Skandaløs lansering av SimCity

Nå fjerner EA funksjoner fra spillet i håp om å løse problemene.

Nye SimCity er en type spill mange har forventninger om å kunne spille på egenhånd, men spillet krever likevel at du alltid er koblet til nettet når du spiller. Dette skal være fordi spillerne kan bygge byer i samme region, og handle ressurser og tjenester med hverandre.

Et av mange potensielle problemer med denne tilnærmingen er at du ikke bare er avhengig av at ting fungerer på ditt system, men at utgiveren har kontroll på sin ende. Det har ikke spillets utgiver, Electronic Arts.

Lange ventetider

Problemene begynte da SimCity ble lansert i USA, tirsdag 5. mars. Kundene opplevde umiddelbart trøbbel med å logge seg på, og både lange ventetider og kryptiske feilmeldinger frustrerte spillets amerikanske kjøpere. Store mengder kunder var ute av stand til å spille spillet de hadde kjøpt, og både spillets forum og andre nettarenaer flommet over av til dels hissige klager.

En av mange feilmeldinger som har møtt brukere av SimCity.

Electronic Arts begynte raskt å jobbe med problemet, og via Twitter-kontoen til nettbutikken Origin – som all spilling foregår gjennom – forsikret de om at problemene ville være kortvarige, og at Europa-lanseringen ville gå greit:

– Vi gjør noen forandringer for å forhindre flere problemer, og er sikre på at Origin vil være stabilt for de internasjonale lanseringene senere denne uken, twitret «Origin insider».

Trøbbel i Europa også

I går, torsdag 7. mars, ble SimCity sluppet i store deler av Europa – og problemene fra Amerika-lanseringen var langt fra over. Europa-lanseringen har resultert i en klagestorm på nettet, og uansett hvor spillet diskuteres preges samtalen av problemene folk har med å spille. Det gjelder også i den store SimCity-tråden på spillseksjonen til Diskusjon.no.

Nok en gang snakkes det om lange ventetider og ustabile servere, og brukere rapporterer også om byer som ikke blir lagret eller bare forsvinner helt, uforståelige eller intetsigende feilmeldinger og problemer med å grunnlegge nye byer. Det virker heller ikke lett å få svar fra utgiverens kundestøtte; vår egen redaktør har nå ventet i over 24 timer uten å få besvart sin private henvendelse.

Med tanke på at denne boksen etter alt å dømme ble trykket før Electronic Arts slapp anmelderne til, er det fristende å spørre seg hvilke priser de refererer til.

I skrivende stund har spillet en brukerscore på vanvittige 1,6 av 10 på Metacritic, og en score på én av fem stjerner hos nettbutikken Amazon. Nevnte nettbutikk har faktisk gått til det drastiske skrittet å midlertidig slutte å selge nedlastbare kopier av spillet, grunnet et svært høyt antall klager på spillet.

Dette minner litt om lanseringen av Guild Wars 2, da utgiver NCsoft selv sluttet å selge spillet i en periode, mens de håndterte kapasitetsproblemene de opplevde etter lansering. Dette gjorde de for å sikre en best mulig spillopplevelse for de som allerede hadde kjøpt spillet. Electronic Arts markedsfører og selger imidlertid fortsatt SimCity på Origin, og viser ingen tegn til å vurdere noen slik løsning.

EA med nye servere og oppdatert spill

Les også
Anmeldelse:

I løpet av natten har Electronic Arts opprettet nye europeiske servere, som forhåpentligvis hjelper på kapasitetsproblemene. Til gjengjeld har spillet nå kommet ut i Storbritannia, og med mindre britene har latt seg skremme av rapportene fra USA og resten av Europa kan vi forvente et stort antall nye spillere i løpet av dagen.

I går kveld la de også ut en oppdatering for spillet, som midlertidig fjernet «ikke-essensiell» funksjonalitet. Dette inkluderer poengtavler, «achievements» og den raskeste hastigheten i spillet, «cheetah». På den måten håper utgiveren å senke trykket på serverne. Maxis-produsent Kip Katsarelis har lovet at utgiveren ikke skal gi seg før problemene er fikset.

Etter å ha opplevd store problemer i går, gjorde vi en rask sjekk av spillet i dag. Det virker som situasjonen er langt bedre enn den var i går, men det store spørsmålet er hva som skjer når arbeidsdagen er over i Europa og pågangen øker.

Nekter å refundere kjøpet

Mange sinte kunder mener at Electronic Arts har solgt dem et produkt som ikke fungerer, og ønsker pengene tilbake. Forsøk på å få hevet kjøpet møter imidlertid veggen, da Electronic Arts gir brukerne beskjed om at de ikke tilbyr muligheten til å kansellere kjøp over Origin. På nettstedet sitt skriver de at europeiske kunder har rett til å heve kjøpet innen 14 dager, men kun hvis de ikke har startet nedlastingen.

Samtalen Gamer.no-leser Tom Reiersen hadde med Electronic Arts' kundestøtte.

Utgiveren advarer også om at folk som tar kontakt med banken sin for å få hevet kjøpet, vil risikere at selskapet kjører tiltak mot Origin-kontoen. Om den sperres vil de miste tilgangen på alle Origin-spillene de har kjøpt, og alle nye PC-spill fra Electronic Arts krever Origin. En slik advarsel fikk blant annet Gamer.no-leser Tom Reiersen da han forsøkte å få sitt kjøp hevet.

– Electronic Arts må forholde seg til norsk lov

Vi tok kontakt med Forbrukerrådet om situasjonen, og deres svar er klart:

– Det er Electronic Arts' ansvar å selge et produkt som fungerer. Dersom de ikke gjør det kan forbruker heve kjøpet, eller be om prisavslag ved mindre feil. Electronic Arts må forholde seg til norsk lov, og kunden har rett til å bli løst fra abonnementet dersom spillet ikke virker, forteller Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet til Gamer.no.

Selv om Electronic Arts hadde hatt loven på sin side, mener flere kommentatorer at de taper mye godvilje på å ikke tilby misfornøyde kunder pengene tilbake, når situasjonen er som den er.

Vi tok også kontakt med Electronic Arts i går, men de har ikke ønsket å gi oss noen kommentar.

Les også: Online-integrering er en trussel mot spill og spillere
Les også: Hvordan bør vi anmelde nettavhengige spill?

Siste fra forsiden