeg har hørt mye av dette før. Lovnader om en helt åpen, organisk og ekte verden, som virkelig påvirkes av dine valg og handlinger, er nemlig fast kost i sjangeren, men når jeg først setter meg bak spakene blir jeg aldri like imponert. Er det her den nye konsollgenerasjonen skal vise seg fram? Kan spill som Dragon Age: Inquisition og The Witcher 3: Wild Hunt virkelig holde det de lover?

Rent visuelt holder spillet i det minste veldig god stand: Inqusitions magiske verden er både fargerik og vakker, og på tur gjennom en høstren løvskog, er det vanskelig å ikke la seg imponere over spillets grafikk. Blader daler pent og pyntelig gjennom luften, trær er farget i en herlig blanding av rødt og oransje, og himmelen skimrer lyseblå og klar (med mindre den er i ferd med å spy ut blodgrønne demoner).

Kan spill som Dragon Age: Inquisition virkelig holde det de lover?

Under vårt besøk hos Bioware fikk vi også se hvordan spillet ter seg i fangekjellere og slott, mens de mer bortgjemte strøkene, deriblant snødekte fjell og knusktørre ørkener kun ble nevnt i forbifarten. Ett blikk på kartet gjør det uansett veldig tydelig at Dragon Age: Inquisition er et stort spill, med en diger verden til utforskning. Området vi fikk se var visstnok like stort som hele Dragon Age: Origins til sammen.

How To Train Your Dragon

Spillets historie ligger også an til å ha et visst omfang. Som tidligere nevnt fokuserer fortellingen på menneskets oppgjør med demoner som plutselig ramler fra en portal på himmelen, og samtidig sprer ulike konflikter seg på tvers av kontinentet. Magikere og tempelriddere ryker stadig i tottene på hverandre, mens banditter og monstre lusker landeveis.

Din rolle oppi det hele er som lederen av inkvisisjonen, en gruppe med fremadstående krigere som kjemper for å renske opp i dette magiske universet. Dialoghjul og romanser er tilbakevennende elementer, mens muligheten til å sende inkvisisjonsmedlemmer på oppdrag er av det nyere slaget.

En å se opp til? (Bilde: EA).
EA

I praksis betyr alt dette at det er du som er sjefen over alle sjefer, og når vår figur rir inn i en befolket landsby et stykke ut i demonstrasjonen, blir vi møtt med ærefrykt og tilrop fra de som bor der. Din sjesstilling får også fiendene oppdage, enten det er illsinte og besatte trollmenn, eller de titulære dragene som lusker omkring.

Hvor stor sistnevntes rolle vil være, gjenstår å se, men i løpet av den drøyt tre kvarter lange presentasjonen, var møtet med en vaskekte drage så absolutt et av høydepunktene.

Det hele ble sparket i gang idet vår gruppe vandret inn i en uutforsket dal, hvor et par babydrager koste seg i solsteken. Karen fra Bioware ville det derimot annerledes, og med bestemt mine begynte han å hakke løs på de stakkars små, hvorpå mammadragen flakset ned fra himmelen. Med vingespenn og flammekuler bare en drage verdig, landet den bardust på bakken, og kampen var i gang.

Skapningens lemmer har alle en egen helsemåler, som man må redusere til null for å virkelig kunne ta knekken på utysket. Det er voldelige saker vi får være en del av, og jeg merker det gjør litt vondt inni meg når jeg ser hvordan den ynker og trekker til seg forbeinet etter gjentatte stikk og slag. Udyret gir seg derimot ikke uten kamp, og det er en lang brudulje som følger, hvor dragen kjemper både på bakken og i luften, med skrik, flammer, nebb og klør.

Ja, du sitt og glor?
EA

Det er en imponerende kamp å se i aksjon, spillet flyter ekstremt godt, og jeg merker det klør litt ekstra i fingrene etter å sette meg bak spakene, samme hvor synd jeg synes på dragen.

Konklusjon

Fremtiden ser unektelig lovende ut for fans av vestlige fantasirollespill, og i påvente av The Witcher 3: Wild Hunt, tror jeg Dragon Age: Inquisition vil være et mer enn godt nok alternativ. Biowares drageunivers er både stort og vakkert, og alt fra løvet som daler fra trærne i Redcliffe til de lokale lynnedslagene fra magikeren din, skaper grafisk liv og røre i Thedas.

Lovnader om virkelige konsekvenser og levende univers høres vel og bra ut, men samtidig er jeg nødt til å se det i aksjon før jeg lar meg overbevise helt. Vil bjørnebestanden i spillet forsvinne hvis jeg går inn for å knerte hver og en av de? Har jeg noe jeg skulle ha sagt i forhold til historiens gang? Dette er spørsmål som sitter løst når jeg tenker på Dragon Age: Inquisition, og jeg kan nesten ikke vente med å finne ut svarene.

For spillet ser veldig lovende ut, og om alt går etter planen kan dette fort bli et av høstens virkelig store spillbegivenheter – stor som en drage.

Dragon Age: Inquisition lanseres den 21. november til Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4 og Windows. Vil du prøve deg på spennende rollespill i mellomtiden kan Divinity: Original Sin og Dark Souls II passe din smak.

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (11)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
hbrn
10 år siden

Jeg og Sigurd Drakedreper gleder oss enormt til release!

barezell
10 år siden

Jeg hadde fått for meg at spillet var utsatt til feb, ble ultra glad når jeg så det kommer allerede om litt over en måned :D

 

Så litt over streamen bioware hadde på twitch og det så absolutt lovende ut!

XE800
10 år siden

Håper det kommer på Steam også. Etter at Final Fantasy 13-serien og Disney plutselig dukket opp på Steam så har jeg troen på at Valve kan få til noe med EA også *optimist*

Tommerdal
10 år siden

Du mente sikker at du hadde en Qunari på laget, ikke en minotaur

Espen Jansen
10 år siden

Du mente sikker at du hadde en Qunari på laget, ikke en minotaur

 

Det var det de het, ja. Samtidig er den jo minotauraktig i både form og utseende, så betegnelsen er vel ikke helt på jordet? :)

Siste fra forsiden