Det er under to uker igjen til sandkassespillet Watch Dogs kommer i salg, men allerede nå har diskusjonene om de små detaljene begynt. Noe som synes å oppta veldig mange i år er hvor godt spill på Xbox One og PlayStation 4 yter – hvor høy oppløsning og bildefrekens spillene kan skilte med.
I går trakk Sony plutselig tilbake litt informasjon om nettopp oppløsning og bildefrekvens fra sine PlayStation-sider. Først var påstanden at Watch Dogs kom til å presse ut en oppløsning på 1080p og en bildefrekvens på 60 bilder i sekundet – så trakk de det tilbake.
Fokuset ligger på spillopplevelsen
Nå har Ubisoft gått ut med opplysninger som sikkert kan skuffe tallentusiastene. På PlayStation 4 kommer Watch Dogs til å ha en oppløsning på 900p, mens Xbox One-versjonen presses ned til 792p. Begge utgavene har en bildefrekvens på 30 bilder i sekundet.
I blogginnlegget ytrer spillets regissør, Jonathan Morin, at det er viktigere å ha en fantastisk nestegenerasjonsopplevelse enn å presse ut flere piksler på skjermen.
– Oppløsning er et tall, akkurat slik bildefrekvens er et tall. Alle disse tallene er gyldige aspekter i hva som inngår i spillutvikling, lyder det fra Morin.
Men Ubisoft prioriterer heller å skape et spill der mye kan skje på en gang. Et spill der utforsking og utfoldelse står i fokus. Derfor ofres oppløsning og bildefrekvens til fordel for det som i essensen er spillopplevelsen. Morin forteller også at grunnen til utsettelsen av spillet sent i fjor høst ikke var å øke disse tallmessige tekniske aspektene, men heller å polere innholdet.
Ytelsesjag
Særlig oppløsning og bildefrekvens er noe som har stått i fokus både i mediebildet og blant spillfans siden Xbox One og PlayStation 4 ble lansert i fjor høst. Battlefield 4 og Call of Duty: Ghosts var da blant spillene som havnet under pikseltellernes luper. Så langt virker det som om Sonys maskin ligger et hestehode foran konkurrenten.
De to kommer mest sannsynlig til å stille mer likt i tiden fremover. Microsoft har nemlig besluttet å selge Xbox One-konsoller uten Kinect-kameraet, noe som vil frigjøre om lag 10 prosent av grafikkortressursene til annet arbeid.
Watch Dogs slippes 27. mai, og kommer også til Xbox 360, PlayStation 3, Wii U og Windows. De tre førstnevnte vil for øvrig rammes av mindre folketetthet i byen, og versjonene vil mangle noen flerspilleraspekter.
Vårspillet Thief ble også rammet av grafikkpraten.
Spillet yter visstnok bedre på PlayStation 4 enn Xbox One »