I går ble folkefinansieringskampanjen til det realistiske rollespillet Kingdom Come: Deliverance avsluttet. De tsjekkiske utviklerne, som inkluderer Mafia-skaper Daniel Vávra, endte til slutt opp med over elleve millioner norske kroner – litt mer enn de tre millionene de opprinnelig ba om.
Kingdom Come: Deliverance er et førstepersons rollespill uten magi og monstre, men med en realistisk middelalderverden og stor historisk nøyaktighet. Utgiverne var skeptiske til konseptet, men spillerne var åpenbart langt mer interessert.
Investor med på laget
I motsetning til andre kampanjer som samler inn langt mer penger enn de ba om, vil ikke ambisjonsnivået til det ferdige spillet endres i særlig stor grad av det økte Kickstarter-budsjettet.
Det er fordi utviklerne har en stor investor med på laget, og så lenge de klarte å bevise at spillkonseptet sitt hadde livets rett ville han spytte i en langt større sum i utviklingen. Den vellykkede folkefinansieringskampanjen var beviset han trengte, og Kickstarter-budsjettet representerer derfor en mindre del av det fullstendige budsjettet.
Kampanjen har også gitt utviklerne den oppmerksomheten de trengte for å få spillet godkjent for lansering på både Xbox One og PlayStation 4.
Nå skal utviklerne sette seg ned og lage fullversjonen av spillet, og allerede neste uke får de tolv nye ansatte, inkludert veteraner fra det nedlagte Praha-studioet til 2K Czech. I løpet av de neste månedene planlegger de å ta inn cirka 50 nye utviklere.
Samarbeider med Cloud Imperium
Et annet spill som har tjent gode penger på folkefinansiering er Star Citizen, det kommende romskipspillet fra Chris Roberts – skaperen av Wing Commander-serien. Star Citizen og Kingdom Come har blant annet det til felles at de bruker grafikkteknologien CryEngine, og det fikk Chris Roberts til å ta kontakt med Vávra og gjengen.
– Kingdom Come ser ikke bare ut som et storslagent spill, men noe vi i Star Citizen-teamet kan lære fra. Jeg ble så imponert over hvordan figurene og klærne fungerte i traileren, at jeg kontaktet teamet for å snakke om hva som var under panseret. Star Citizen trenger ikke bønder og riddere, men det trenger et robust figurutviklingssystem, og det er nettopp den teknologien Warhorse bygger for CryEngine sier Roberts.
Resultatet er at de to uavhengige studioene nå vil samarbeide om teknologien. Warhorse vil dele deres løsninger med Cloud Imperium, som igjen vil dele CryEngine-triksene de har plukket opp i de siste 18 månedene med Warhorse.
– Jeg har alltid sagt at uavhengige utviklere bør holde sammen, og de potensielle godene som begge spill kan oppnå takket være dette uoffisielle partnerskapet er bevis på det, avslutter Roberts.
Kingdom Come: Deliverance skal etter planen få sin første akt i desember 2015. For noen år siden etterlyste vi flere spill satt til realistiske, historiske epoker, så det blir spennende å se hva utviklerne får til.