Sniktitt

Battlefield Hardline

Politi, røver og høyt tempo

Dead Space-skaperne har endevendt den moderne slagmarken.

EA

LOS ANGELES (Gamer.no): Til tross for at jeg lenge har bært på en kjærlighet for skytespill, har jeg aldri helt klart å forelske meg i Battlefield-serien. Jeg har gitt det flere forsøk opp gjennom årene, men når hverken nummer tre, nummer fireellerBad Company falt i smak, har jeg måttet innse at det rett og slett ikke er serien for meg – dette har jeg også proklamert med jevne mellomrom til alle som har vært villige til å høre på.

Når heisen ikke lenger er et alternativt kan man alltids bruke fallskjerm for å nå bakken trygt. Vis mer

Nå ser det imidlertid ut til at jeg må spise både hatten min og enhver fordom jeg måtte ha hatt mot Battlefield, for Battlefield Hardline er i ferd med å bli en realitet. På utsiden er det kanskje lite annet enn et Battlefield-spill med politi og røvere i stedet for barske soldater, og dette er jo sant nok. Viktigere enn som så er det faktum at dette egentlig ikke føles som et standard Battlefield-spill. Og da er egentlig jeg fornøyd.

Nytt blod

Men hva er det egentlig som gjør Hardline så ulikt andre spill i serien? Mye er tross alt ved det samme gamle: Spillmotoren Frostbite står fremdeles bak den moderne krigføringen, skyting med hel- og halvautomatisk gevær har ikke forandret seg stort siden Battlefield 3, og kjøretøy og lagspill står fortsatt i fokus på slagmarken.

Det er først og fremst bak sceneteppet vi finner den aller største nyheten, og denne kommer i form av et splitter nytt utviklerstudio, nemlig Visceral Studios. Det amerikanske spillselskapet, som opp gjennom årene har stått bak alt fra James Bond og Ringenes Herre til Gudfaren og Dead Space, har nå fått ansvar for å fylle tomrommet mens DICE balanserer det å rette opp feil i Battlefield 4, utviklingen av Mirror’s Edge 2 og det som utvilsomt kommer til å bli et nytt nummerert spill i Battlefield-serien.

DICE står riktignok fortsatt på sidelinjen for å passe på at alt går riktig for seg, men dette er fremdeles Dead Space-skapernes eget beist. Og det merkes når man spiller.

Tempofylt tematikk

«Kyss støvlene mine!».

Jeg merket det i hvert fall meget raskt. Den aktuelle flerspillerkampen sparket seg selv i gang med både brask og bram, og i rollen som en av lovens 16 lange armer slang jeg meg straks på en politisykkel for å nå fram til den lokale banken. På den andre siden av brettet gjorde 16 kjeltringer det samme, og på veien gikk jeg og et par lagkamerater fra skuddveksling på bakkenivå til skytedueller fra kjøretøy, og hele veien til toppen av et par nærliggende skyskrapere.

Så langt høres det kanskje veldig kjent ut? En helt vanlig runde Battlefield, sant? Forskjellene ligger i hva som skjer mellom hver gang man skyter sine respektive motstandere. Tempoet på kampen er raskere, banene er mindre, og handlingen er langt mer dynamisk enn det den har vært tidligere.

Stien gjennom brettet førte oss til flere ulike knutepunkter, punkter som alle hadde en slags historie å fortelle: Der vi tidlig i runden kjempet om en haug med gullbarrer i selve banklokalet, gikk kampen etter hvert over til å jage skurkene rundt i sentrum mens de lette etter en passende fluktrute, hvorpå et flukthelikopter landet på den nærmeste skyskraperen. Byen fikk med andre ord kjørt seg.

Takket være spillets tematikk, med politijakt og bankran i fokus, blir det nok mange ulike byer i Battlefield Hardline. Omgivelser som har gjort seg godt i krigssituasjoner passer mindre til å rane banker, så man kan nok fort glemme golde ørkener og overgrodde skoger; nå er det store og små byer som står i sentrum, og dette fører til et langt mer intensivt kambilde.

Eksplosjoner!
Les også
Anmeldelse: Battlefield Hardline

Skuffende sprenging

Nå er fienden som regel bare et par horisontale steinkast unna, og det var sjeldent et kjedelig øyeblikk i løpet av demonstrasjonskampen. Hvorvidt dette vil være likt for samtlige moduser i spillet gjenstår å se, men det var i hvert fall forfriskende å ikke måtte fly eller kjøre milevis for å finne en motstander å skyte eller et flagg å ta med seg hele veien tilbake.

«Dere tar meg aldri, purkejævler!».

Det er meget mulig det er Call of Duty-entusiasten i meg som sier disse tingene, og på mange måter føltes dette mer som en blanding av de to skytespillseriene. Litt Payday og Grand Theft Auto V var det forøvrig å spore her også. Det er likevel ikke til å ta feil av: Dette er et Battlefield-spill, og ved siden av de mange grunnene jeg nevnte tidligere kan jeg også peke på hvordan spillet ser ut. Det er pent, Battlefield-pent, med oransje lysskjær og skarpe eksplosjoner som river sement av boligblokker og asfalt.

Ødeleggelsene er fortsatt på plass, selv om de kanskje spilte en mindre rolle her enn noensinne etter at de ble innført i det første Bad Company. Det er egentlig ingenting som skuffer så mye som en husvegg som overlever ikke bare én, men en uendelig mengde raketter. Og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor fri ødeleggelse ikke blir en større del av spillet. Joda, det er spennende å se hele skyskrapere falle i bakken i ny og ne, men disse store eksplosjonene er forhåndsbestemt, og jeg savner en taktisk mulighet til å faktisk sprenge i stykker hvilken som helst vegg.

