VR-selskapet Oculus greid å sikre seg over 450 millioner kroner fra sine investorer. Investorfirmaet Andreessen Horowitz skal stå for en god del av summen. I selskapet finner vi blant andre Marc Andreessen, grunnleggeren av nettleseren Netscape, som nå blir en del av Oculus' styre sammen med partneren Chris Dixon. Dette melder Venture Beat og The Verge.
Pengene skal gå mot å lansere en forbrukerversjon av VR-brillene Oculus Rift, noe selskapet har pludret med siden de først sendte ut de mindre ytelsessterke utviklerbrillene i år. Dixon forteller at investorselskapet har fulgt brillene en god stund, men det var forbrukerversjonen som fikk de til å hoppe om bord.
– Områdene man virkelig må forbedre på en slik type virtuell virkelighet er etterslep, oppløsning og hodesporing, og de har virkelig fått til disse tingene, forteller Dixon til The Verge.
Nye millioner fra gamle investorer
Blant summen på over 450 millionene skal også de tidligere investorene Spark Capital, Matrix Partners og Formation8 ha spyttet inn nye bidrag. Tidligere i år skrev vi om hvordan disse drøsset om lag 90 millioner kroner over Oculus Rift-prosjektet.
Oculus-topp Brandon Iribe forteller at det nye innskuddet var nødvendig om en forbrukerversjon skulle på markedet.
– Vi visste alltid at vi trengte en B-runde med investeringer for å kunne masseprodusere for forbrukermarkedet. Først nylig ble vi klar over hva vi trengte for å få ut V1 [første utgave, journ.anm], sier han.
Ønsker å støtte spillutviklere
Helt siden det suksessrike prosjektet ble finansiert via Kickstarter har utviklere kastet seg på bølgen. Minecraft-pappa Markus «Notch» Persson, Valve-gründer Gabe Newell, og DayZ-skaper Dean Hall er noen av navnene som har meldt sin interesse. Også norske Krillbite satser på en Oculus Rift-utgave av skrekkspillet Among the Sleep.
Oculus forteller nå at de også håper å kunne støtte programvareutviklere som ønsker å satse på et risikabelt prosjekt for Oculus Rift fremfor de mer etablerte plattformene.
– De satser jo ikke bare på at spiller deres blir en suksess, men også på at Oculus klarer å selge nok enheter til at de tjener inn utgiftene, og det er en stor sjanse å ta for en utvikler. Dersom et selskap ønsker å bruke mye tid på å bygge et spill med VR, vil vi ikke at de skal måtte ta all risikoen selv, forteller Oculus-grunlegger Palmer Luckey.
Det er ikke kjent når forbrukerversjonen av Oculus Rift kommer på markedet riktig enda.
Forrige måned sluttet en en id Software-legende for å jobbe med brillene:
John Carmack er nå teknisk sjef for Oculus »