Så liten var San Andreas' verden sammenlignet med Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V var mye større enn San Andreas.
Rockstar Games, montasje Gamer.no
Vis mer

Det er alltid litt snedig å sammenligne størrelsen på spillverdener med hverandre. Etter hvert som årene går, blir det mindre og mindre lett å stole på spillminnene fra fordums tid.

Stort, ikke sant?

Få spill er vel mer aktuelle å sammenligne enn Grand Theft Auto: San Andreas og Grand Theft Auto V. Begge foregår jo på samme liksomsted i liksom-Amerika, om enn rimelig modifisert i den nyere utgaven. Med 9 år mellom de to sandkassespillene er det selvfølgelig store muligheter for å huske San Andreas som større enn det var, og tar du en titt på kartet til høyre burde forskjellen vise seg kjapt.

Tar du for eksempel en titt på San Andreas-versjonen av byen Los Santos, ser du sikkert at den er betydelig mindre i størrelse enn den nyere varianten fra Grand Theft Auto V. Eller hvor lite avstand det egentlig var mellom de tre byene i San Andreas når du tenker på hvor langt det er opp til Sandy Shores-omådet i Grand Theft Auto V.

Selvfølgelig, Grand Theft Auto V er langt fra den største åpne verdenen der ute. Som mange sikkert vet skilter The Elder Scrolls II: Daggerfall med et område som skal tilsvare over 160 000 km2, selv om det er vanskelig å måle direkte. Det skal også sies at store deler av Daggerfall-området genereres av spillet, og er derfor ikke meislet ut i detalj av spillutviklerne selv.

Ingen av disse slår nok likevel mulighetene i blokkespillet vi alle kjenner.
Her er nesten hele Storbritannia i Minecraft »

Kommentarer (18)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Isbilen
10 år siden

Det er viktigere å få spilleren til å tro verdenen er stor, enn å faktisk gjøre den større. Jeg synes San Andreas' verden med sine tre "storbyer" fortsatt virker mer variert enn V. Til ingen egentlig forkleinelse for sistnevnte.

Gunfreak
10 år siden

San Andreas var det siste gode gta spillet, nå skal gta være seriøs shit, og "kunst" gta er mye bedre når det er nesten retarded. Vice city og san Andreas er de to beste.

Arodem
10 år siden

Det er viktigere å få spilleren til å tro verdenen er stor, enn å faktisk gjøre den større. Jeg synes San Andreas' verden med sine tre "storbyer" fortsatt virker mer variert enn V. Til ingen egentlig forkleinelse for sistnevnte.

 

Helt enig. Størrelse er langt fra det viktigste i et sandkassespill. Det er mye viktigere og vanskeligere å få verdenen til å bli interessant og engasjerende.

Spartapus
10 år siden

Moro var det uansett. Denne serien var ikke noe dårligere da den var i 2D med ovenfra-og-ned-perspektiv, selv om jeg setter pris på det større fokuset på historiefortelling som har vært siden GTA3.

 

Jeg har ennå ikke spilt Vice City, men har planer om å gjøre det i år.

Isbilen
10 år siden

To eller flere byer gjør underverker for verdensfølelsen. Husker jeg ble litt skuffet da jeg fikk vite at det bare skulle være en i GTA V.

Siste fra forsiden