Det siste døgnet har det haglet rundt YouTube-erne Trevor «TmarTn» Martin og Thomas «Syndicate» Cassell, etter et par videoer fra HonorTheCall og h3h3Productions.
I tillegg til å være kjente personligheter på videonettstedet, har det blitt avdekket at de to står oppført som eiere av nettstedet CS:GO Lotto – en nettside der man kan gamble med kosmetiske gjenstander fra Counter-Strike: Global Offensive.
I flere videoer, sett av millioner, har de to brukt sitt eget nettsted til å gamble med skins, uten å gjøre rede for at de faktisk eier nettsiden. Faktisk har TmarTn åpenbart løyet om det i en video der han hevder at «en venn og jeg fant dette nettstedet».
Det er YouTube-kanalene HonorTheCall og senere h3h3Productions som har nøstet opp detaljene i saken.
Fra skins til penger
Skin-økonomien til Counter-Strike: Global Offensive har vært et hett tema i flere år nå. Spillere kan kjøpe seg en nøkkel for å få en tilfeldig kosmetisk gjenstand for I tillegg til å gi kniven eller rifla til spilleren en «extreme makeover», har de kosmetiske gjenstandene nemlig faktisk pengeverdi.
Dette har ført til et stort digitalt bruktmarked, der man kan bytte skins mellom hverandre, og til og med få gjort om de kosmetiske gjenstandene til penger. Det er så lett som å bytte skins mot en eller flere spillnøkler via ulike kanaler, og så selge nøklene videre gjennom tredjepartssider.
Enkelte smarte sjeler – som TmarTn og Syndicate – har sett muligheter i dette uregulerte markedet, og har opprettet sider der man kan «gamble» med gjenstandene. Der legger man skins i en pott for å få være med i en trekning. Pengeverdien kalkuleres ut fra hva gjenstandene er verdt, og vinneren av trekningen sitter igjen med potten. CS:GO Lotto gjør nettopp dette, og tar 8 prosent avkastning per runde.
Dette har igjen ført til at YouTube-personligheter – slik som TmarTn og Syndicate – har laget videoer der de deltar i slik gambling, der de filmer seg selv idet de går helt av skaftet mens de vinner store potter. Videoer med titler som «SLIK VINNER MAN 13 000 DOLLAR PÅ FEM MINUTTER» eller «VINNER MASSE $$$$$ (CS:GO Betting)» er helt vanlig, og flere av dem kan få millioner av visninger.
Aldersgrensen for deltagelse på CS:GO Lotto er kun 13 år, og YouTube-personligheter er som oftest svært populære blant tenåringer. At man dermed legger opp til at mindreårige kan gamble på denne måten er uheldig i seg selv.
Egenreklame
Siden de eier nettstedet de spiller på, har TmarTn og Syndicate i bunn og grunn laget reklamevideoer for nettsiden sin, uten å gjøre dette åpenlyst. De to har antageligvis også tilgang på algoritmen som trekker vinnere, og kan dermed ha forhåndsbestemt resultatet, men dette kan vi ikke vite.
TmarTn har tatt flere vendinger siden eierskapsforholdet ble kjent. Først forsvarte han videoene sine; så la han til en beskjed om at videoene var sponset i beskrivelsestekstene; nå har han fjernet alle videoene, og har til Eurogamer sagt at han skal komme med en uttalelse i løpet av tirsdag.
Syndicate har på sin side vært involvert i noe grums før. I fjor ble det avslørt at YouTube-eren la ut positivt vinklede «let's play»-videoer av horrorspillet Dead Realm, uten å vise til at han hadde økonomiske knytinger til spillet. I den nåværende situasjonen har han kun beklaget.
– Unnskyld til de som føler seg lurt når det gjelder eierskapet til CS:GO Lotto. Jeg skal alltid være mer åpen om slikt fra nå av. Jeg lover likevel at CS:GO Lotto aldri har, og aldri kommer til, å stjele eller «scamme» spillere, skrev han på Twitter.
Etter at CS:GO Lotto-saken ble kjent, har flere YouTube-ere og streamere har begynt å trekke videoer eller «avsløre» seg selv.
For eksempel la Lewis «PsiSyndicate» Stewart ut en video tirsdag der han innrømmer at han var med på å promotere en annen gamblingside kalt SteamLotto, og at alt da var rigget slik at han skulle vinne uansett. Da var det snakk om gjenstander som ifølge markedet er verdt om lag 25 000 kroner.
Videoskaperen Josh «JoshOG» Beaver har også gått ut med at han har investert i CS:GO Lotto, noe han ikke har varslet om i tidligere videoer.
Ulovlig
Å føre seere bak lyset på med slik reklame er ikke bare uetisk, men det bryter også med de fleste lands lovverk.
I USA har den offentlige konkurransetilsynsorganisasjonen Federal Trade Commison slått stadig hardere ned på YouTube-ere og bloggere som ikke merker økonomiske knytninger der det er relevant på en god og synlig måte. CSGOLotto-saken går ett steg videre enn rent sponset innhold som ikke er merket, siden det faktisk er snakk om eierskapsforhold.
I Norge har sponset innhold også fått en del oppmerksomhet – kanskje størst i fjor høst da VG nøstet opp i bokbransjen, som har betalt bloggere for omtale av bøker, som igjen ble brukt uten merking i markedsføringen av bøkene.
Sponsede videoer er helt vanlig blant YouTube-ere, og er kan være lukrativt for de som får muligheten – men det må gjøres riktig. Microsoft havnet for eksempel i hardt vær for en avtale med Machinima for to år siden, men hevdet da å ha alt på det rene »