– Det første Sacred-spillet solgte over to millioner kopier og opparbeidet seg en stor fanskare. Dette er et solid utgangspunkt å bygge videre på. Vårt mål med Sacred 2 er ikke bare å lage en verdig oppfølger, men å bringe actionrollespillsjangeren til neste nivå!
Trailer fra Sacred 2: Fallen Angel
Vis størreTrailer: Sacred 2: Fallen Angel
- action
- spill
- xbox 360
- pc
- rollespill
- sacred
- fallen angel
Dette var responsen til Torsten Meier, PR-ansvarlig i Ascaron, da jeg spurte hvilke målsetninger de hadde for Sacred 2. Ascaron er ikke redd for å skryte av hjertebarnet sitt, men det er ikke uten grunn. Under en fersk presentasjon fikk jeg et innblikk i hva de har drevet med de siste årene, og resultatet ser ut til å bli et solid stykke spill.
Sacred 2: Fallen Angel er altså oppfølgeren til Sacred fra 2004. Vi er igjen i Ancaria, bare 2000 år før hendelsene i det første spillet. Den mystiske og mektige kraften «T energy» har skapt krig og splid, og det er opp til deg å ordne opp før dommedag, med mindre du velger å utnytte situasjonen til egen vinning.
Valgets kval
– Sacred 2 er ikke bare nok et hakk-og-deng-eventyr, men et spill hvor du som spiller må ta en rekke valg og finne din egen sti. Det er et enormt utvalg magi, ferdigheter og slåssteknikker man kan kombinere, og hver spiller må finne sin vei – god eller ond, forteller Meier til Gamer.no
Sacred 2 byr på et hav av valgmuligheter. Når du starter et nytt spill kan du velge mellom seks forskjellige klasser. Blant dem finner vi den tradisjonelle høyalven som er sterk på magi, dryaden som trakterer distansevåpen med stor presisjon og «seraphimen», en mystisk kriger fra framtiden svoren til å beskytte Ancaria. Alle klassene har tre grener med ferdigheter de kan utvikle, men du kan kun spesialisere deg i to av dem.
Etter å ha valgt klasse må du velge hvilken gud du skal følge, Ancaria har en rekke religioner med tilhørende guder, og avhengig av hvilken du velger å tilbe, kan du tilegne deg forskjellige ferdigheter. Du må også velge om du skal være god eller ond. Skal man gjøre sitt beste for å redde verden fra de onde kreftene som truer, eller skal man selv prøve å ta over makten?
– De mange valgmulighetene gjør at hver spiller kan forme helt unike helter. Variasjonen i flerspiller vil bli mye større enn vi er vant med fra lignende spill, sier Meier.
Stort og pent
Under demonstrasjonen la prosjektleder Peter Kullgard stor vekt på den enorme verdenen de har skapt:
– Vi har lagt ned utrolig mye arbeidet i miljøet og områdene i spillet. Vi har prøvd å skape en realistisk verden, og føler vi har fått det til. Om du skulle gått fra den ene enden av kartet til den andre ville du sittet foran skjermen i seks timer! Ancaria består av ni distinkt forskjellige regioner, og å reise gjennom dem er som å reise gjennom ni totalt forskjellige land. Fargepaletten, vegetasjonen, og arkitekturen er helt unik for hver region. Det er alltid nye ting å oppdage, og alltid nye oppdrag å utføre. Dette er ikke et nytt Diablo - det er så mye, mye mer!
Ancarias størrelse er imponerende, men spørsmålet jeg stiller meg er om kvantiteten går på bekosting av kvaliteten? Jeg er skeptisk til om de klarer å fylle det enorme arealet med interessante ting å utforske.
I løpet av min lille tid med spillet fikk jeg spasert litt rundt i de forskjellige områdene, og det jeg så virket lovende, men om de klarer å fylle alle områder med interessante oppdrag og hemmeligheter må vi vente til butikkutgivelsen i september med å finne ut av.
En annen imponerende detalj med verdenen er at den er sømløs. Når du beveger deg rundt vil du aldri måtte vente mens maskinen laster, noe som er med på gjøre opplevelsen mer realistisk.
