Utviklerlegendene John Romero og Adrian Carmack, som tidligere har gitt oss spill som Doom, Quake og Wolfenstein 3D, lanserte denne uken en Kickstarter-kampanje for Blackroom – en førstepersonsskyter som blander ny spillteknologi med gammeldagse spillmekanikker.
Kampanjen ber om snaue seks millioner kroner, et beløp Romero innrømmer at ikke vil være nok til å lage det spillet han ser for seg. I stedet vil kampanjen gi en pekepinn på hvorvidt spillere er interessert i konseptet, og dersom målsummen blir nådd vil diverse investorer bidra med den nødvendige finansieringen.
Hologrammer til besvær
Blackroom finner sted i en fremtid der svært realistiske hologrammer har introdusert et hav av spennende muligheter for menneskeheten. Det tar imidlertid ikke lang tid før ting begynner å gå galt, og når hologrammene lekker ut i virkeligheten blir det din jobb å finne årsaken til problemene.
For å løse mysteriet må du dykke stadig dypere i hologrammenes surrealistiske virkelighet, og jo dypere du beveger deg, jo vanskeligere blir det å skille fantasi fra virkelighet. Til rådighet har du en Boxel – en gjenstand som kan endre omgivelsene dine i hologramverdenen – og et rikt utvalg av skytevåpen, som du må bruke effektivt for å beskytte deg mot spillverdenens grusomheter.
Ifølge Romero byr Blackroom på en rekke av elementene som gjorde hans tidligere skytespill populære, med fokus på intense skuddvekslinger og hurtig manøvrering av spillfiguren. Spillet skilter med en enspillerkampanje på over ti timer og en flerspillerdel med tre forskjellige moduser.
Blackroom kommer til PC og Mac, og lanseringen er foreløpig satt til vinteren 2018.
I fjor var John Romero med å lage en videoserie om spill.
Se utvikleren spille og snakke om Doom »