Det kommende Zelda-spillet til Wii er omgitt av en god del spekulasjoner og halv-bekreftede rykter. Nå har Nintendo i alle fall gitt litt håndfast føde til tålmodige fans, om enn i litt generelle ordelag.
Opplevelsen i sentrum
Spillprodusenten holdt nylig en briefing i Tokyo i forbindelse med selskapets økonomiske resultater, og det var mer enn bare tall som var av interesse for de oppmøtte.
Nintendo-sjef Saturo Iwata og hoveddesigner Shigeru Miyamoto ble blant annet tryglet om å dele noen opplysninger om det etterlengtede Zelda-spillet, og i en oversatt transkripsjon kan man nå lese svarene.
Et av de elementene Miyamoto har vektlagt i utviklingen av spillet er å gi spillerne en følelse av å være med på noe stort.
– Det jeg mener er veldig viktig er den ekte følelsen som spillerne opplever selv; følelsen av å ha vært med på et virkelig eventyr, utforsket ukjent terreng, løst puslespill gjennom prøving og feiling og følelsen av å selv ha vokst på de ulike erfaringene, sa Miyamoto.
Hva dette betyr i praksis, kan jo enhver bare spekulere i, men Miyamoto forsikrer i alle fall at de er så kreative som mulig i arbeidet med spillet.
Følsom sverd-fekting
Av mer konkrete opplysninger kunne den kjente spilldesigneren dessuten fortelle at grafikken vil bli meget vakker. I denne forbindelse er det for øvrig tidligere blitt avslørt at den grafiske stilen vil minne om Twilight Princess, men hvor mye gjenstår jo å se.
Miyamoto bekreftet også at Zelda-spillet vil utnytte Motionplus-teknologien på en slik måte at sverdkampene vil føles realistiske.
Peke/sikte-systemet vil bygge videre på det man finner i Twilight Princess, men vil ifølge Miyamoto bli mer praktisk og komfortabelt å bruke.
Ennå må vi nok vente en stund på Zelda til Wii, men i mellomtiden kan man jo f.eks. slå ihjel tiden med den kommende Phantom Hourglass-oppfølgeren Spirit Tracks til DS som lanseres i desember.
(Kilde: Nintendo, via IGN, nintendoeverything)