Det hadde vært interessant det, og med så mange høye bygninger som man får servert i Battlefield Hardline hadde dette virkelig endret hvordan man så på den moderne slagmarken.

Konklusjon

Muligheten til å sette opp egne løypestrenger rundt omkring er spennende. (bilde: EA) Vis mer

Battlefield Hardline kan bli et av de første Battlefield-spillene jeg virkelig liker. Etter mange års forsøk hadde jeg nesten gitt opp hele serien, men en annen utvikler bak roret kan kanskje ha vært akkurat det skytespillentusiasten i meg trengte for å sette pris på massive flerspillerkamper. Overgangen i tematikk, tempo og størrelse kan også ha vært med på å gjøre opplevelsen mer appellerende.

Forskjellene fra fjorårets Battlefield-forsøk er kanskje ikke så altfor mange, men de endringene som har blitt tatt i bruk er betydelige nok til at spillopplevelsen føles annerledes. Det er kortere vei fra skuddveksling til skuddveksling, bevegelsene rundt på brettet er mer dynamiske enn tidligere, og alt som skjer, skjer liksom for en grunn: Det er et bankran på gang!

Jeg er mer skeptisk til de svake ødeleggelsene som fremdeles ikke lever opp til det DICE lovet oss med Bad Company for seks år siden. Det gjenstår også å se hvordan Dead Space-utviklerne har taklet en historiemodus uten romvesen, men jeg er i det minste håpefull – det virker som om de er på sporet av noe med Battlefield Hardline.

Battlefield: Hardline kommer i oktober. Om du vil leke politi-og-røver , kan du prøve PayDay 2.

Ledige stillinger
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (15)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Avean
11 år siden

Litt skuffende at dere ikke tar opp det faktum hvor likt dette er Battlefield 4 selv om det er Cops vs Robbers. Modusene er helt lik Conquest og Capture the Flag. Istedenfor at vi faktisk må jobbe for å rane en bank så er alt ferdig scripta og politiet kommer til åstedet samtidig som ranerne .........

 

Det er utrolig slapt designet spill og dem burde få kritikk for det. Kjøretøyene oppfører seg ikke som kjøretøy heller, det er noe av det verste jeg har prøvd.

Mala
11 år siden

Prøvde bare betaen noen få runder, men det gav meg ikke noen gode vibber dette her.

CWH
11 år siden

Litt skuffende at dere ikke tar opp det faktum hvor likt dette er Battlefield 4 selv om det er Cops vs Robbers. Modusene er helt lik Conquest og Capture the Flag. Istedenfor at vi faktisk må jobbe for å rane en bank så er alt ferdig scripta og politiet kommer til åstedet samtidig som ranerne .........

 

Det er utrolig slapt designet spill og dem burde få kritikk for det. Kjøretøyene oppfører seg ikke som kjøretøy heller, det er noe av det verste jeg har prøvd.

 

Leste du hva han skrev? Han sammenligner jo nettopp med BF 4 oppfatter jeg flere steder.

BF 3 var jeg ekstatisk over. BF 4 for lite nytt. Men det er strengt tatt bare noen små-grep som skal til for at jeg blir hekta igjen.

Overgangen i tematikk, tempo og størrelse kan også ha vært med på å gjøre opplevelsen mer appellerende.

.

Det er bl.a. de små områdene som gjør CoD og CS så morsomt.

iBrick
11 år siden

Det er bl.a. de små områdene som gjør CoD og CS så morsomt.

COD < CS.

Eneste sammenhengen mellom de to er ca. like store map. Men i CS finnes det en latterlig mye større variasjon i størrelser på banene (med community lagde maps).

 

Det som har gjort COD så populært etter MW1 er at det er så lite rekyl og lett å drepe hvem som helst. Lagd for barn.

 

CS (1.6, CSS, GO) er populært selv i dag fordi det er avansert rekyl, og balansert motstandskamp. Aim.

 

 

Back on-topic. Hadde EA/DICE gjort det riktige med BF4, og starta på bunn, kontra å reskinne BF3 og bygge videre på en dårlig motor. Fiks den forbanna rubberbandinga, så kanskje jeg gidder å sløse bort 500 kr (pluss premium?) på BF Hardline.

CWH
11 år siden

 

Det er bl.a. de små områdene som gjør CoD og CS så morsomt.

COD < CS.

Eneste sammenhengen mellom de to er ca. like store map. Men i CS finnes det en latterlig mye større variasjon i størrelser på banene (med community lagde maps).

 

Det som har gjort COD så populært etter MW1 er at det er så lite rekyl og lett å drepe hvem som helst. Lagd for barn.

 

CS (1.6, CSS, GO) er populært selv i dag fordi det er avansert rekyl, og balansert motstandskamp. Aim.

 

 

Back on-topic. Hadde EA/DICE gjort det riktige med BF4, og starta på bunn, kontra å reskinne BF3 og bygge videre på en dårlig motor. Fiks den forbanna rubberbandinga, så kanskje jeg gidder å sløse bort 500 kr (pluss premium?) på BF Hardline.

Ikke uenig med deg. Rekylmestringen i CS er hva som gjør det spennende.

men COD og BF er unektelig populære. Med rekylmestring og alle ad ons... ville vært spennende.

Siste fra forsiden