Podkast

Retro Crew

Dette spillet la grunnlaget for Blizzards suksess

Retro Crew snakker om hva Warcraft-serien har betydd for PC-spill.

World of Warcraft har blitt en av de største fenomenene i spillhistorien, men i denne episoden av Retro Crew går vi tilbake til røttene; nemlig strategiserien Warcraft, som begynte med Orcs & Humans i 1994, og fortsatte med to veldig populære spill: Tides of Darkness og Reign of Chaos.

Ikke nok med at Warcraft-serien la grunnlaget for World of Warcraft, som igjen satte standarden for MMO-er. Den gjorde det samme for modifikasjoner med kartverktøy til Warcraft II og Warcraft III, som lot spillerne lage alt fra flerspillerkart til helt egne spillmoduser. I kjølvannet av disse verktøyene oppsto det to nye gigantfenomener; såkalte MOBA-spill og tårnfosvarspill.

Brettredigeringsverktøyet i Warcraft III.
For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

Bli med oss mens vi snakker om Warcraft-serien frem til World of Warcraft, og hva den har betydd for PC-spill de siste tyve årene.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Det er produsert 79 episoder til nå, og her er de tre forrige:

Klampen i bånn med Mario Kart-serien
Er E.T.-myten egentlig bekreftet?
Slik satte Half-Life standarden for en hel sjanger

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Siste fra forsiden