Med klovnete tenåringer og studenter, renspikka humorister og mer reflekterte spillkjennere, har YouTube blitt en stor arena for å vise og snakke om spill. Det de fleste likevel mangler er innsikten fra personen som sto bak det hele – skaperen av verket.
Det er først og fremst det som skiller Double Fines nyeste «Let's play»-satsing, som begynte like før nyåret. I den nyeste episodeserien får vi se spilldesignerlegenden John Romero skyte seg gjennom spillet som sementerte han og id Softwares posisjon i spillhistorien: Doom. Se det hele nederst i artikkelen.
Går gjennom spillet i detalj
I over to og en halv time – delt inn i flere episoder – spiller Romero seg gjennom spillet sammen med Double Fine-designer JP LeBreton som blant annet tidligere har jobbet med BioShock. Her kan du høre ham komme med betraktninger om designideer, gamle røverhistorier og hvordan spillet er bygd opp av sine mange bestanddeler.
Videoserien kan du se nederst i artikkelen, der vi begynner fra første episode av Doom-bolken. Gir det medsmak anbefaler vi deg å se resten av innholdet også, der spilldesignere fra Double Fine går gjennom spill som Earthbound-serien, The Lion King og The Legend of Zelda. Det hele avsluttes tirsdag 27. januar med en gjennomspilling av Double Fines Psychonauts, der designer Tim Schafer sitter bak spakene.
John Romero jobber for øvrig nå med sitt første skytespill på 14 år. Sist vi hørte noe om spillet – i fjor sommer – var det helt i startgropen. Nøyaktig hvor langt den langhårede designeren har kommet med sitt nyeste prosjekt vet vi altså ikke.
Vi slo for øvrig av en prat med Romeros kone for ikke så alt for lenge siden.
Brenda Romero jobbet seg opp fra spilltester til utvikler »