YouTube-stjernen Felix «PewDiePie» Kjellberg dro inn mer enn dobbelt så mye i 2014 som året før. Den svenske gjøgleren endte opp med et overskudd på 60 millioner kroner før skatt i fjor, sammelignet med 28, 3 millioner kroner i 2013. Dette melder den svenske avisen Expressen.
Den karismatiske svensken er blant de mest kjente videoskaperne på YouTube innenfor spillsegmentet. Da han hadde 27 millioner abonnenter i 2014 håvet han inn 31 millioner kroner i annonseinntekter fra videonettstedet. Nå, med 37 millioner følgere er reklameinntektene antageligvis enda mer betydelige.
Den astronomiske veksten for PewDiePie har egentlig bare eskalert mer og mer de siste årene. Da han først begynte å legge ut videoer jevnlig på YouTube-kanalen sin i 2010, hadde han på et tidspunkt om lag 700 000 følgere. Da kanalen begynte å ta skikkelig av i 2012 vokste han kjapt, opp til 6 millioner følgere i 2013.
Jobber med bok og spill
PewDiePie er mest kjent for sine «Let's play«-videoer der han spiller gjennom spill mens han kommenterer. Underholdningsverdien ligger i de komisk absurde og overdrevne reaksjonene og kommentarene.
For øyeblikket jobbes det med et eget PewDiePie-spill kalt PewDiePie: Legend of the Brofist. I dette plattformspillet kan man spille som Pewds selv, kjæresten Marzia og eller en av de to mopsene de to har sammen. Han jobber også med en bok kalt this Book Loves You, som baserer seg på mye av den samme humoren og stilen som fansen kjenner ham for.
PewDiePie betyr mer for tenåringer enn tradisjonelle kjendiser »