Neste gang du fyrer opp et EA-spill på Origin og kjapt finner ut at det ikke holder mål, kan du kreve å få pengene tilbake. Dette melder EA tirsdag morgen.
EA kaller initiativet «Origin Great Game Guarantee», og ruller det ut fra og med i dag i over 20 land. Langstrakte Norge er blant landene som har fått tilgang til garantien allerede nå, og utgiveren lover at de resterende hjørnene av verdenen skal innlemmes om innen september.
Tilbudet gjelder kun spill utgitt av EA, og kan kun håndheves innenfor enkelte tidsrammer. For å få pengene tilbake må du melde fra innen 24 timer etter å ha åpnet spillet, innen de syv første dagene etter kjøp, eller innen de syv første dagene etter lansering om du har lagt inn en forhåndsbestilling. Dersom du åpner spillet faller de andre tidsfristene bort, og 24-timersregelen blir den eneste gjeldende.
Enkel prosess
Å be om pengene tilbake er en rimelig grei prosess. Gamer.no har selv prøvd funksjonen, og det hele var over etter et par museklikk etter å ha logget inn på kontoen sin på Origin.com. Alt man trenger å gjøre er å gå inn i ordrehistorikken sin, trykke «Be om refusjon» og følge anvisningene. Ikke lenge etter får du en automatisert henvendelse på mail, besynderlig nok med en hyggelig polsk hilsen som åpningsreplikk.
Det tar dog mellom 7 og 10 dager å få pengene tilbake, men man vil få svar på henvendelsen innen 48 timer etter registrering. I denne perioden vil man ikke ha tilgang til spillet lenger.
På nåværende tidspunkt har ikke Origins hovedkonkurrent, Steam, et lignende system på plass. Det har gått rykter om at Valves tjeneste pønsker på å åpne for spilldeling, men så langt har selskapet ikke kommentert dette.
Les også: EU: – Du kan selge brukte nedlastbare spill Les også: EA ønsker å få Origin tilbake til røttene