Samlet inn millioner til nytt eventyrspill

Enorm giverglede for Tim Schafers nye prosjekt.

I begynnelsen av februar ble det kjent at spillutviklerlegenden Tim Schafer ønsket å lage et nytt, «gammeldags» eventyrspill.

For å få til dette henvendte han seg til spillerne, og gjennom en såkalt «crowd funding»-kampanje ønsket han å samle inn 400 000 dollar for å komme igang.

Gavmilde spillere

Det viste seg kjapt at spillerne var mer enn villige til å bla opp lommebøkene for mannen bak spill som Day of the Tentacle og Grim Fandango. I løpet av bare åtte timer var målsummen oppnådd, og i løpet av det første døgnet innsamlingskampanjen varte, strømmet det inn hele 1,22 millioner dollar.

Denne karen bør være kjent for de fleste Tim Schafer-tilhengerne. Vis mer

Nå er innsamlingskampanjen avsluttet, og Tim Schafer og hans Double Fine-studio har all grunn til å juble.

87 142 spillere har spyttet i en slant til prosjektet, og sluttsummen kom opp i hele 3,34 millioner dollar – rundt 19 millioner norske kroner.

En imponerende sum til tross, hva får man egentlig for 3,34 millioner dollar i spillbransjen nå om dagen?

Det koster å være kar

I motsetning til filmbransjen holder spillutviklerne stort sett kortene svært tett til brystet. Derfor er det ikke så enkelt å få tak i konkrete tall for utviklingskostnadene til spill. En to år gammel studie kan likevel gi oss en pekepinn.

I 2010 kostet gjennomsnittlig et multiplattformspill et sted mellom 18 til 28 millioner dollar å utvikle. Et enkeltplattformspill slapp derimot unna med «bare» 10 millioner.

Fordi dette er gjennomsnittstall, vil selvsagt enkelte titler havne under eller langt over dette. Som for eksempel Gran Turismo 5, som etter sigende skal ha kostet rundt 60 millioner dollar å lage.

Til sammenligning var utviklingskostnadene for spill for bare seks-syv år siden vesentlig lavere. Mellom 2000 og 2006 kostet et gjennomsnittlig spill et sted mellom én og seks millioner dollar å lage.

Nøyaktig hva Tim Schafer får ut av sine 3,34 millioner dollar gjenstår å se når spillet lanseres en gang på vårparten neste år.

Les også
– Alle kan kjenne seg igjen i Among the Sleep

Les også: – Det blir mer enn en nostalgitripp

Ledige stillinger
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (7)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Godsaker
13 år siden

Ifølge Schafer så hadde Stacking/Costume Quest budsjetter på 2 millioner dollar hver.

Gohei
13 år siden

Har troa på at dette blir bra. Et 2D pek og klikk-eventyr kan vel ikke sammenliknes med en 3D bilspill, og jeg regner med en stor del av vanlige budsjett går til markedsføring. Her har Double Fine allerede fått mye gratis markedsføring på grunn av konseptet og det faktum at legendene Tim Schafer og Ron Gilbert står bak prosjektet.

Gohei
13 år siden

Grim Fandango hadde budsett på 3 millioner, og det inkluderte "banebrytende" 3D i eventyrspill den gang.

radiohodet
13 år siden

3,45 millioner dollar ble det til slutt pga premium backers.

 

Grim Fandango hadde et budsjett på 3 millioner dollar, mens Psychonauts kostet hele 10 millioner dollar.

 

I følge Tim så kostet Monkey Island 100000, Day Of The Tentacle 300000 og Full Throttle 600000. (Tatt fra hukommelsen min, så sikkert ikke 100% rett :p )

Cendran
13 år siden

Ser ut til at også Wasteland 2 har fått en ganske vellykket start på kickstarter. Over halvveis til målet etter en dag.

Siste fra forsiden