Slik svarer Valve-sjefen på klagestrømmen rundt betal-«mods»

– Dere trenger en bedre «Valve-er-onde»-hypotese, sier Gabe Newell.

Gabe Newell.
Valve

Sist uke åpnet Valve for at moddere kunne ta betalt for innhold de selv hadde skapt gjennom Steam Workshop. I første omgang er det kun The Elder Scrolls V: Skyrim som har åpnet slusene, men planen er at andre spill skal følge etter snart.

Reaksjonene var svært delte, men mange stilte seg kritiske til grepet av forskjellige grunner. For noen var det største problemet at Valve og Bethesda satt igjen med 75 prosent av kaka, noe Bethesda selv kunne bestemme.

Men noen var mer kritiske til selve konseptet med å selge modifikasjoner – noe som aldri har vært helt vanlig i et miljø preget av gratis og åpen tilgang til alt, samt iterering basert på andres verk.

Har tro på tilskuddet

Gabe Newll stilte opp. .

I helgen tok Valve-sjef Gabe Newell til Reddit for å besvare kritikken og ønskene til spillerne. Her er noen av de mest sentrale punktene han tok opp.

– Vi ser på Steam som en samling av nyttige verktøy til kunder og innholdsskapere. Med Steam Workshop har vi allerede nådd det punktet der nettmiljøet betaler enkelte innholdsskapere mer enn de ville tjent som en vanlig spillutvikler. Vi ser på dette som et bra steg. At mod-utviklere skal ha muligheten til å ta seg betalt virker som en god videreføring, forklarer han om intensjonene.

Til de som synes det burde ha vært mulig å selv velge hvor mye man ønsker å betale har Newell en gladmelding.

– Vi kommer til å legge inn en betal-det-du-vil-knapp der en mod-skaper kan sette minstesummen til det de ønsker.

– Vi er ikke onde

Mye av kritikken har basert seg på at dette grepet kun kan bety én ting: Valve er grådige og onde, og bryr seg bare om penger. Newell har et svar på dette også:

Art of the Catch-skaperen er ikke fornøyd.

– La oss se på muligheten for at vi er idiotisk grådige. Så langt har betalte modifikasjoner generert 10 000 dollar totalt. Det er om lag én prosent av kostnaden av den stadig økende mengden e-post som tilskuddet har generert for Valve-ansatte (ja, jeg sier at det å gjøre Internett fly forbanna koster deg én million dollar i løpet av få dager). Det er ikke idiotisk grådig, det er ren og skjær idioti. Dere trenger en mer robust «Valve-er-onde»-hypotese.

Han forteller også at Valve kommer til å fortsette å se på utviklingen og gjøre nødvendige endringer, men en fullstendig fjerning er ikke noe Newell har tro på. Dersom noe ikke fungerer, blir det fjernet, men tanken hans er at dette vil være bra for alle i lenden.

Les også
Anmeldelse:

– Akkurat nå har jeg troen på at dette vil være noe som gavner skapere og spillere, men vi kommer alltid til å være drevet av dataene våre, konkludere han.

Allerede samme dag som tilbudet kom på markedet måtte Valve trekke en modifikasjon. Fiske-modifikasjonen Art of the Catch brukte arbeid fra en modder som ikke ønsket å være en del av betalingsopplegget. I dette tilfellet ble det tydelig hva slags problemer som kan oppstå, og særlig spesielt er det at Valve ikke ønsket å fjerne modifikasjnoen helt fra Steam Workshop, selv om personen bak den ba om det.

Vi så på en av de mest ventede Skyrim modifikasjonene for en stund siden.
Vi utforsker 12 år gamle Morrowind i en slående Skyrim-drakt »

Siste fra forsiden