Professor Layton and the Curious Village ble endelig utgitt for et knapt år siden her til lands, og heldigvis ble ikke ventetiden på oppfølgeren så lang. Professor Layton and Pandora's Box starter en stund etter det første spillet, og her møter vi igjen den trivelige professoren og hans læregutt Luke på nye eventyr.
Vi skal ta en rolig togtur
Spillet starter dramatisk: Professorens gamle læremester blir funnet livløs i leiligheten sin, og ledetrådene peker mot en mystisk gjenstand kalt «den elysiske eske» (bedre kjent som Pandoras eske fra de greske sagn).
Professoren og Luke tar saken, og havner etter hvert på et luksustog kalt Molentary Express. De får også nyss om et rykte som forteller at det finnes en spøkelsesby som blir hjemsøkt av en vampyr et sted langs togruta, og professoren aner at det finnes en sammenheng mellom alle disse sakene.
Det tar altså kort tid før man får mange mysterier å hanskes med, og målet med spillet er å finne løsningen på alle sakene. De som har spilt forgjengeren vet at måten man gjør det på, er ved å labbe rundt og finne spor ved å utforske omgivelsene, prate med folk, og ikke minst løse gåter.
Ved å trykke på DS-skjermen får man våre to venner til å undersøke ting man finner rundt omkring, og dette er også hvordan man løser de mange gåtene man oppdager underveis: DS-pennen brukes til å skrive inn svar, tegne opp løsninger og markere riktige alternativer.
Hovedattraksjonen i Professor Layton-spillene er altså gåteløsing, og det skorter ikke på utfordringer.
Velskrevet og forseggjort
De aller fleste personene man møter underveis i spillet har en eller annen form for gåte eller praktisk oppgave man skal løse. Disse varierer mellom logiske nøtter, matematikkoppgaver og puslespill av forskjellig art. Actionglade spillere har lite å hente her, men vi som liker å bruke nøtta innimellom får nok å henge fingrene i.
Utviklerne av spillet kunne valgt den lettvinne løsningen og bare gitt oss en samling med hjernetrim, men i tillegg har de altså bygget et tradisjonelt pek-og-klikk-spill som ramme rundt det hele.
Denne kombinasjonen fungerer veldig godt, ved at man stadig får nye oppgaver som ofte låser opp nye hint som leder professoren videre i sin etterforskning.
Et slikt spill ville ikke fungert uten en god historie, og heldigvis klaffer alt på dette punktet. Historien blir raskt omfattende, med mange plottelementer som må utforskes. Det aller meste blir fortalt gjennom tekst, men ved noen viktige anledninger vises noen nydelig animerte tegnefilmklipp.
Selv om historien ikke akkurat er så logisk som den gir seg ut for å være, er den sterkt fortalt. Manus er godt skrevet, og selv om hver av de mange figurene ikke sier så mye (med unntak av våre to helter) får man et inntrykk av at de er faktiske personer og ikke bare statister som eksisterer kun for å gi deg et nytt puslespill eller en ledetråd.
Ekstraoppgaver og ekstraarbeid
Underveis på ferden dukker det opp ymse tilleggsoppgaver. Når du fullfører disse, låses det opp bonusoppgaver som kan løses etter at historien er ferdigspilt. Du må samle deler til et kamera, ingredienser til å brygge te, og leketøy til en hamster du har med deg.
Når du har samlet nok, lar kameraet deg ta bilder på visse steder. Bildene blir igjen nye oppgaver, hvor du skal finne tre forskjeller mellom fotografiet og stedet du tok bilde av.
Hamsteren hjelper deg med å finne skjulte hjelpemynter som lar deg kjøpe hint til oppgavene i løpet av spillet. Du kan også finne disse myntene uten hamsteren, men da må du selv lete gjennom hvert sted du besøker.
Tesettet på sin side er det mest frustrerende elementet, siden du først må eksperimentere med forskjellige ingredienser for å finne teoppskrifter, og så brygge te til enkelte figurer du møter.