– Det er viktig for oss at Ancaria føles ekte. I et vanlig rollespill er vi vant med å komme inn i de samme rommene om og om igjen, uansett hvilket hus vi gikk inn i. For Sacred 2 har vi ansatt en person som interiørarkitekt. Han lager husinnredninger åtte timer om dagen, fem dager i uken, slik at alle husene blir unike. Dette kun for at spillerene skal føle at de beveger seg rundt i en ekte og bebodd verden.
Det er ingen tvil om at Sacred 2 er et pent spill. Fargene sprudler og detaljrikdommen er stor. Trærne vaier i vinden, sommerfugler flakser rundt og gresset beveger seg realistisk når kaniner løper igjennom det. Det som imponerte meg mest var likevel dag-og-natt-syklusen. Etter hvert sola beveger seg over himmelen, endres skyggene dynamisk, og i det de blir lange og sola går ned blir stemningen nesten magisk.
Det beste fra to verdener
Ascaron har lagt stor vekt på å kombinere enspiller og flerspiller til en helhetlig pakke. Meier er engajsert når han forteller:
– Det mest særegne med Sacred 2 er at spilleren får det beste fra to verdener. Her får du de sosiale aspektene fra MMORPG-er som samarbeid og konkurranse, samtidig som du kan utforske det store spilluniverset alene som i et tradisjonelt rollespill. Kampanjen kan spilles med venner eller alene, og om du vil kan du legge all din fokus på spiller-mot-spiller-kamp. Sacred 2 gir deg stor valgfrihet, noe vi følte var viktig for å skape en motiverende spillopplevelse som holder på spillerne.
Som i Crackdown kan du få hjelp til å gå igjennom kampanjen, og opp til seks personer kan spille sammen over Internett. Ideen er at du skal kunne velge selv om du vil spille alene eller sammen med noen, avhengig av hvor du er i spillet, eller hvor sosial du liker å være. Systemet er dynamisk, slik at vennene dine hoppe inn akkurat der du befinner deg. De kommer inn med alle ferdighetene og alt utstyret de selv har opparbeidet seg i sin egen kampanje, og er du snill kan de forlate med enda mer.
Du kan også ta helten din ut på Internetts store slagmarker. Her får du testet dine ferdigheter mot andre spillere i kamp i flere forskjellige spiller-mot-spiller-moduser, men også lagspill er under utvikling. Poeng du opparbeider deg har kan du bruke til å kjøpe nytt utstyr, som du igjen kan benytte i kampanjen.
To likeverdige versjoner
Sacred 2 kommer til to platformer, PC og Xbox 360. Forskjellene er minimale og går først fremst på kontrollsystemet og flerspillerdelen. Grafisk er de helt likestilte. For 360-versjonen har Ascaron måttet tilpasse flerspillerdelen til Xbox Live, og dette gir oss noen begrensninger på antall spillere, men antallet moduser skal være like. På PC er kontrollsystemet klassisk, med pek og klikk for bevegelse og angrep. På Xbox 360 går man rundt med analogspaken, og angriper med de forskjellige knappene. Man kan selv tilpasse hvilke knapper som hører til hvilke angrep.
Ellers er begge versjonene like omfattende. Vi får bryne oss på over 500 oppdrag og kan utforske over 200 katakomber, grotter og fangehull. Vi kan ri på hester og andre dyr, og i kampene får vi en utfordring i fiender med høy intelligens. Spillet skal ha en levetid på over 100 timer om du velger å besøke alle steder og utføre alle oppdrag. Vi får altså mye å henge fingrene i. Når vi i tillegg tar alle klassene og kombinasjonen av religion og god eller ond med i betraktningen er det klart at det er enormt spill vi har med å gjøre.
– Et nøkkelord for oss er gjenspillbarhet. Sacred 2 skal oppleves forskjellig for hver gjennomspilling. Dette er ikke et spill du er lei av etter to kvelder, men et spill du skal kunne nyte over lang tid.
Konklusjon
Det er vanskelig å si noe sikkert om et 100-timers spill etter en enkel demonstrasjon, men Sacred 2 ser ut til å bli et hyggelig innslag på både PC og Xbox 360 i de tidlige høstmånedene. Spillet virker svært omfattende, men spørsmålet jeg sitter igjen med er om Ascaron har for store ambisjoner. Vil kvaliten bli svekket av at spillet er så utrolig stort? Jeg håper ikke det, og har troen på at vi får en finslipt rollespillopplevelse i september.