I et intervju med The Hollywood Reporter fortalte sjefen for Oddworld Inhabitants, Lorne Lanning, at selskapet allerede har lagt ned utviklerstudioet sitt. De fleste av studioets ansatte har blitt flyttet til området rundt San Fransisco, hvor selskapet nå vil fokusere på animerte filmer og TV-prosjekter.
Lanning sier at etter hvert som tiden har gått, har fokuset i spillindustrien skiftet mer og mer over på trygge titler, og de mektige utgiverne ser ut til å være uinteresserte i innovasjon. Dermed blir det vanskeligere og vanskeligere å overleve for uavhengige utviklere med en visjon om å lage spennende og nytenkende spill.
Dessuten klager Lanning over den mest utbredde finansieringsmodellen i spillindustrien, hvor det er de store utgiverne som betaler for utviklingen, produksjonen og markedsføringen av spillene. Han mener denne modellen gir utgiverne for mye makt i forhold til hva slags spill som blir utviklet og hvordan utvikles, noe han er langt fra alene om å mene.
Lorne Lanning er også skuffet over Electronic Arts, som han mener ikke gjorde nok for å promotere Oddworld Inhabitants nyeste spill, Stranger's Wrath. Spillet fikk generelt god kritikk, men gjorde det dårlig i butikkene. Han hevder at EA droppet markedsføringen av spillet fordi de ikke fikk PS2-versjonen sin til å fungere, og at de ikke er interessert i å markedsføre spill som ikke kommer til flere plattformer.
Vi ønsker i alle fall Oddworld Inhabitants lykke til videre, og konstaterer at spillindustrien har blitt ett lite hakk kjedeligere, nå som de er borte.