At det velkjente utgiverhuset MicroProse har en tradisjonsrik og lang historie bak seg er det ingen tvil om. Etter oppstarten på åttitallet så og si kapret de strategisjangeren med en rekke storspill som har satt dype spor i spillhistorien.
Hvem kan vel glemme alle spillene Sid Meier brynte seg på? Pirates!, Civilization, og Colonization, for eksempel? Eller hva med velkjente Transport Tycoon som utallige spiller fremdeles? Til og med 2012s strategiperle, X-COM: Enemy Unknown, kan spores tilbake til seriestarten hos MicroProse i 1994. Og enda er det utallige klassikere listet opp under selskapet.
MicroProse er naturlig nok et selskap Retro Crew har svært god kjennskap til, og i ukens episode går gutta gjennom selskapets historie og finurlige krumspring frem mot oppkjøpet i på slutten av nittitallet. Her sveipes det innom alt fra hvorfor SId Meier plastret navnet sitt spillene han utviklet, til hvilke spill podkastvertene setter mest pris på fra den brede katalogen.
I studio denne gang sitter Ketil Espenæs, Esben Tipple, Filip Andersen og Jostein Hakestad, og argumenterer godt for hvorfor spillselskapet har hatt en stor betydning, også for spillene som utvikles i dag.
Gått glipp av tidligere episoder?
Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Det er produsert 65 episoder til nå, og her er de tre forrige:
Episode 66: Visste du at Pac-Man-spøkelsene har ulik kunstig intelligens?
Episode 65: Hvor gammelt bør et spill være for å bli kalt «retro»?
Episode 64: LucasArts' Indiana Jones-eventyr
Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.