Podkast

Retro Crew

Hva hadde spillhistorien vært uten Halo-serien?

Retro Crew-gjengen tar for seg Bungies skytespillsuksess.

Konseptbilde fra Halo 2.
Microsoft Game Studios

Visste du at Halo: Combat Evolved opprinnelig var tenkt som et Mac-eksklusivt strategispill? Bungie – studioet bak Halo, og nå Destiny – var lenge kjent for å lage spill til Mac-plattformen, helt til Microsoft kjøpte dem på slutten av 90-tallet. Dermed ble deres nye strategiprosjekt, Halo, forvandlet til et førstepersonsskytespill, og dessuten ble det et eksklusivt spill for Microsofts første spillkonsoll: Xbox.

Xbox-eneren

Microsoft Game Studios

Det er vanskelig å si hvor spillhistorien hadde vært i dag uten Halo: Combat Evolved og spillene som kom etterpå. Seriens helter – Master Chief og Cortana – har begge nådd ikonstatus, og serien har solgt over 50 millioner eksemplarer. Mange vil kanskje gå så langt som å si at Halo reddet hele Xbox-plattformen. Det er ikke mange andre spill fra konsollen som folk ser tilbake på med like mye nostialgi nå.

I ukens Retro Crew har vi med oss Halo-fan Rune Fjeld Olsen fra VGTVs Level Up for å snakke om dette revolusjonerende skytespillet som forandret FPS-sjangeren for alltid med sine eksotiske sci-fi verdener, vakre musikk og fascinerende plott. Han får selskap av Are Ness Fløgstad, Ketil Espenæs, Aleks Hakestad og Jostein Hakestad.

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:

– Nintendos Virtual Console-tilbud trenger en overhaling
Her er søstrene som skulle banke Mario-brødrene
Dette er klassisk spionaction fra 80-tallet

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Kommentarer (17)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
ATWindsor
11 år siden

Personlig er jeg ikke overbevist om at FPS-genren har blitt bedre av Halo, jeg tror påvirkningen kanskje har vært mer negativ en positiv.

 

AtW

RadJostein
11 år siden

Personlig er jeg ikke overbevist om at FPS-genren har blitt bedre av Halo, jeg tror påvirkningen kanskje har vært mer negativ en positiv.

 

AtW

 

Der er vi nok ganske uenige :)

Stormwolf
11 år siden

Kan ikke si at jeg gjenkjenner noe annet enn hp som kommer tilbake av seg selv i nådagens fps, og det er jo selvfølgelig ikke en god ting.

RadJostein
11 år siden

Kan ikke si at jeg gjenkjenner noe annet enn hp som kommer tilbake av seg selv i nådagens fps, og det er jo selvfølgelig ikke en god ting.

Hør episoden. Åpne combat-scenarier som kan løses på flere måter, nesten som puzzles. Ultra-intelligent A.I. på fiendene spesielt for 2001. Og svært ambisiøs level-design. Spillet var like innovativt som Half Life var i sin tid.

 

Og hvorfor er regenerende skjold "selvfølgelig" ikke en god ting? Det er jo en høyst subjektiv vurdering.

ATWindsor
11 år siden

 

Kan ikke si at jeg gjenkjenner noe annet enn hp som kommer tilbake av seg selv i nådagens fps, og det er jo selvfølgelig ikke en god ting.

Hør episoden. Åpne combat-scenarier som kan løses på flere måter, nesten som puzzles. Ultra-intelligent A.I. på fiendene spesielt for 2001. Og svært ambisiøs level-design. Spillet var like innovativt som Half Life var i sin tid.

 

Og hvorfor er regenerende skjold "selvfølgelig" ikke en god ting? Det er jo en høyst subjektiv vurdering.

 

 

Synes ikke halo har vært i front på noe av det du nevner, tvert imot på ting som level-design, middelmådig vil jeg kalle det der. Samtidige spill var like bra eller bedre på tingene du nevner.

 

AtW

Siste fra forsiden