Store deler av fortjenesten fra Minecraft-suksessen investeres i spillselskapet Mojang, som igjen skal forsøke å omsette de pengene til nye verdier. Deres første spillutgivelse som ikke utvikles av dem selv, Cobalt, kan komme allerede på fredag, og forsøker seg på den samme forretningsmodellen som Minecraft, ifølge EDGE.
Det vil si at det sideskrollende plattformspillet først slippes i en billigere alfaversjon, Deretter utvikles spillet videre uten ekstra kostnad for de som kjøpte det innledningsvis, samtidig som man kan komme med innspill av betydning gjennom utviklingsfasen. Årsaken til at de ikke kan garantere en utgivelse på fredag, altså den 16. desember, er at de sliter med å ferdigstille innloggingssystemet.
Ifølge Carl Manneh, som er daglig leder i Mojang, ønsker de å la spillerne logge inn i alle Mojang-spill via én portal. Samtidig forsøker de å gjøre spillet enda mer selvforklarende og selvstendig, så brukerne kan få en fullverdig opplevelse uten å søke hjelp fra utviklerne.
Cobalt er et sideskrollende plattformspill hvor du styrer cyborger som må «løpe, hoppe, rulle, skyte, kaste, danse, hacke, rulle, fly, gli, klatre, stjele, deflektere, kappløpe, piñata-ere, passe, score og rulle litt mer» gjennom fargerike, todimensjonale miljøer. Se et eksempel på det i videoen under.
Spillet utvikles av svenske Oxeye Games i samarbeid med Mojang.
Les også: Her er Minecraft-studioets nye spill
Les også: Minecraft forsinket på PC