Ifølge Polygon annonserte Oculus i dag at VR-brillene Oculus Rift kommer på markede i løpet av de første månedene i 2016. I tillegg har Oculus-toppen Nate Mitchell kvitret om annonseringen, og Oculus har nå selv lagt ut informasjon på sine sider. Stort mer om hva brillene har å by på, utover det vi har sett i de utallige prototypene som har gått runden verden over, vet vi ikke ennå. Det foreligger heller ingen pris nå.
– Oculus Rift bygger på den tilstedeværelsen, innlevelsen og komforten som Crescent Bay-prototypen hadde, med forbedret sporingssystem som støtter både sittende og stående opplevelser, samt oppgradert ergonomi som sørger for at brillene sitter mer naturlig, og et raffinert industrielt design, lyder den kommarike reklamepitchen fra selskapet.
Polygon refererer også til et blogginnlegg som sier at det kommer mer detaljer om brillene og alt rundt det i ukene som kommer. Mer om tekniske spesifikasjoner skal være blant informasjonen som ligger i planen.
Lang vei
Det var først i 2012 at Oculus Rift kom på banen, da som et suksessrikt Kickstarter-prosjekt. Tiden siden den gang har gått med på å skaffe investormidler, samt videreutvikle teknologien slik at den er god nok til å slippes til forbrukere.
Siden 2013 har vi sett flere prototyper med stadige forbedringer. Bedre oppløsning bevegelsessporing og bedre responstid er noe av det som har blitt videreutviklet. I tillegg har en rekke konkurrenter kommet på banen – Sony prøver seg med Project Morpheus til PlayStation 4, mens Valve og HTC annonserte HTC Re Vive under GDC-messen i år.
Vi har også prøvd brillene ved en rekke anledninger. Allerede i 2013 ble vi imponerte av brillene, og vi testet senest den oppdaterte utviklerutgaven i fjor høst (artikkelen krever Ekstra) »