Etter hvert som tiden går falmer de gamle spillklassikerne, særlig grafisk sett. Selv om The Legend of Zelda: Ocarina of Time fremdeles har sin egen nostalgisjarm i de skarpe kantene og den lavoppløselige teksturer, er det vanskelig å kalle det pent nå, 15 år etter utgivelse.
Derfor er det friskt å se en av spillets mest ikoniske områder gjenskapt i den nye spillmotoren Unreal Engine 4. Animatør og grafiker Michael Eurek brukte 6 måneder i 3D-moddeleringsprogrammene Maya og ZBrush på å skulptere ut Temple of Time fra Nintendo 64-klassikeren, før han klistret det hele sammen i Epics nye spillmotor. Resultatet ser du i videoen nederst i artikkelen.
Flittige fans
Slike småprosjekt som dette er langt fra uvanlig blant spillfans. Tidligere i år skrev vi for eksempel om en Half-Life 2-fan som har gjenskapt åpningsområdet City 17 fra spillet i Unreal Engine 3.
Med Grand Theft Auto IV gikk en modder litt lenger, og pusset like greit opp hele spillet. Modifikasjonen iCEnhancer blander filtre, teksturer og såkalte «shadere» for å få spillet til å se bedre ut enn det gjorde da det kom ut i 2008.
Noen går enda kraftigere til verks, og søker å gjenskape hele spill i nyere drakt. En av de mest profilerte prosjektene akkurat nå er nok Skywind – en modifikasjon til The Elder Scrolls V: Skyrim der målet er å trylle frem en utgave av fanforgjengeren The Elder Scrolls III: Morrowind.
Nintendo pusset faktisk opp et av sine tidligere Zelda-spill i fjor.
Vår anmelder digget nyversjonen av The Legend of Zelda: Wind Waker »
(Kilde: Kotaku)